OCR Output

5. KARÁCSONYI ÜNNEPKÖR

Korábban utaltunk rá, hogy még a XIX. század elejéről is vannak szórvá¬
nyos református adataink a Karácsony éjjeli szertartás végzéséről." Ugyanígy
érdekes Kis (vagy Kiss) Bálint (1772-1853)?5 Szentesen, 1836-ban keltezett egy¬
házmegye-történeti leírásának az istentisztelet idejéről szóló feljegyzése, ahol
megemlékezik arról, hogy a XVIII. század folyamán?" a reformátusok tartottak
Karácsony éjszakáján istentiszteletet prédikációval. , Éjjel pedig csak karácsony
éjszakáján szokott istentisztelet lenni. Még szentesi prédikátor Pápai Ferencről
íródik, hogy karácsony éjszakáján prédikált a hazájában Pápán, de ennek 1770
tájban vége lett, sok helytelenségekre szolgáltatván ez a szokás alkalmatossá¬
got.”287

A protestáns istentiszteleti gyakorlatban jelentkező Karácsony (elő)esti isten¬
tisztelet, könyörgés szövegeit és énekeit a sokrétű, ill. történetileg háromszori
Karácsony napi istentiszteleti szövegekből merítette és meríti." Igazából nem
önálló , ünnep", és a gyakorlat alapján kérdezhetnénk, hogy Nagyszombatra néz¬
ve miért nem bír analógiával???

Általánosan jellemző, hogy a legszűkebb értelemben vett Karácsony egyre
jobban kiterjeszkedett és kiterjeszkedik, és átjárja a megelőző időszakokat, vala¬
mint kihatással van a Karácsony után következő időszakra is. Természetesen ez
nem vallási-liturgikus értelemben, hanem elsősorban kereskedelmi-társadalmi

csupán Kálvin, hanem az úgynevezett puritánok mellett az orthodoxus Geleji Katona István
is síkra szállt.

SZENASI 1999, 39. V6. BENEDEK 1971, 30., 73.; BALAZS 1986, 52-53., valamint CZEGLEDY
1964, 59. Bicskén ,,szokasban volt egész az 1774 évig az u. n. karácsony-éjszakai isteni tisztelet,

28

8

a midőn nagy rézgyertyatartókban az Urasztalán és a katedrán gyertyák égtek. Nagypénteken
pedig egész napon a Krisztus kinszenvedésére emlékeztető énekek »kantdltattak.«” Biczó
1896, 22.

Az 1791-es helvét hitvallású budai zsinat 38. kánonja a Karácsony éjjeli és virradta előtti
istentiszteletek tartásától való óvakodást rendeli el. Vö. 51. melléklet; PEIL 1860, 168.

Az evangélikus egyház által 1707-ben tartott Rózsahegyi Zsinat a következőket rendelte
el: , Mindazáltal elhagyandók lesznek azon éjjeli beszédek, melyek némely helyen husvét és
karácsony idején tartatni szoktak, valamint adventben a róráték [...]." ZSILINSZKY 1889, 68.

285 Vö. ZOVÁNYI 1977, 317.

286 A komáromi egyházmegye területéről is hasonló adattal rendelkezünk a XVIII. századból:
a [-.-.] Karátsonyi éjjeli, reggeli és déllyesti predikátióknak tételére készítsék magukat" a lelkészi
szolgálatokat ellátók. Vö. KÚR 1993, 309-310.

Kis 1992, 177-178. 1774-ből Pozsony vármegyéből is van ilyen éjjeli istentiszteletre adat, vö.
Kis 1992, 288.

288 V6. MAGASSY 1997/I, 40.

289

28

S

a[-..] az éjféli istentisztelet gyakorlata a magyar protestantizmusban többféle ok miatt kihalt, az
igazi karácsonyi ünnepet jelentő istentisztelet a 24-én délután vagy este tartott liturgia. Egyre
több helyen próbálkoznak azonban - az eredeti gyakorlat visszaállítása miatt és az ökumeni¬
kus relációk komolyan vételeként — az éjféli istentisztelet újra bevezetésével." HAFENSCHER
2010, 337. Vö. HAFENSCHER 2010, 359.