OCR Output

tók. A dekrisztianizációs tendenciák Delumeau értelmezésében főként az egyházi
felvilágosodás racionalizációs törekvéseivel állnak szoros kapcsolatban, és jelen¬
tőségük csupán a korábbi krisztianizációs folyamatok kétséges sikerének függvé¬
nyében értékelhető."

A benedikciós gyakorlat kora újkori változásai még ennél is jobban beleil¬
leszthetők a Bob Scribner által az 1980-as években kidolgozott paradigmába,
amely nem csupán a katolikus egyházon belül végbement változásokra, hanem a
protestantizmus mentalitástörténeti hatására is reflektál. A , populáris vallás" fo¬
galmi tisztázásának irányába is tapogatózó elmélet szerint a vallásos rituálénak a
korszakban két nagyobb territóriuma (a liturgia, valamint a folklorizált és mági¬
kus rituálé) volt, amely a reformok előtt a szentelményeket is magába foglaló
, functiones sacrae" keretében találkozott. A laikusok részvétele a hivatalos litur¬
giában inkább egyre passzívabb tendenciát mutat, az alsó nyíl pedig arra utal,
hogy a klerikusok „nepközeli” retege, beilleszkedve a helyi igények által megsza¬
bott vallásos miliőbe, bizonyos fokig a folklorizált rituáléból is kivette a részét.

Populáris

Hivatalos (klerikális)
— — oo

.. .
# Junctiones Folklorizalt
Liturgia sacrae, és magikus
\ szentelmények rituálé
\ . 7 .
A !
7 N 4

1. ábra. Populáris vallás és vallási rituálé (Scribner 1987, 45. nyomdn)

20)

Scribner másik ábrája a ,populáris vallás" és a , megreformált vallásos rituálé"
kapcsolatát mutatja katolikus és protestáns szemszögből egyaránt. Ezen jól látha¬
tó az a felekezetektől független és mindkét oldalon jelentkező törekvés, amely a
folklorizált és mágikus rituálé határozott kirekesztésére irányult. Utóbbi a popu¬
láris vallás keretében élt tovább, nyomokban protestáns területeken is. Katolikus
részről a hivatalos vallásgyakorlat a liturgia és a functiones sacrae területére ter¬
jedt ki, míg protestáns részről törekedtek csak a hivatalos liturgiára koncentrálni
(ám bizonyos áldások, körmenetek stb. sokáig megmaradtak a , félhivatalos" gya¬
korlatban).

§ Delumeau 1971, kiilondsen: 237-345.

35