3. AZ EGYHÁZI ÉV FOGALMA ÉS ÉRTELMEZÉSE
szemléletesebben illusztrálja a három ünnepkör", " azonban ez nem ünneptör¬
téneti folyamatokból kiinduló érvelés. A szerző ún. évközi idővel kapcsolatos
kritikáját osztjuk."
Pünkösd esetében pontosan az ünnepkör (cyclus) hiányzik, mint pl. Kará¬
csony és Húsvét esetében a megelőző-előkészítő és következő-elmélyítő, hetekig
tartó szakaszok kézzelfoghatóak."" Az ünnepkör befejező időszaka , az ünnep
üdvtényét új életet teremtő hatalmában mutatja meg.”'”' Megfigyelhetjük azt is,
hogy a klasszikus ünneptörténeti művek, liturgikák soha nem beszélnek , pün¬
kösdi ünnepkörről", 2? ráadásul a fentebb idézett források felosztásai abban sem
egyeznek meg, hogy az ún. pünkösdi ünnepkör pontosan mikor kezdődik."
K.-H. BIERITZ az egyházi év belső ökonómiájára, koherenciájára és logikájára
rámutatva megállapítja, hogy tartalmi és formai szempontok alapján a Pünkösd
és/vagy Szentháromság ünnepe utáni vasárnapok a húsvéti ünnepkör részét
képezik.!**
Marius van LEEUWEN megällapitäsa szerint: „A »pünkösdi ünnepkör« ki¬
alakítása azonban megrekedt a kezdeményezés szintjén. A pünkösd nagy ün¬
neppé vált ugyan, de különösen Nyugaton mindig is úgy tekintettek rá, mint
a húsvéti időszak bezárására, az egész ünnepi időszak csúcspontjára. A húsvét
és a pünkösd között megmaradt a kapcsolat."
A Katolikus Egyház Katekizmusa szerint a liturgikus év , ugyanannak a hús¬
véti misztériumnak a különböző szempontjait bontja ki. Eszerint a megteste¬
sülés körüli ünnepek ciklusa emlékeztet üdvösségünk kezdetére és közli velünk
„hüsvet titkänak zsengeit”.'”° A II. Vatikani Zsinat Liturgikus Konstitúciója
(Sacrosanctum Concilium; 1963) megfogalmazása szerint az egyház a liturgikus
év folyamán megjeleníti a megváltás misztériumait és gazdagságát feltárja."
VÁRNAGY Antal Liturgikája (11999) szerint az üdvösség egyetlen ünneplését
H8 SZÉNASI 1999, 71.
19 A szürke, jellegtelen, semmitmondó sévközi időx szerepeltetését nem látjuk indokoltnak."
SZÉNÁSI 1999, 71.
Vö. RApó 1957, 135.; JÁNossY 2008, 7.; ZALATNAY 2012, 47. VÁRNAGY 1999, 379-380. elő¬
ünneplésről (- előkészület), ünneplésről és utóünneplésről (- évközi idő) beszél. A liturgikus
színkánon szerint az előünneplés idejében mindkét ünnepkörben a bűnbánat (ill. előkészület)
lila, az ünnepléskor az öröm fehér, az utóünneplés napjaiban pedig a reménység zöld színe
használatos.
JAnossy 2008, 7.
122 Vö. MıHÄLYFI 1933, 76-77.
SZÉNÁSI 1999, 35. szerint a , pünkösdi ünnepkör tart áldozócsütörtöktől a november végén lévő
ún. Örökkévalóság vasárnapjáig."
BIERITZ 2005, 160.
LEEUWEN 2009, 110.
KEK 1994, 249. V6. SS 2000, 47., 78.
127 SS 2000, 78. Vö. MEYER-BLANCK 2011, 280-282.