OCR Output

AZ EGYHÁZI ÉV

A január 1-hez kapcsolódó pogány kicsapongások miatt is? — valamint val¬
lástörténeti tényekből magyarázva — a VII-VIII. századtól a Karácsony-Újév
időszaka liturgikus okoknál fogva is egységet képező egysége számított foko¬
zatosan évkezdetnek, a legtöbb esetben pontosan a liturgikus gondolkozás mi¬
att Karácsony." Nagyjából a IX-X. században váltotta fel a korábbi gyakorlatot
az a szemlélet, hogy a , keresztyén évet" a nativitate Domini számoljuk. Beda
Venerabilis a VIII. században a történelmi eseményeket Krisztus születéséhez
képest keltezte, amit fokozatosan átvett a , világi" torténelemiras.*

A keresztyén évértelmezés az annus gratiae, az annus salutis gondolatát hor¬
dozza magán." A kronológiai, történeti forrásokban a Krisztus után és előtt
alapvetően a keresztyén , éra" idejét jelöljük a most már nem tartható, visszakö¬
vetkeztetett datálás szerint is, ami tulajdonképpen az idővel és annak értelmezé¬
sével kapcsolatos vallástörténeti ismereteink szerint is biztató jellegű hitvallás
egykor és ma. Az , időszámításunk szerint vagy előtt" jelölés akár vallás-, akár
szellem- és kultúrtörténeti szempontból értelmezhetetlen, hiszen még a sze¬
kularizált, hitvallásos gyökerétől megfosztott év- és időértelmezés is a maga
kulturális beágyazottsága szerint a keresztyén hitvallás szerinti évet jelenti.

Mindezek ellenére egészen a legutóbbi időkig fennmaradt a többszöri év¬
kezdet és évértelmezés egymásmellettisége és zavarba ejtő sokszínűsége (pl.
gazdasági év, iskolai, ill. akadémiai év stb.). Az egységesülés a , polgári évvel"
a XVI-XVIII. században ment végbe.

ADVENT

Az adventus kifejezés görög megfelelője az epifánia. Advent jelenti a Krisztus
születésének ünnepére való készület idejét, de egyúttal figyelmünket dicsőséges
visszajövetelére (parúzia) is irányítja." Advent (magyarul: Úrjövet, § Eljövetel??

33 Vö. HAHN 1983, 62-63.; LEEUWEN 2009, 145.

Vö. HAHN 1983, 63. Ahogyan már korábban rámutattunk, a VII. századi római lekcionáriumok
még Karácsonyt tekintik a , liturgikus év" (avagy az év) kezdetének, az adventi olvasmányokat
a listák végén találhatjuk. Ez az elrendezés nem feltétlenül hozható összefüggésbe az Advent
római, valamint gall és spanyol adaptációjának történetével. NWDLYWV, 2. Vö. VÁRNAGY 1999,
373.; OSKAMP—SCHUMAN 2001, 121.

3 HAHN 1983, 105.

3 V6. RAD6 1957, 6-7.

37 LTHK I, 171.; BIERITZ 2005, 202.; LEEUWEN 2009, 134.

38 ZIMMERMANN 1847, 97-100.; BABIK 1891, 273.; RADO 1957, 22.

, Beszéd a" Sz. Asztalnál Ádventben. Az Úr Jézusnak, kinek emlékezetére élünk e? Sz. Vatsorával,
legelső Ádventje akkor volt, midőn ezelőtt 18-- esztendőkkel emberi testben öltözvén hozzánk
elérkezett. Ezen Ádventnek, vagy Magyarosan »Eljövetelnek« elöre valö hirdetesere fzóllott így

118