OCR
A tűzelhárító kenyér , elemi" gondolatának története, eredetének fejtegetése nem a feladatunk, és rövid áttekintésünknek nem is az volt a célja, hogy hipotézisek ijesztő mélységeibe rántsa az olvasót. Az időnként így is kényszerű következtetésekre épülő vizsgálatunk már akkor elérte célját, ha sikerült ráirányítani a figyelmet a népi kultúra egy-egy szokáselemének hátterében rejlő művelődéstörténeti folyamatok tisztázásának jelentőségére. * A fentiekben vázolt szentelményéletrajz természetesen csupán egy lehetséges utat képvisel. További változatokra bőséges példatárat szolgáltatnak szöveggyűjteményünk bevezető áttekintései, amelyek azonban a részletes biográfiák elkészítését — elsősorban terjedelmi okokból — nem vállalhatták fel, csupán iránymutatást jelentenek a jövőbeni tanulmányok felé. Elsősorban a kora újkor időszakára koncentráló szövegkiadásunknak és a hozzá csatlakozó bevezető tanulmánynak nem lehet célja, hogy a szentelmények megáldásának és exorcizálásának 19—21. századi történetét is felvillantsa. A jövőben önálló — és adott esetben tágabb kontextusban vizsgálódó — tanulmányok tisztázhatják az egyházi felvilágosodás szellemi ernyőjében végbement mentalitástörténeti változásokat, amelyek a 18. század utolsó harmadától egyre inkább a korábbi benedikciós és ördögűző-gyakorlat visszaszorítását eredményezték." Ter mészetesen ez a , megtisztítás" nem lehetett végleges és teljes körű még a nyugati katolicizmus területén sem." Hivatalos egyházi jóváhagyással ez elmúlt két évszázadban is születtek újabb és újabb benedikciótípusok, amelyek szövege szerkezetileg hasonlít ugyan a korábbi mintákra, ám teológiai és dogmatikai szempont ból már , felvilágosult" jelleget hordoznak. Erre jelentenek közismert példát a 20. század utolsó évtizedeiben helyenként nagy népszerűségnek örvendő járműáldások. Archaikusabb és összetettebb gyökere van a középkori benedikciós és exorcista gyakorlatot a legújabb időkig továbbéltető ortodoxia és a nyugati kereszténység határterületén élő magyarság újabban bevezetett áldásainak. Jó példa erre a nemrégiben feltárt gyimesi gyakorlat, ahol a helyi vallásnak mind a mai napig részét képezi a hívek ilyen jellegű igényeit (részben) kiszolgáló papi tevékenység." A témát érintő gazdag szakirodalomból csak néhány példát említünk: Goy 1969, 169— 190; Müller 2005, 294—341. 55 Vo. a déLitdliai példat: de Martino 1982. 5 Pócs 2005.