OCR Output

MELLÉKLET

az efzközök, &s az ällatok az Ifteni tifzteletre valo rendeltetéfvel, s’ az eledelek az
igével, és a könyörgefvel meg-fzenteltetnek, miert nem a’ napok-is ugyan azonokval?

Bätortalan Kerefztyenkek tehät azok, a’ kik az üdnep-napot fzentnek mondani
nem mer£fzlik, a’tol tartvan, hogy a’ban ne ütközzönek, a’mit a’ {zent Pal a’ Ro¬
mai gyenge Kerefztyénekben feddett, hogy, tudni-illik, egygyik napot a’ mafiknal
meltofagosbnak tartottäk, Rom. 14.5. Maga ott az Apoftol tsak némelly napoknak
babonäfon valo meg-tartattatäfok felöl {zoll, mintha vagy magokon, vagy a’ Mofes
t6rvényje, vagy pedig az Ekklefianak rendelefe fzerent a’ többinel fzentebbek vol¬
nanak, a’mint még moft-is a" Pápifták felőlők vélekednek, s" nem pedig a" napoknak
egy-mäftol rendnek okäert valo meg-külömböztettetefekröl, vagy pedig az Iftennek
igaz tifzteletivel valo meg-fzenteltettetéfekrôl, a’mellyet fem ott, fem mäfutt fohol
nem tagad, fem kárhoztat.

Noha pedig azokat az efztendöt-fzakai üdnepeket az Uj Teftamentumi hivek
nem lelkek-ifméretinek kôtelefsége, vagy üdvôfségeknek vefztefége alatt, hanem
Kerefztyéni fzabadfägval, a’vagy fzabados lelki-ifméretvel, tartjak, és üllik; mind¬
az-által immár azokat, holott e’nyi fz4z efztendôktôl fogva ufusban voltanak, le nem
kell tenni, fem meg nem kell változtatni, hanem ha valami terhes, és el-mulathatatlan
okokra képeft, az egéfz Kerefztyénfégnek egygyezé értelméb6l; mert egyeb-kent a’bol
közönfeges botränkozäs jövne-ki. Meg-ütköznenek benne igen mind az Ekklefia-beli
együgyüvek, s’ mind azon küvöl-valök; mert amazok az üdnepeknek, a’vagy az Ifteni
tifzteletnek üdejenek, €s modjanak meg-vältoztatäfa miatt a’ vallafnak igazfäga fe¬
[e2r] 16l-is kételkedni kezdenének; mint ha az-is e’dig nem jol lőtt volna, hanem azt-is
meg-kellene valoztatni, és igy rutul meg-bdédulnanak, s’ vagy a’ Lutheranufokhoz,
vagy pedig a’ Papiftakhoz fzakadnänak: Imezek pedig a’bol tsufolkodafra, vagy
religionknak käromlattatäfara valo okot vennének, és Ekklefianktol a’nal-is in¬
kabb el-idegenednének, latvan hogy még a’ régi Apoftoli jo rend tartafok-is benne
le-tétetnek, és rut illetlen confufio, rendeletlenfég, hozatik minden igaz ok nélkül
beléje; mivel még moftan-is fokak a’ mi Ekklefianktol nem a’nyira a’ vallasban valo
külömbfeg, mint a’ ceremoniäknak le-tetetefek, miatt irtoznak olly igen.

De mondafz: Azok az üdnepek a’ Päpiftafagban babonafägra fordittattanak; te¬
hät az Evangelicufoknak le kell öket tenniek. F. A’ jo és hafznos rend-tartafnak, bar
magäban indifferens, külömbözetlen, a’vagy, media, az az, a’ parantsolat, és tilalom
között középben tétetett légyen-is, mint az üdnepezés, nem kell a? hozzája járult
abufusért, véle valo gonofzul éléfért, le-tétetnie, hanem tsak a’nak kell mell6le el¬
vétetnie. A’ babonafag azért vettefsék-el, s’ a’ jo {zokas tartafsék-meg; egyéb-ként
azon okon az Ur-napjat fem kellene meg-fzentelnunk; mert azval-is fokan gonofzul¬
élnek; főt a’ Napot, a’ holdot, s’ tsillagokat-is az égbôl le-kellene fzurnunk; mert
azokval a’ Poganyok vifza-éltek, imadvan 6ket. Mi azért az idnepeken valo babonas
tifzteleteket a" Pápiftáknak hagyván, azokat minden babonás enczembencz nélkül

541