OCR Output

ünnepi benedikciókon túl az új ház, a harang és a zarándokok megáldása is
szerepel. Ugyanitt — unikälis szertartästipusk&nt — drägakövek &s nemes gyön¬
gyok szentelésérél (,,benediccio super lapides preciosos et margaritas nobiles”) is
szó esik."

A rituálé típusú szertartáskönyvek középkori előzményei mellett témánk szem¬
pontjából a pontifikálék és a misszálék jelentősége emelkedik ki. A kizárólag püs¬
pöki használatra szánt pontifikálék — a liturgikus könyvek fejlődéstörténetében
— megelőzték a közpapi rituálékat. Amíg utóbbiak nem különültek el egyértelmű¬
en, addig a pontifikálék meglehetősen sok olyan szertartást is tartalmaztak, ame¬
lyeket nem csupán a püspök végezhetett el. A legkorábbi — nálunk őrzött —
pontifikálé, amely a 12. században készült a biburgi apátságban, a vízszentelés és
a rituálék kapcsán már említett ünnepi benedikciókon kívül többek között a
templomi eszközök és liturgikus ruhák, az először felkötött kard, a ház (itt sorra
veszi a monostor egyes épületeit, termeit), a vetések, az új szőlő és a bab, az új gyü¬
mölcsök, az új kenyér és új bor, az almák, a zöldségek, valamint az ordáliákhoz
használt tüzes vas és hideg víz megáldását is előírta." Eltérően járt el ettől a 14.
századi esztergomi pontifikále összeállítója. A kódexben már szinte egyáltalán
nem szerepel olyan benedikció, amely a későbbi, nyomtatott püspöki szertartás¬
könyvekben nem fordulna elő hasonlóan." A Pontificale Romanum nálunk is
használt 15. századi példányai a templomi eszközök megáldásán kívül például a
vasárnaponként a híveknek szétosztott kenyér, az újonc katonák, az új kút és
szérű, a pestises állatok, a terített asztal, a hajó, a fegyverek és harci zászlók, vala¬
mint az anyja hasában lévő magzat megáldásának rítusát is tartalmazzák."

A viszonylag nagyszámú hazai középkori misszále többsége benedikciókat is
magába foglal, amelyek túlnyomó része a liturgikus év ünnepeihez kapcsolódik."
A hamvazószerdai, virágvasárnapi, húsvéti stb. szentelések mellett néhány kevés¬
bé általános, ám fentebb, más kódextípusok kapcsán már említett áldás (pl. szőlő,
bor, zarándok) is rendszeresen előfordul bennük. Vizsgálatunk szempontjából fi¬
gyelemre méltó az ún. felajánlási misék (missae votivae) jelenségköre. Ezek céljai
között számos olyan téma (pl. misék a rossz idő ellen, esőért, a betegekért, pestis
ellen, a lázban szenvedőkért) megtalálható, amelyek szoros kapcsolatban állnak
a hívek igényeit közvetlen módon, eszközszerűen kiszolgáló papi gyakorlat
benedikciók által is képviselt változatával.

Aki ismeri a breviáriumok újkori tartalmi jellemzőit, az nem valószínűsítené
a benedikciók megjelenését az ilyen jellegű liturgikus könyvekben. Valójában az

9 Radé 1973, 476-478.
* Radé 1973, 439-446.
" Rad6 1973, 446-458.
? Radé 1973, 458-462.
B Radó 1973, 77—229.

20