OCR
3. AZ EGYHÁZI ÉV FOGALMA ÉS ÉRTELMEZÉSE szemléletesebben illusztrálja a három ünnepkör", " azonban ez nem ünneptörténeti folyamatokból kiinduló érvelés. A szerző ún. évközi idővel kapcsolatos kritikáját osztjuk." Pünkösd esetében pontosan az ünnepkör (cyclus) hiányzik, mint pl. Karácsony és Húsvét esetében a megelőző-előkészítő és következő-elmélyítő, hetekig tartó szakaszok kézzelfoghatóak."" Az ünnepkör befejező időszaka , az ünnep üdvtényét új életet teremtő hatalmában mutatja meg.”'”' Megfigyelhetjük azt is, hogy a klasszikus ünneptörténeti művek, liturgikák soha nem beszélnek , pünkösdi ünnepkörről", 2? ráadásul a fentebb idézett források felosztásai abban sem egyeznek meg, hogy az ún. pünkösdi ünnepkör pontosan mikor kezdődik." K.-H. BIERITZ az egyházi év belső ökonómiájára, koherenciájára és logikájára rámutatva megállapítja, hogy tartalmi és formai szempontok alapján a Pünkösd és/vagy Szentháromság ünnepe utáni vasárnapok a húsvéti ünnepkör részét képezik.!** Marius van LEEUWEN megällapitäsa szerint: „A »pünkösdi ünnepkör« kialakítása azonban megrekedt a kezdeményezés szintjén. A pünkösd nagy ünneppé vált ugyan, de különösen Nyugaton mindig is úgy tekintettek rá, mint a húsvéti időszak bezárására, az egész ünnepi időszak csúcspontjára. A húsvét és a pünkösd között megmaradt a kapcsolat." A Katolikus Egyház Katekizmusa szerint a liturgikus év , ugyanannak a húsvéti misztériumnak a különböző szempontjait bontja ki. Eszerint a megtestesülés körüli ünnepek ciklusa emlékeztet üdvösségünk kezdetére és közli velünk „hüsvet titkänak zsengeit”.'”° A II. Vatikani Zsinat Liturgikus Konstitúciója (Sacrosanctum Concilium; 1963) megfogalmazása szerint az egyház a liturgikus év folyamán megjeleníti a megváltás misztériumait és gazdagságát feltárja." VÁRNAGY Antal Liturgikája (11999) szerint az üdvösség egyetlen ünneplését H8 SZÉNASI 1999, 71. 19 A szürke, jellegtelen, semmitmondó sévközi időx szerepeltetését nem látjuk indokoltnak." SZÉNÁSI 1999, 71. Vö. RApó 1957, 135.; JÁNossY 2008, 7.; ZALATNAY 2012, 47. VÁRNAGY 1999, 379-380. előünneplésről (- előkészület), ünneplésről és utóünneplésről (- évközi idő) beszél. A liturgikus 121 S színkánon szerint az előünneplés idejében mindkét ünnepkörben a bűnbánat (ill. előkészület) lila, az ünnepléskor az öröm fehér, az utóünneplés napjaiban pedig a reménység zöld színe használatos. JAnossy 2008, 7. 122 Vö. MıHÄLYFI 1933, 76-77. 12: DS œ SZÉNÁSI 1999, 35. szerint a , pünkösdi ünnepkör tart áldozócsütörtöktől a november végén lévő ún. Örökkévalóság vasárnapjáig." BIERITZ 2005, 160. LEEUWEN 2009, 110. KEK 1994, 249. V6. SS 2000, 47., 78. 127 SS 2000, 78. Vö. MEYER-BLANCK 2011, 280-282. 12: > 12! a 121 à 83