OCR Output

A császárváros nemesi iskolái e 41

a) Jezsuita egyetem és gimnázium

A bécsi oktatás és nemesi képzés legrégebb óta kontinuusan működő intézmé¬
nye az 1365-ben alapított egyetem volt." A középkorban az univerzitás arcu¬
latát elsősorban a domonkos rend határozta meg, a kora újkor nagy részében
viszont az intézmény irányítása és felügyelete a Jézus Társasága (Societatis
Jesu) kezébe került át. Az újonnan alapított és az osztrák tartományokban
1551 óta, I. Ferdinánd hívása óta jelenlévő rend 1552-ben nyitott gimnázi¬
umot a bécsi egyetem mellett, amely elsősorban a kor igényeinek megfelelő
latin nyelvi képzést nyújtott, valamint a gimnázium a jezsuiták számára a
társadalom evangelizációjának fontos eszközét jelentette." A rend politikai
és udvari pozíciójának megerősödése, valamint a harmincéves háború so0¬
rán kibontakozó Habsburg-rekatolizációs törekvések hatására II. Ferdinánd
1623-ban az egyetem irányítását a jezsuita rendre bízta. Ekkortól a gimná¬
zium és az egyetem, a rend oktatási gyakorlatának megfelelően, egy intéz¬
ményként működött tovább, amely a legalsó parvista évfolyamtól a teológiai
doktorátusig biztosított a diákok életkori és tanulmányi szintjének megfelelő
oktatást. A jezsuita tanárok a gimnáziumi évfolyamok mellett a bölcsészeti
és teológiai fakultáson tanítottak, a jogi és az orvosi fakultáson a rend tagjain
kívüli személyek, világi professzorok is közreműködtek.

A 18. század első felében a nagy nyugati reformegyetemekkel összeha¬
sonlítva a Habsburg Monarchia elsőszámú univerzitása több szempontból
elavultnak számított, a nyugati protestáns utazók, publicisták kritikája sze¬
rint a jezsuiták befolyása túl nagy, a cenzúra erős, a professzorok alulfize¬
tettek voltak (hogy csak a legszembetűnőbb hiányosságokat említsük).?
Ezen a helyzeten próbált segíteni a leideni medikus, Mária Terézia házior¬
vosa, Gerard van Swieten (1700-1772), aki a reformokat 1749-ben az orvosi
fakultás fejlesztésével kezdte meg: új tanszékeket alapított, megszervezte az
egyetemi klinikát, valamint botanikus kertet hozott létre.? Van Swieten ha¬
tására az uralkodónő egyre több reformot hagyott jóvá, a felsőoktatás érez¬
hetően a kormányzati érdeklődés fókuszába került, ami viszont szükségsze¬
rűen negatív hatást gyakorolt az egyetem korábbi autonómiájára.?" 1752-ben
a praxisorientáltabb oktatás jegyében a filozófiai stúdiumot három évről
kettőre csökkentették. A jezsuiták feladatköre, befolyása fokozatosan redu¬
kálódott, de a rendtagok közül sokan a Jézus Társasága 1773. évi pápai fel¬

Az egyetem történetére lásd: Mühlberger-Niederkorn-Bruck, 2010.

a A jezsuiták osztrák tartományokban való működéséhez bővebben lásd: Duhr, 1907.

» Az északnémet publicisták kritikájának elemzését lásd: Klingenstein, 1976.

# Gant, 2005. 600-603.; Ugrai, 2014. 139-146. Az oktatäs mär VI. Károly uralkodása alatt meginduló
reformjahoz, illetve reformkezdeményezéseihez lasd: Klingenstein, 1968.

4 Engelbrecht, 1984. 189.