Vizsgált korszakunkban (kiváltképp a 18. század első felében) a , nemzetkö¬
zi" főnemesség tagjaiból álló bécsi vezető elit elsősorban nem a császárvárosi
iskolákban szerezte meg műveltségét, pozíciójához szükséges ismeretanya¬
gát."§ A befolyásos tisztségviselők és tanácsadók többsége neves főnemesi
famíliák sarja volt, akiknek művelődési gyakorlatát a családi hagyományok
határozták meg. A szülők részéről változó volt, hogy a házi nevelők alkalma¬
zásában vagy a nyilvános iskolákban bíztak-e jobban, illetve milyen életkor¬
ban küldték gyermekeiket intézményes keretek közé tanulni, e kör oktatási
stratégiájának gyakori közös elemét képezte azonban az egyetemlátogatás
vagy nemesi akadémián való tanulás, illetve a Kavalierstouron való részvétel.
A 17-18. század fordulóján a hercegi Liechtenstein családban bevett gyakor¬
latot jelentett, hogy a formális oktatásuk végére érő fiúkat több évig tartó kül¬
földi útra küldték, amelynek keretében bejárták Észak-Itália, Németalföld, a
Francia Királyság és a Német-római Birodalom számos városát és udvarát,
valamint egyetemeken és lovagi akadémiákon is hosszabb-rövidebb ide¬
ig művelődtek." Gróf Wenzel Anton von Chotek (1674-1754), csehorszägi
helytartó fiait, Johann Karlt (1704-1787), későbbi cseh-osztrák másodkan¬
cellárt (zweiter Kanzler), továbbá Rudolfot (1706-1771), a kesöbbi cseh-oszt¬
rák főkancellárt a prágai egyetemre küldte jogot tanulni, majd nyugat-euró¬
pai (Németalföld, Franciaország) Kavalierstourra világot látni." A fiatal gróf
Wenzel Anton von Kaunitz, későbbi államkancellár gróf Ludwig Friedrich
von Zinzendorfhoz (1721-1780), az Udvari Számvevő Kamara (Hofrechnung¬
skammer) későbbi elnökéhez hasonlóan középfokú tanulmányai befejeztével
az igen korszerűnek számító lipcsei univerzitáson végzett három szemesz¬
teren keresztül stúdiumokat, majd mindketten több évig tartó külföldi ta¬
nulmányúton vettek részt."! Kaunitz és Zinzendorf egyaránt látogatást tet¬
tek német, francia, belga és holland városokban, de Kaunitz még Itáliában,
Lotaringiában, Zinzendorf pedig az egyre népszerűbb úticélnak számító
Angliában is járt. A magas udvari karriert befutó Johann Joseph von Khe¬
venhüller (apjához, Sigmund Friedrichhez hasonlóan) kiváló oktatásban ré¬
1688 A nemzetközi kutatás jelenlegi állása szerint ez a kép látszik kirajzolódni, bár határozottabb állítás
megfogalmazása több alapvető fontosságú intézmény matrikulájának a hiányában nem lehetséges.
169 A téma önálló feldolgozását lasd: Heiss, 1990/a.
vo Cerman, 2010. 266-287.
ı Klingenstein, 1975. 158-253.; Zinzendorf, 1870. 35.