OCR Output

AZ EGYHÁZI ÉV

A református egyház elvetette a régi egyháznak egész symbolikus rendszerét
s ebben az egyházi év fogalmát is, a járulékaival együtt; de megtartotta a váltság
tényére vonatkozó nagy ünnepeket, a melyek a tárgyválasztásnak a kálvinista rend¬
szerben is helyes irányzói lehetnek, ha csak irányzó elvet látunk bennök s nem meg¬
kötő szabályt. Az ünnepi beszéd tárgya, a dolog természete szerint, nem lehet más,
mint az ünnep tárgya; de a három főünnepnek hatása kiterjed még néhány megelőző
és következő vasárnapra is, mint egy ünnepkörre, a mely alatt a beszédnek termé¬
szetes tárgyai azon mellékes események lesznek, a melyek az illető főeseménynyel
összeköttetésben állottak. Ellenben e tárgyak bibliai alapjául minden olyan textus,
a mely az ünnep tárgyát magában foglalja, épp oly czélszerűen felvehető, mint az
egyházi felsőség által megállapított perikópa, a mely azon czélnak szintén megfelel.
Ha a tárgyat és textust csak így elvben határozzuk meg, sokkal több eredménynyel
predikálhatunk, mint a perikópák alapján; de még ezek alapján is eredményesebben,
mint az ötletszerű tárgyválasztás mellett. [...)]

A karácsoni ünnepkör advent első vasárnapjával kezdődik s a böjt első vasár¬
napjáig terjed. [...] A karácson ünnepe befolyást gyakorol a következő vasárnapok
tárgyára is. [...] Az év utolsó délutánját predikáczióval ünnepelni meg, mindig ál¬
talánosabb szokássá válik; az új év pedig éppen általános, régi keresztyén ünnep,
habár a keresztyéni alapja csak mesterségesen van csinálva s a magyar ref. papok
nem is szoktak erre reflektálni, hanem a beszédjök csak az év változásának a benyo¬
mása alatt áll. [...] A perikópákban újévi tárgyul Jézus körülmetéltetése van feladva,
mint ezen ünnepnek keresztyén alapja, a melyet a róm. kath. és evang. át szoktak
vinni a szivek körülmetéltetésére, vagy még úgy is beszélnek róla, mint Zarbl, hogy:
a Jézus körülmetéltetése kezesség arról, hogy ezutan nem az 6-ember fog szaporod¬
ni, hanem az új, megszentelt ember. De ez a textus valóban nem lehet keresztyén
predikácziónak alkalmas alapja; még a , Jézus neve" fölött hangoztatott orthodox¬
pietista érzelgések sem tudják termékenynyé tenni; és mindezeknél sokkal jobb az
újévi beszédben a karácson és az évváltozás eszméjét összekapcsolni. [...)]

Az újév utáni vasárnapok tárgya a Krisztus tanítói működése és pedig inkább
az örvendetes események; mert a gyászos események a bőjti vasárnapok textusai
lehetnek. Az alkalmas textusok száma itt oly nagy, hogy bajos volna példákat fel¬
mutatni s éppen e nagy gazdagság miatt a predikátor arra figyeljen, hogy e néhány
vasárnapra minden esztendőben olyan jól átgondolt tervet készítsen, hogy a Krisztus
tanítói működéséről egy összefüggő egész képet állítson a hallgatói elé. A farsang
kicsapongásának elítélése szintén alkalmas tárgy, ha szükség van rá a gyülekezet¬
ben; ellenben a kánai mennyegző alapján, a mely farsangi perikópák egyike, arról
beszélni, hogy a Krisztus nem tiltja a mulatságot, Hollandiában helyen lehet; de

Magyarországon bizonyosan felesleges, mert itt senki sem fél mulatni. [...]

72