árnyékozáfokban) vagyon: mindazáltal, oly méltoságok volt mindenkoron az
Anyafzentegyházban, hogy nagy bőcsülettel megh tartattanak, mind az Egyházi
Rendtől főképpen, s-mind penig a" köfségtől: és nem volt {zabad akar kinek-is azokat,
avagy meg változtatni, avagy vakmerőképpen meg vetni, hanem inkáb mindeneknek
eggyefséget köllőt azokban követni bizonyos okokért.
I. Penig, némely Ceremoniak az Ifte- [*2"] ni f6lségt6l fzöröztettenek, minta’ fzent
gyűlekezetek, mellyek bizonyos helyeken, és időkben lettenek, az Egyházi emberek¬
nek külömb külömb féle fzolgálattyok által valo Ifteni tifzteletre. Illyetének az O, és
Uy Teftamentombéli {zent Sacramentomokban valo Rendtartafok-is.
II. Némely Ceremoniak a’ Szent Lélekkel tellyes Apoftaloktol vettenek eredetet,
és azoknak méltosägokért bôcsülettel meg tartattanak, az 6 utannok kôvetkôzôtt
Ecclefiaktol, minemüvek az Uy Teftamentombeli Innepek, ugymint a’ Szombat he¬
lyében valo Vasárnap, és Chriftus Urunknak fzületesere, környülmetelkedesere,
kinfzenvedes£re, halälära, föltamadäsära, s-menyben menetelire valo efztendös
Innepek.
III. Némely Ceremoniak az Anyafzentegyhaznak végezéfib6l lettenek, mint
a’ Pafcha Innepének egyenlés-ugjan azon egy napon valo fzentőléfe: és a? Szent
Martyromoknak emlekezetekre valo nevezetes napok. Annakokáért, az Iftennek
méltoságáért, az ő Sz. Apoftalinak mélto bôcsületekért, és az Anyafzentegyhäzhoz
valo kötelefsegert, engedel- [*3'] meffen megh tartattanak az elő fzámlált, és egyéb
Egyhazi Rendtartafok. [...]
[27]
IV. resz.
Az SZENT GYULEKEZET¬
nek bizonyos idejéröl és az Innepekröl.
szve gyülekezünk Ifteni fzolgälatra minden hetedik napon, az Iftennek
réghi törvénye fzerént, a’ mint irvan vagyon Exod. 20: Hat napon
munkálkodgyál, és tegyed minden te dolgodat: a" hetedik nap penig a’ te
Vradnak Iftenednek innepe legyen: ne tégy akkor femmi dolgot, &c. Az a’ hete¬
dik nap a’ Sidoknal volt a’ Szombat: mi nalunk penig a’ Vasarnap: mely innepet
meg illünk, refz fzerént, Iftennek rendeléséből, a" menyiben, hetedik nap egy héten:
réfz {zerént, a’ {zent Lélektiil vezérőltetet Apoftaloknak fzerzéséből, kik a?" Sidok
Szobattyat (ugymint O Teftamentombéli ceremonias pél- [28] dazo innepet) az után
valo napra forditottak, és nevezték Ur napjanak (mi Vasarnapnak) avagy Szombat¬
nak első napjának, mellyen őízve gytilekeztenek, 1. Cor. 16. A or. 20. Apoc. 1.