Az eredeti nagybetűs írásmódot a könyv elején található mutatótábla kis- és nagybetűs írás¬
módja szerint oldom fel, azonban nem követem a mutatótábla olykor eltérő egybe- és külön¬
írását, valamint helyesírását. Néhány eltérést lábjegyzetben jelzek.
A mutatótáblában tizenkettődik formában.
A 399. és 400. lapok élőfejében , Nyolczadik Vasárnapra" szerepel, a 401. oldaltól helyes a
megjelölés.
RK RMK 1,138
RKRMK 1,149
»KIS-KARATSON, vagy Uj Efztendé Napja. Az Efztendönck leg-elsö napja ez: mellyet a’ Römai
Poganyok nagy örömben, fokfele vigafsagokkal, aldozatokkal, egymäfnak köfzöntefekkel, ajande¬
kokkal, vendegesked£fekkel, täntzokkal, oktalan ällatoknak börökben val6 öltözefekkel, ferjfiaknak
afzfzonyok’, afzfzonyoknak ferjfiak” köntösökbe való járásban, "s még fok fertelmes vétkekben-is
töltöttek el. [...] Hát ezt a" fok babonát hogy fzenvedték a?" Tanítók? Nem fzenvedték; hanem (1) azok
ellen tanitottak, a’ Kontziliomok vegeztenek. [...] Kerefztyennek ne tartafsék a? ki elztendőnek első
napjät meg-üli, az-az Pogäny mödon; [...] (2) Böjtöt hirdettek. Ambrof. [...] Böjtölünk mi azon a’ na¬
pon, hogy meg-tudják, hogy a" mi Böjtünk az ő örömeket kárhoztatja. [...] (4) Innep nappá rendelték,
minthogy a vólt a" Kriftus? fzületéfe után nyóltzadik nap: mellynek első és utólsó napját ama" fzerént
3 Môf. xxu1: 36 nagyobb tzéréméniäval ízentelték. Innen maradott az Octava nevezet a" fzentek"
Innepeikben. Minthogy pediglen a’ Kriftus’ fzületefe utän nyöltzad nappal környül-meteltetett,
kezdették ezt a’ napot fzentelni a’ Kriftus környül-metelkedesenek emlekezetire. Mikor kezdetett
ez a’ Kriftus környülmeteltetesenek Innepe? Emlekezik arröl leg-elsöben Ivo Carnotenfis, a’ ki elt
1090. efztendében. Nem régi azért ez az Innep.” Bop 1786, 34-36.
„2. VIZ-KERESZT NAPJA. [...] a’ melly napot a? Rómaiak fzenteltek az Auguftus Tsafzar’
tifztefségére; a’ Kerefztyének pedig a’ magok vallafokra alkalmaztattak, és nagy {zorgalmatofsaggal
fzoktak volt meg-{zentelni. Mitsoda nevei völtanak ennek az Innepnek? Mondottak ezt I. Epifa¬
nianak, Meg-jelenéfnek Innepének. (1) Mert ezen a’ napon jelent-meg az Uj Tsillag a’ Böltseknek:
mellyre nézve nevezték a’ regiek Feftum luminarium, Vilägofsägok Innepenek-is. (2) Mert a’ Béltsek
meg-jelentek Jérusalemben. (3) Mert a’ Kriftus-is ezen a napon meg-kerefztelkedvén hivataljahoz
fogott, és ki-jelentette ki légyen, "s arra nézve-is mondatott Teofániának, Iften megjelenésének. (4)
Mert a" Lakadalmazó Házban a" vizet borrá változtatta s a" maga hatalmát ki-mutatta; ezért nevezték
ezt a" napot Bethfániának, Háznál való meg-jelenéfnek. (5) Kiváltképen mivel a’ Kriftus Teftben
meg-jelent, fzentelték ezt a’ napot az Égyiptomi és mâs Napkeleti Eklefiäk a’ Kriftus fzületésének
emlékezetére-is. Késôre-is hajlottanak arra a’ Napkeleti Eklefiäk, hogy Karätson Havänak xxv.
napját fzenteljek a’ Kriftus meg-teftesülesenek emlekezetere. [...]” Bop 1786, 36-37.
Nagyböjt első vasárnapját megelőzi: (1) Fársáng vagy hús-hagyó Kedd" Napja; (2) Hamvas
Szereda. Dies Cinerum. Vö. részletesebben: Bop 1786, 52-57.
Bop 1786, 67.
Bop 1786, 67. szerint a , Húsvét előtt-való Hetet Nagy-Hétnek nevezte elsőben Krifoftomus ’s azon