OCR Output

68 e Az udvar vonzásában

egyes intézmények kiváltságai, diákságuk összetétele és tandíjuk nagysága is
tükrözött. A Löwenburg-konviktus II. József rendelete hatására már a There¬
sianum előtt, 1782-ben bezárta a kapuit, ugyanis az uralkodó ellenezte a
hasonló kiváltságos rendi intézmények működtetését. A konviktus restau¬
râciôjära (az intézmény épületében 1791-1797 kôzôtt müködö Theresianisch¬
Leopoldinische Akademie bezárását követően) két évtizeddel később, 1802¬
ben került sor.

h) Lányiskolák

A lányiskolák fénykora ugyan Európa-szerte a 19. század második felére
tehető, de a női oktatás-nevelés intézményi fejlődésének a gyökerei a kora
újkorra, kiváltképp a 18. századra vezethetőek vissza."! A császárvárosban
már a 16. század végén is működött lányiskola, amit Georg Brandstetter
(1508/1509-1574) polgármester 1569. évi testamentumával hívott életre, és
ami tíz fiatal lány nevelését finanszírozta a Szent Jeromos-kolostorban.’°
Vizsgálati korszakunk szempontjából viszont sokkal fontosabb az orsolyiták
tevékenységére kitérnünk, akik 1660 óta tartottak fenn lányiskolát Bécsben.
A rend iskolájában a fiatal lányok a vallási nevelés mellett írni, olvasni, szá¬
molni, valamint a kor elvárásainak megfelelő női munkákat: hímzést és var¬
rást tanultak. Az iskolában a 18. század második felében (az 1770-es évektől
már bizonyosan) a nemesi és tehetősebb polgári lányok számára zenét, tán¬
cot, francia és olasz nyelvet, levélírást, geográfiát, illetve történelmet is oktat¬
tak." Ezen csoport tagjai, akik konviktusszerűen éltek tanulmányi idejük
alatt, a kolostorban elkülönültek a nyilvános iskola diákjaitól. Társadalmi
állásuknak és a velük szemben támasztott kulturális elvárásoknak megfele¬
lően másfajta műveltség elsajátítására volt szükségük, mint az alacsonyabb
polgári származású vagy közrendű lányoknak. A magasabb színvonalú és
egyben bentlakásos képzés tandíjhoz volt kötve, ami az 1780-as évtizedben
nagyjából évi 190 forintot tett ki."" Az orsolyiták nyilvános iskolája komoly
társadalmi igényeket és kormányzati elvárásokat elégített ki, ugyanis 1785¬
ben több mint ötszázötven lány tanult az intézményben." Az 1770-es évek
közepétől a Habsburg-kormányzat a felvilágosult abszolutista reformok je¬
gyében a lányoktatás kereteit és a tanított tárgyak minőségét is egyre jobban
igyekezett szabályozni és állami kontroll alá helyezni.

54 A 18. századi nőnevelés és oktatás témaköréhez lásd: Brokmann-Nooren, 1994.

5 Csendes-Opll, 2003. 377. A régebbi 6sszegzésekben az 1572. év szerepel. Geusau, 1803. 449-450.
5° Geusau, 1803. 450. Schneider, 2005. 81-82.

57 Geusau, 1803. 450.; Schneider, 2005. 83.

58 Schneider, 2005. 83.