héten keresztül az 1-2Móz került sorra," az olvasmányok hetenként egy-egy
pátriárka személye köré csoportosultak, így mindegy a hetek , karakterét" ezen
ősatyák adták meg (Hetvened vasárnap: Ádám, Hatvanad vasárnap: Nóé, Ötve¬
ned vasárnap: Ábrahám, Nagyböjt 1. hete: Izsák, 2. hét: Jákób, 3. hét: József, 4.
hét: Mózes). Nagyböjt 5-6. hetében Jeremiás próféta könyvét, a Nagyhét utolsó
három szent napján (triduum sacrum) pedig a Siralmak könyvét olvasták."
A húsvéti időben először az ApCsel, majd a Jel, azután pedig a katolikus levelek
(1-2Pt 1-3Jn, Jak) olvasása következett. Szentháromság vasárnap után az 1-2Sám,
1-2Kir könyvei kerültek sorra, az augusztus hónap első napjához közelebb eső
vasárnapon a Bölcsesség könyvét, szeptember első felében Jóbot, majd Tóbi¬
ás és Judit, valamint elegendő idő esetén Eszter könyvét olvasták. Októberben
a Makkabeusok könyvét vették végig, majd novemberben Ezékielt, Dánielt és az
ún. kisprófétákat. Adventben Ézsaiás könyve kovetkezett.**
A részletezésből látható, hogy Hetvened vasárnaptól kezdve a nagyböjti idő
közepéig egyfajta lineáris történeti vonulat érvényesült az olvasmanyokban,
amit azonban a Mózes korára következő Jeremiás rögvest meg is tört. Az Ad¬
vent körüli időszakot valóban a prófétai olvasmányok határozták meg, azonban
ennél többet nem lehet megállapítani, és olyan koncepciót sem lehet az egyházi
esztendő , épületében" megfigyelni, mint amit a későbbi magyarázatok látni és
láttatni szerettek volna. Másrészről — ahogyan fentebb már röviden rámutat¬
tam — az olvasmanyrend felvetette és felveti a kérdést, vajon nem az egyházi
év felépítésének ősibb, eredetibb koncepcióját rejti vagy mutatja-e ez az olvas¬
mányrend. A Húsvétot közvetlenül megelőző böjtelői és nagyböjti idő, valamint
több Húsvéttal kezdődő ünneplista, szertartáskönyv stb. is erre mutathat.??
Az egyházi-liturgikus esztendő korai századokból eredeztetett vagy sejtett
tudatos , kétosztatúsága" sem bizonyos. Egyes feltételezések szerint a római
liturgia fejlődésének VI-VII. századi stádiumában a Karácsonytól Pünkösdig
terjedő és nagy vonalakban az újszövetségi üdvtörténetet lineárisan bemutató
liturgikus , első félév" mellé szerették volna megteremteni, megkoncipiálni an¬
nak ellentételezését, párját, azaz az ószövetségi üdvtörténet főbb eseményeire
emlékeztető , második félévet". Ebbe a koncepcióba illeszkedik vagy illeszkedett
volna tagoló elemként az eredetileg négy-hat vasárnapból, hétből álló Advent.