OCR Output

5. KARÁCSONYI ÜNNEPKÖR

A zsidó hagyomány úgy tartotta, hogy — a teremtésen kívül — Ábrahám , áldo¬
zata", azaz Izsák , feláldozása" (vö. IMóz 22) szintén március 25-én történt.
A keresztyén gondolkozás -— a fent elmondottak értelmében -— összekapcsolta
a hit látásával a teremtést, Krisztus fogantatását, megtestesülését (genezisét),
kereszthalálát."" Ez az értelmezéshagyomány Isten tökéletességével áll össze¬
függésben, aki nem tűri a tökéletlenséget és a tôrt (év)szämokat, hiszen a meg¬
testesülés éveinek számát megtörés nélkül kell , bezárni"???

Nagyon érdekes BOGÁR János (1932) megjegyzése, aki az Annuntiatio (március
25.) és a Karácsony (december 25.) összefüggését a , kétséget kizáróan" megálla¬
pított vallástörténeti (római) összefüggések és heortológiai érvek alapján vetette
el, mivel szerinte a Karácsony dátumától függően, visszavetítve, ill. visszaszá¬
molásból kiindulva körülbelül száz évvel később keletkezett az Annuntiatio ün¬
nepe, 93 amely csak még később lett Mária-ünneppé.?" Álláspontom szerint
a számításon alapuló hipotézis képviselői elsősorban nem az Annuntiatio ünne¬
pének ünneptörténeti összefüggéseiből és tartalmából indulnak ki, hanem annál
sokkal inkább összetett (teológiai) értelmezéshagyományból.

A számítási hipotézis felróható gyengéje, hogy pontosan a számítás teoló¬
giai koncepcióját nem támasztja alá a mi korunk és gondolkozásunk által el¬
fogadható, konkrét korai vagy ókeresztyén történeti forrás, magyarázat (vagy
nem ismerjük azt). E nézet védelmezői számára a magyarázat hiánya azzal
hidalható át, hogy azt, amit mindenki tudott vagy úgy vélt, nem kellett külön
elmagyarázni.

Ágoston (vagy Augustinus) 419-ből származó Ouestiones (vagy Ouestionum)
in Heptateuchum?” 2Móz 23,19 verséhez írt magyarázatát (II, 90) emlí¬

20

Ss

Märcius 25-höz kapcsoltäk meg a mär emlitetteken kivül az angyalok bukäsät, az ember
teremtését és bukását, Ábel halálát, a zsidók átkelését a Vörös-tengeren. Vö. BOGÁR 1932, 52.
RATZINGER 2002, 90.

202 Vö. BARSI 1999, 89.

203 BOGÁR 1932, 52.

204 Vö. KLAUSER 1965, 91.

205 LTHK X., 1017-1018. V6. ,The death of Christ was thus made to fall on the same day as that on
which, according to an universal belief, the world had been created. [...] Christ must have lived
upon earth, it was thought, for only a complete number of years. Fractions are imperfections
which do not fall in with the demands of a symbolical system of numbers, and hence they must
be got rid of as completely as possible. The Incarnation must, therefore, like the Passion, have
taken place on the 25th of March, and as the Incarnation was reckoned from the first moment
of the conception of Mary, the birth of Christ must have taken place on the 25th of December.

This explanation would be the more readily received if we could find it fully stated in some
author. Unfortunately we know of no text containing it, and we are therefore compelled to
put it forward as an hypothesis, but it is an hypothesis which falls in with what we may call
the recognised methods in such matters.” DUCHESNE 1910, 263-264.

206 VANYO 2004, 76.

20

3

a

143