102 e Az udvar vonzásában
kitűnik: , Mert nem akármilyen történelmet kell írnom, hanem olyant mely a
legbölcsebb tanácsokkal és intelmekkel lássa el a fejedelmet az állam és a nép
kormányzásában. Ez pedig a legnehezebb feladat"."? Bajtay 1754-től kezd¬
te írni a Józsefnek szánt átfogó tankönyvet, amelynek anyagát 1759-ben pár
hónap alatt tanította meg neki." Azonban a császárvárosi élet nem nyerte
el a piarista szerzetes tetszését, ami gróf Károlyi Antalnak (1732-1791) írt
soraiból is kitűnik: , Higgye el nekem, hogy ezerszer szívesebben lennék ott
[Nagykárolyban], mint itt, mert végtelenül egyszerű jellemem nincs semmi
viszonyban az udvari emberek mozaikjaival.""
Bajtay és Izdenczy sokszínű és nagy gonddal összeválogatott tanári kar¬
nak képezték a részét, amelynek feladatát a trónörökös minél átfogóbb és
komplexebb tudásanyaghoz való hozzásegítése jelentette. A főherceg kor¬
mányzásra való felkészítése és vele a Habsburg Monarchia országainak és
társadalmának minél mélyebb megismertetése nehéz kihívás elé állította a
tanárokat és a trónörökös neveltetésért felelős főnemeseket. A főherceg okta¬
tásának komplex feladatáról árulkodik az 1751. október 13-i császári felter¬
jesztés következő passzusa is: , Mindenhol ez a kötelesség rendkívül nehéz,
de sehol sem nehezebb, mint itt, mivel az Osztrák Monarchia sok különböző
és elszórt területekből, sok eltérő nyelvvel, szokásokkal, alkotmánnyal és val¬
lással bíró nemzetből fejlődött ki. Amely eltéréseket csupán megismerni is
módfelett nehéz és fáradságos. Ámde egészen természetes az, hogy a legnél¬
külözhetetlenebb tudomány egy uralkodó számára abban áll, hogy országát
és népét, amelyek élén állnia kell ismerje." A császári pár kívánalmainak
megfelelően Batthyány főudvarmester és a tanári kar tagjai lehetőségeikhez
képest mindent elkövettek ezen cél megvalósítása érdekében. A trónörökös
többek között nyelveket, politikatudományt, geográfiát, történelmet és a jog¬
tudomány számos ágazatát kellett, hogy tanulja. A tanári karban olyan ne¬
lönböző területek jogi és alkotmányos helyzetének a bemutatásához pedig különböző államtaná¬
csosokat kért fel Bartenstein és Batthyany. Lasd: Benna, 1967. 124.
32 Miskolczy, 1914. 17. Bar a tobbéves udvari szolgalat ellenére Bajtay neve nemcsak az udvari kalenda¬
riumokba és sematizmusokba nem keriilt be, hanem legtöbb esetben a témával foglalkozó szakiro¬
dalomba sem. József főherceg oktatásáról, neveléséről lásd: Arneth, 1870. IV. 154-180.; Beales, 1987.
29-68.; Benna, 1967; Binder, 1976. 95-124.; Hrazky, 1958. A müvek többsege elvetve emlitest tesz a
trónörökös magyar történelem oktatásáról, de Bajtay neve egyedül csak Arneth monográfiájában
szerepel.
303 Kosáry információi szerint Bajtay a trónörökös oktatása mellett tanított a Theresianumban is, de
valójában pár évvel korábban a Savoyai Akadémián oktatott. Kosáry, 1983. 110.; Miskolczy, 1914. 14.
304 Miskolczy, 1914. 20.
35, Uberall ist diese obliegenheit überaus schwer, nirgends aber schwerer, als allhier, umb willen die
Oesterreichische Monarchie aus vielen unterschiedenen und zu theil zerstreueten stüken mehrerer
nationen von ungleichen sprachen, sitten, verfassungen und religonen zusammen gewachsen ist.
Welchen unterschied auch nur zu kennen überaus schwer und mühsam ist. Nun ist aber ganz na¬
türlich, daß die unentbehrlichste wissenschafft eines Regenten in deme bestehet, Lande und Leute,
denen er vorstehen solle, zu kennen.” ÖStA HHStA HausA Familienakten Bd. 54. Fasc. 2. fol. 6r-6v.