tömjénezővel, és a tüzet kovakővel gyújtották meg. Maga a benedikció gyakorla¬
tilag öt orációból és a szentel vízzel való meghintésből állt. Ezt követően megál
dották azokat a tömjéndarabokat is, amelyeket a húsvéti gyertyába szúrtak bele.
A húsvéti tűzszentelés és gyertyagyújtás mellett további áldástípusok ismertek.
Ugyancsak a Pray-kódex őrzi a gyertyaszentelő Boldogasszony napján szokásos
szertartás egyik legkorábbi hazai emlékét. Ez először szintén tűzszentelést (benedictio
novi ignis) takar, amelynél aztán meggyújtották a gyertyákat" Ugyancsak a kö¬
zépkorból, ám annak már a végéről maradtak fenn elsősorban hazai prédikációk¬
ban utalások a Szent Iván-napi máglyák egyházi megáldására." Magyarországon a
kora újkorból erre már nincs adat, míg a szertartás egyes lengyel egyházmegyék¬
ben még a 19. század végén is adatolható? A házi tűzhelyek tüzének megáldására
a hazai hivatalos és , félhivatalos" szertartáskönyvekben nincs utalás, ám ilyen jel¬
legű szertartásokat tartalmaznak az európai alternatív gyűjtemények."
A rontástárgyak elégetésére szolgáló tűz megáldása egy speciális eljárást takar.
Az általunk közölt rítus a 17. század végi pannonhalmi kéziratos szertartáskönyv¬
ben található (b). Hátterében az ördögűzési eljárás áll. Miután különféle prakti¬
kákkal (itatás, füstölés, exorcizmus) sikerült a megszállott testéből kihajtani vagy
környezetében, házában megtalálni a rontást okozó tárgyakat, , csinálmányokat",
azokat ajánlatos volt elégetni. Magától értetődő, hogy az erre a célra meggyújtott
tüzet önálló benedikció keretében áldották meg. A szertartás szó szerinti analó¬
giái a korabeli exorcista kézikönyvekben találhatók meg."
Ugyancsak kevéssé elterjedt, különleges ordót őrzött meg a 18. századi kalo¬
csai rituálé, amelynek összeállítója nagy hangsúlyt fektetett a tűzvész elleni véde¬
kezésre, amennyiben a római mintához képest több ilyen jellegű ordót beillesztett
a szerkönyv utolsó lapjaira. Az általunk közölt szertartás (c) Exorcizmus contra
ignem címmel egy nagy erejű, látványos rítust jelent, amely több erőteljes imád¬
ság mellett magának a tűznek (mint elemnek) az exorcizálását is magába foglal
ja." A szertartás záró mozzanata egy máskor megszentelt szentelmény (Szent
Ágota kenyerének és cédulájának) alkalmazását mutatja be.
6 Zalán 1927, 55—57.
” Dömötör 1964, 143.
POL 1884, 790-791. , Benedictio rogi, guae fit a clero extra ecclesiam in vigiliam
Nativitatis S. Joannis Baptistae”.
» Peldäul: LT 1709, 355-356. „Benedictio ignis domestici in foco vel fornace”.
MB 1685, 226-228. „Benedictio ignis ad maleficiorum instrumenta comburenda”
(megegyezö szöveggel); FD 1697, 212-215 (megegyezö cimmel &s szöveggel, a vegen egy
zsoltärt hozzäillesztve); LT 1709, 343-345; Stampa 1605, 91-101.
* Pärhuzamaira läsd Reifenberg 1971-1972, II. 482-484; LT 1709, 381-385; Cochem
1692, 273-283.