tént az , apostolok oszlása" ünnepén (július 15.) megáldott új kenyérrel, amelynek
 sem korábban, sem később nincs nyoma a hazai benedikciós gyakorlatban."
 
Az esztergomi szertartáskönyvek harmadik nagy csoportját a Rituale Strigoni¬
 ense 1625. évi és későbbi változatlan kiadásai alkotják." Pázmány Péter számára
 két tényező volt irányadó a rituálé összeállításakor. Egyfelől hangsúlyosan arra
 törekedett, hogy az egy évtizeddel korábban véglegesített Rituale Romanum elő¬
 írásainak és szertartásleírásainak szövegét teljes egészében átültesse a honi gya¬
 korlatba, másfelől viszont az ily módon kialakított tartalmi törzset több helyen a
 magyarországi liturgikus hagyományok elengedhetetlen elemeivel egészítette ki.
 Utóbbi téren leginkább az Agendariusra és az abban átörökített középkori rítus¬
 elemekre támaszkodhatott." E kettős törekvés eredményeképpen a későbbi év¬
 századok szertartásrendjei szempontjából kiemelkedő jelentőségű Rituale Strigoni¬
 ense benedikciókat tartalmazó fejezete a római rituálé valamennyi áldását magá¬
 ba foglalja, ám emellett több helyi jellegzetesség is szerepel benne. A római rítus
 szerint megszövegezett viz-, gyertya-, häz-, näszägy-, hajö-, szölöskert-, zarändok-,
 gyümölcs-, olaj-, valamint hüsveti &lelmiszeräldäs utän Pázmány hat olyan
 benedikciöt is beillesztett, amelyek a Rituale Romanumban nem kaptak helyet.
 Ezek a következök: az ältalänos jellegü Benedictio communis ad omnia, a Szent
 János evangélista ünnepén (dec. 27.) történő borszentelés, " az amulett és dé¬
 monűző szerepű három értékes ajándék (arany, tömjén, mirha) vízkereszti (jan.
 6.) megáldása, " a torokfájásra alkalmas alma Balázs-napi (febr. 3.) benedikciój a,
 az új szőlő megáldása Urunk színeváltozása (aug. 6.) ünnepén", valamint a füvek
 Nagyboldogasszony-napi (aug. 15.) áldása." A felsorolt benedikciók többsége
 mély gyökerezésű, lokális jellegzetességet képvisel. Eredetük és elterjedésük kérdé¬
 sére a szöveggyűjteményben még visszatérünk, ám elörebocsätjuk, hogy a k&söbbi¬
 ekben mindegyikük önálló, elsősorban közép-európai kontextusban vizsgálódó
 liturgiatôrténeti és tôrténeti-néprajzi tanulmänyt igényel.
 
A meghatározó jelentőségű esztergomi szertartáskönyv fő tartalmi egységei és
 arányai a következők:
 
 
zottan — a szertartást a középkori magyar egyház archaikus hagyományának. — Bálint
 1977, 11. 45-49.
 
55 STR 1625. A további kiadások adatait lásd a bibliogräfiäban.
 
59 Pázmány efféle törekvéseire: Rajner 1901, 234—235.
 
"© Vö. Bálint 1977, I. 91-93.
 
4 Vö. Bálint 1973, 144.
 
2 Vö. Bálint 1977, I. 201, 236.
 
5 Vö. Bálint 1977, II. 162.
 
4 Vö. Bálint 1977, II. 186.