OCR Output

3. AZ EGYHÁZI ÉV FOGALMA ÉS ÉRTELMEZÉSE

szemléletesebben illusztrálja a három ünnepkör", " azonban ez nem ünneptör¬

téneti folyamatokból kiinduló érvelés. A szerző ún. évközi idővel kapcsolatos
kritikáját osztjuk."

Pünkösd esetében pontosan az ünnepkör (cyclus) hiányzik, mint pl. Kará¬
csony és Húsvét esetében a megelőző-előkészítő és következő-elmélyítő, hetekig
tartó szakaszok kézzelfoghatóak."" Az ünnepkör befejező időszaka , az ünnep
üdvtényét új életet teremtő hatalmában mutatja meg.”'”' Megfigyelhetjük azt is,
hogy a klasszikus ünneptörténeti művek, liturgikák soha nem beszélnek , pün¬
kösdi ünnepkörről", 2? ráadásul a fentebb idézett források felosztásai abban sem
egyeznek meg, hogy az ún. pünkösdi ünnepkör pontosan mikor kezdődik."
K.-H. BIERITZ az egyházi év belső ökonómiájára, koherenciájára és logikájára
rámutatva megállapítja, hogy tartalmi és formai szempontok alapján a Pünkösd
és/vagy Szentháromság ünnepe utáni vasárnapok a húsvéti ünnepkör részét
képezik.!**

Marius van LEEUWEN megällapitäsa szerint: „A »pünkösdi ünnepkör« ki¬
alakítása azonban megrekedt a kezdeményezés szintjén. A pünkösd nagy ün¬
neppé vált ugyan, de különösen Nyugaton mindig is úgy tekintettek rá, mint
a húsvéti időszak bezárására, az egész ünnepi időszak csúcspontjára. A húsvét
és a pünkösd között megmaradt a kapcsolat."

A Katolikus Egyház Katekizmusa szerint a liturgikus év , ugyanannak a hús¬
véti misztériumnak a különböző szempontjait bontja ki. Eszerint a megteste¬
sülés körüli ünnepek ciklusa emlékeztet üdvösségünk kezdetére és közli velünk
„hüsvet titkänak zsengeit”.'”° A II. Vatikani Zsinat Liturgikus Konstitúciója
(Sacrosanctum Concilium; 1963) megfogalmazása szerint az egyház a liturgikus
év folyamán megjeleníti a megváltás misztériumait és gazdagságát feltárja."

VÁRNAGY Antal Liturgikája (11999) szerint az üdvösség egyetlen ünneplését
H8 SZÉNASI 1999, 71.

19 A szürke, jellegtelen, semmitmondó sévközi időx szerepeltetését nem látjuk indokoltnak."
SZÉNÁSI 1999, 71.
Vö. RApó 1957, 135.; JÁNossY 2008, 7.; ZALATNAY 2012, 47. VÁRNAGY 1999, 379-380. elő¬

ünneplésről (- előkészület), ünneplésről és utóünneplésről (- évközi idő) beszél. A liturgikus

121

S

színkánon szerint az előünneplés idejében mindkét ünnepkörben a bűnbánat (ill. előkészület)
lila, az ünnepléskor az öröm fehér, az utóünneplés napjaiban pedig a reménység zöld színe
használatos.

JAnossy 2008, 7.

122 Vö. MıHÄLYFI 1933, 76-77.

12:

DS

œ

SZÉNÁSI 1999, 35. szerint a , pünkösdi ünnepkör tart áldozócsütörtöktől a november végén lévő
ún. Örökkévalóság vasárnapjáig."

BIERITZ 2005, 160.

LEEUWEN 2009, 110.

KEK 1994, 249. V6. SS 2000, 47., 78.

127 SS 2000, 78. Vö. MEYER-BLANCK 2011, 280-282.

12:

>

12!

a

121

à

83