OCR Output

A Habrsburg-udvartartás e 103

ves szakemberek is helyet kaptak, mint a lotaringiai származású hadmérnök,
Jean-Baptiste Breguin de Demenge (1712-1785) vagy a jogtudós Christian
August Beck (1720-1784), a részletes főhercegi jogtörténeti tankönyv szerző¬
je.95 Az oktatás nem a kor legprogresszívabb, a nyugat-európai felvilágosodás
szellemiségét tükröző tudományosság szerint zajlott, de a helyi adottságok¬
hoz és Mária Terézia katolikus nevelési elveihez képest korszerű tudásanya¬
got igyekeztek az ifjú főhercegnek közvetíteni. A trónörökös olvasmányai
közé talán a korban nagy kedveltségnek örvendő francia szerzők, köztük
Jacgues-Bénigne Bossuet (1627-1704) és Francois Fénelon (1651-1715) művei
is bekerültek, legalábbis a két katolikus főpap, író és teológus elveire, illetve
a francia királyi családnál gyakorolt nevelői példájára József főherceg tanárai
is szivesen hivatkoztak.*” A trónörökös oktatása pedig nemcsak az elméletre,
hanem a praxisra is kiterjedt, amit a főherceg különféle konferenciaülésekre
való meghívása és a Habsburg Monarchia különböző területeire, köztük a
Magyar Királyságba, a Temesi Bánságba vagy az Erdélyi Fejedelemségbe in¬
dított utazásai voltak hivatottak elősegíteni."

Végül fontos megjegyezni, hogy Mária Terézia gyermekei közül nemcsak
a trónörökös udvarában volt jól érzékelhető a magyarok jelenléte, hanem
kedvenc fiának, az ígéretes tehetségű Károly főhercegnek az udvartartásában
is. A másodszülött főherceg udvarát is egy ideig Batthyány Károly vezette,
illetve figyelemre méltó, hogy az udvarban szolgáló négy komornyikbáól kettő
(Gyárfás Mátyás, Nagy Mihály) a Magyar Királyságból származott. A ma¬
gyar komornyikok részben hasonló szerepet tölthettek be, mint a trónörökös
udvarában szolgálatteljesítő magyar kamarások, általuk a főherceg közelebbi
kapcsolatba került magyar tisztségviselőkkel, és közvetlen lehetősége nyílt
a magyar nyelv gyakorlására, sőt akár bizonyos kérdések magyar szempon¬
tú megközelítésére és megvitatására is. Károly főherceg azonban 1761-ben,
tizenhat évesen himlőben elhunyt, így nem tudjuk meg, hogy későbbi, na¬
gyobb létszámú udvarában a magyar rendi társadalom tagjai milyen szere¬
pet játszottak volna. A főherceg magyar neveltetéséről (és Izdenczy sikeres
nyelvtanári működéséről) még Bajtay Antal következő soraiból is tájéko¬
zödhatunk: „Barö Van Swieten [...] előrehaladott kora dacára Cato példá¬
jára [aki idős korában tanult meg görögül], neki feküdt a magyar nyelvnek,
hogy Károly főherceggel beszélgethessen és rövid idő alatt annyira előreha¬
ladt, hogy könnyen tud beszélni és könyveket értelmezni, miként a minap
magam meggyőződtem". Károly főhercegnek egyébként nemcsak udvar¬

36 Schönburg-Hartenstein-Zedinger, 2004. Beck József főhercegnek készített jogtörténeti tankönyvét
lásd: Conrad, 1964.

37 OStA HHStA HausA Familienakten Bd. 54. Fasc. 2. fol. 142r.; 170v.

308 II. József utazásairól átfogó feldolgozásban lásd: Kulcsár, 2004.

39 Miskolczy, 1914. 21.