OCR
AZ EGYHÁZI ÉV valo buzgo imädkozäfra, és az Iften üdvôfséges kegyelmeért, s’ a° vältsägnak jotéteményeért valo buzgo hálá-adáfra efztendôt-fzakai bizonyos üdnepeket rendelni, és még moftan-is fzükféges légyen azokat meg-tartani. 1. Mert az Ekklefiaban mindeneknek illend6-képpen, és jé-rendvel kell lenniek, az Apoftol intefe fzerent, 1. Cor. 14.40. De ha az Ekklefiaban femmi bizonyos üdnep napok nem volnának az Ifteni tifzteletre rendeltetve, ugy nem volnanak mindenek ékefen és jé rendvel benne, hanem némellyek difztelenül, és rendeletlenül-is, a’mellyet az Iften nem kedvell, mert az Iften nem oka a’ rendeletlenfégnek. 2. Mert egyéb-ként az Uj Teftamentumi hivek az öv-belieknel az Iftenhez haladatlanbak volnanak, ha mint azok, ugy 6k-is az Iftennek ő vélek valo közönféges jo-téteményit, s’ még pedig ama’ régieknél dragalatosbbakot és lelkiebbeket, efztendônként folenniter, jeles idnepi {zenteléfvel, nem celebralnak, hirdetnék, és alazatofon meg nem köfzönnek. De a’nak illetlen volna lennie; tehat imezt igen mélto tselekedniek. [er] 3. Mert, a’mint fellyebb-is jelentém, az Apoftolok üdejetöl fogva, meg a’ Papiftafag el6tt-is k6z6fégefen az Ekkléfiaban bé-voltak vétetve; A’ régi Ekklefiaval pedig még a’ kézép, a’vagy fzabados, dolgokban-is a’ moftani Kerefztyeneknek egygyezniek felette fzűkféges, és illendő. 4. Mert hafznos igen, és ditséretes dolog, hogy az Iftennek az Ekklefiaval kivalt-képpen valo közönféges jó-téteményi, ara rendeltetett bizonyos napokon efztendônként kôz-hellyeken hirdetteffenek, vifgältaffanak, és a’ küzfégnek elméjében rakogattaffanak, az eretnekek, és a’ hitetlenek ellen, a’kik azokat vagy tagadják, vagy felőlők más értelemben vagynak. Mivel a?" közfégnek, és az iffjuftágnak inkább elméjéhez ragad, és jobban meg-emlekezik rola, amit efztendônként a’ jeles napokon, fzámos és feles! gyülekezetekben hall, mint amit tsak kúlön magában, valami kőz napon hallana. 5. Mert femmi babonafag, vagy balvanyozas bennek nintsen, fem a’ Kerefztyéni {zabadfag vélek meg nem rontatik, hanem éppen marad, fem továbbá valami tifzteletnek opiniojával, alittatáfával, nem ülletnek, fem végezetre azok a tőbb napoknal magokon fzentebbeknek nem tartatnak, hanem f{zintén tsak ollyanoknak, mint azok. Magokon, mondom; mert végekre nézve, amenyiben fzent végekre, ugymint az Iftenek ki-vält-keppen valo tifzteletire, a’ (zent, &s üdvöfseges elmelkedefekre, buzgo hala-adafokra, és imadkozafokra rendeltettenek, és mind azok azokon kegyefen gyakoroltatnak, a’ mas napoknal {zentebbek, az az, meg-{zenteltettebbek, a’mint hogy az Iften-is a’ hetedik napot, a’ Szombatot, az 6 tifzteletire valo rendeltetéfvel fzentelémeg, mellyet a’ több napokval nem tselekedett. Innen hivatnak fzerte-fzerent fok helyeken az irafokban a’ jeles [ev] idnep-napok {zenteknek; mert ugyan-is ha a’ helyek, 138 Értsd: jeles (?). 540