OCR
MELLÉKLET az efzközök, &s az ällatok az Ifteni tifzteletre valo rendeltetéfvel, s’ az eledelek az igével, és a könyörgefvel meg-fzenteltetnek, miert nem a’ napok-is ugyan azonokval? Bätortalan Kerefztyenkek tehät azok, a’ kik az üdnep-napot fzentnek mondani nem mer£fzlik, a’tol tartvan, hogy a’ban ne ütközzönek, a’mit a’ {zent Pal a’ Romai gyenge Kerefztyénekben feddett, hogy, tudni-illik, egygyik napot a’ mafiknal meltofagosbnak tartottäk, Rom. 14.5. Maga ott az Apoftol tsak némelly napoknak babonäfon valo meg-tartattatäfok felöl {zoll, mintha vagy magokon, vagy a’ Mofes t6rvényje, vagy pedig az Ekklefianak rendelefe fzerent a’ többinel fzentebbek volnanak, a’mint még moft-is a" Pápifták felőlők vélekednek, s" nem pedig a" napoknak egy-mäftol rendnek okäert valo meg-külömböztettetefekröl, vagy pedig az Iftennek igaz tifzteletivel valo meg-fzenteltettetéfekrôl, a’mellyet fem ott, fem mäfutt fohol nem tagad, fem kárhoztat. Noha pedig azokat az efztendöt-fzakai üdnepeket az Uj Teftamentumi hivek nem lelkek-ifméretinek kôtelefsége, vagy üdvôfségeknek vefztefége alatt, hanem Kerefztyéni fzabadfägval, a’vagy fzabados lelki-ifméretvel, tartjak, és üllik; mindaz-által immár azokat, holott e’nyi fz4z efztendôktôl fogva ufusban voltanak, le nem kell tenni, fem meg nem kell változtatni, hanem ha valami terhes, és el-mulathatatlan okokra képeft, az egéfz Kerefztyénfégnek egygyezé értelméb6l; mert egyeb-kent a’bol közönfeges botränkozäs jövne-ki. Meg-ütköznenek benne igen mind az Ekklefia-beli együgyüvek, s’ mind azon küvöl-valök; mert amazok az üdnepeknek, a’vagy az Ifteni tifzteletnek üdejenek, €s modjanak meg-vältoztatäfa miatt a’ vallafnak igazfäga fe[e2r] 16l-is kételkedni kezdenének; mint ha az-is e’dig nem jol lőtt volna, hanem azt-is meg-kellene valoztatni, és igy rutul meg-bdédulnanak, s’ vagy a’ Lutheranufokhoz, vagy pedig a’ Papiftakhoz fzakadnänak: Imezek pedig a’bol tsufolkodafra, vagy religionknak käromlattatäfara valo okot vennének, és Ekklefianktol a’nal-is inkabb el-idegenednének, latvan hogy még a’ régi Apoftoli jo rend tartafok-is benne le-tétetnek, és rut illetlen confufio, rendeletlenfég, hozatik minden igaz ok nélkül beléje; mivel még moftan-is fokak a’ mi Ekklefianktol nem a’nyira a’ vallasban valo külömbfeg, mint a’ ceremoniäknak le-tetetefek, miatt irtoznak olly igen. De mondafz: Azok az üdnepek a’ Päpiftafagban babonafägra fordittattanak; tehät az Evangelicufoknak le kell öket tenniek. F. A’ jo és hafznos rend-tartafnak, bar magäban indifferens, külömbözetlen, a’vagy, media, az az, a’ parantsolat, és tilalom között középben tétetett légyen-is, mint az üdnepezés, nem kell a? hozzája járult abufusért, véle valo gonofzul éléfért, le-tétetnie, hanem tsak a’nak kell mell6le elvétetnie. A’ babonafag azért vettefsék-el, s’ a’ jo {zokas tartafsék-meg; egyéb-ként azon okon az Ur-napjat fem kellene meg-fzentelnunk; mert azval-is fokan gonofzulélnek; főt a’ Napot, a’ holdot, s’ tsillagokat-is az égbôl le-kellene fzurnunk; mert azokval a’ Poganyok vifza-éltek, imadvan 6ket. Mi azért az idnepeken valo babonas tifzteleteket a" Pápiftáknak hagyván, azokat minden babonás enczembencz nélkül 541