OCR Output

AZ EGYHÁZI ÉV

A korai keresztyén egyház számára az Úrnapja elnevezése és tartalma minden
bizonnyal összekapcsolódott azzal is, hogy az Úr visszatérését, újbóli eljöve¬
telét (partizia) is ezen a napon várták." Az Úrnapja az egyházi év „csirasejtje”
(Keimzelle), valamint a keresztyén egyházi esztendő egész struktúrájának, fel¬
építményének alapja." , A vasárnapi ünneplésben a végidő jön közel hozzánk"
— fogalmaz tömören és figyelemfelhívóan Rudolf BOHREN."

A vasárnapot a szombat újszövetségi megfelelőjének, ? számos esetben
a szombat kiváltójaként és kvázi helyettesítőjeként fogják fel és mutatják be
teológiai szakirodalmunkban, hittankönyveinkben, katechizmusainkban, amit
D. MACLEOD alapvetően a puritánok nem túlzottan szerencsés teológiai , VÍV¬
mányaként" mutat be."

HÖRK József gondolatai szerint az istentisztelet idejének a világteremtéskor
megszentelt sabbat az alapja, amely a keresztyénségben kiteljesedett, új ér¬
telemmel a feltámadás napjává és hetenkénti ünnepévé lett. Ezt mi vasárnap
ünnepeljük Úr napjaként. , Igy tehát az egyházi év alapja a — — vasárnap."
Osztályozását pedig az egyházi év a kijelentés legfőbb tényeitől, (a legfőbb ün¬
nepekt6l) nyeri.”°

A kettő közötti párhuzam azonban nem jelenti azt, hogy a szombat és a va¬
sárnap (Úrnapja) teljesen azonosítható lenne egymással," hiszen a kettő kö¬
zött , jelentős különbségek"" vannak." A szombati nyugalomnap mintájára,
de azon túlnőve, a keresztyénség első évszázadainak történetében a hetedik
nap fokozatosan kiszorította a Sabbatot, és a zsidóság és a keresztyénség kö¬
zötti különbözőség egyik markáns szimbólumává is lett," még ha az elsö idök¬
ben a zsidóság és a keresztyénség bizonyos szempontok szerint a hetedik nap

8 KLAUSER 1965, 87.; BIERITZ 2005, 65.

9 MEYER-BLANCK 2011, 144.

10 MACLEOD 1966, 99.

1 BOHREN 1998, 39.

2 MKL XIV, 837. Vô. VARNAGY 1999, 381.

»l...] the Puritans unfortunately equated the Jewish term Sabbath with the Christian Sunday
and hence this incorrect designation was carried over into The Westminster Confession of Faith in
the heading of Chapter XXIII, »Of Religious Worship and the Sabbath Day.«” MACLEOD 1966,
100. LEEUWEN 2009, 40. szerint sem korai vagy eredeti keresztyén gondolat, , hogy a vasárnapot
egyre inkább skeresztyén sabbatx-ként emlegették." Vö. még: LEEUWEN 2009, 40-42.
Ugyanezt a gondolatot hangsúlyozza: HÖRK 1882, 274.

5 HÖRK 1882, 270.

16 L..] »The Lord’s Day« [...] is not the same thing as the Jewish Sabbath.” MACLEOD 1966, 99.
17 BIERITZ 2005, 59.

J. H. A. Ebrard szerint a vasárnap bevezetése, a hét első napjának megünneplése a keresztyének
számára nem a , negyedik parancsolat emancipációja", hanem sokkal inkább a , sabbatünnep
újszövetségi formája". BASCHERA 2013, 59.

19 V6. KLAUSER 1965, 87.

88