OCR Output

ELőszó

karizmatikus" , megújulás" látványossága mellett teszi le a voksát." Egyúttal
olyan privát vagy magánéleti keresztyénség (religio privata) eszménye lebeg
a szemek előtt, amely létrejötte és létezése ellen — ha jól értem — a , hivatalos"
egyház minden erejével és jelszavaival küzd." Elgondolkodtató, hogy sem a ka¬

we

rizmatikus dicsöitöknek, sem a neoreformatusoknak, sem a sok kérdésben, így
egyházzenei és liturgiai ügyekben is opportunista kvázi fundamentalista vagy
a történeti analógiákban gondolkodást elvető kvázi radikális , biblikus" irányza¬
toknak nem kell magyarázkodni istentiszteleti és egyházzenei egyénieskedésük
miatt.”®

Én a magam részéről egy olyan magyar református egyházban szeretnék élni,
amely őszinte nyitottsággal veszi komolyan keresztyénségét, és amelynek nem
csupán múltja, hanem jövője is van.

Röviden szükséges jeleznünk, hogy a keresztyén egyház(ak)ban a keresztyén
ünnepekkel mint identitásuk sajátjával való elmélyült foglalkozás eredményez¬

heti csak azt, hogy a „viläg” elé erös hitvallással álljanak, álljunk ki. Azért
elengedhetetlen mindez, mert sokfele megfontoläsböl, civilizaciös ideolögi¬
áktól átfűtve lényegüktől fosztják meg ünnepeinket, amikor pl. a karácsonyfa
az Amerikai Egyesült Államok Fehér Házában évek óta csak vallási szimbó¬
lumoktól megtisztított, átértelmezett kb. ünnepfa (holiday tree), Brüsszelben
pedig télfa lett, ? Ausztráliában karácsonyi és húsvéti szünet helyett csak téli és
tavaszi szünetről lehet beszélni, a Kr.e. Es Kr.u. is szämüzött megjelölesse vält.?°

Legalább három nagy, kapcsolódó, de kvázi önálló témakörrel nem foglal¬
kozom kimerítően e helyen, mivel ezek kifejtése jócskán meghaladná e munka

26 Vö. GEFFROY 2011, 230.

7 A kérdés problémáját és kritikáját a confessio publica és religio publica összefüggésében lásd:
Szűcs 2010, 23-24.; Szűcs 2004a, 41-44.; Szűcs 2008, 40-51.

A kérdéssel részletesebben foglalkoztam a kántorképzés jövőjéről tartott 2012. októberi nagy¬
kőrösi konferencia gyűjteményes kötetébe készített , Az Kántorok felől kellene nagyobb gondvi¬
selésnek lenni." A továbblépés szükségessége és útjai a kántori szolgálat jövőjéért című korreferá¬
tumomban. PAP 2013, 93-100.

Nem szükséges magyarázkodni az anyanyelviséget és anyanyelvűséget úton-útfélen han¬
goztató egyházban az értelmetlen blablákat tartalmazó, sokszor silány magyar, angol, héber,
egzotikus nyelvű (ének)szövegek éneklése közben. Csak emellett meg ne jelenjen egy veretes
magyarságú gregorián-graudál tétel vagy reformáció korabeli népének, ahol a Kyrie eleison is
„csak” Uram, irgalmazz vagy Irgalmazz nékünk formában hangzik fel! Az alapelvek ütköztetése
közben külön , érdekességként" jelentkeznek az imanapok, imahetek központi liturgiai aján¬
lásai, amelyek alapján távoli kultúrák gyakorlatait mímelik a résztvevők, vagy pl. számukra
értelmezhetetlen nyelveken mantráznak énekeket és imádságokat.

Vo. http://www.magyarkurir.hu/hirek/muszlim-erzekenyseg-brusszelben-telfara-cserelik¬
foteri-karacsonyfat

Az ausztráliai kormányzat szándéka szerint a BC (Before Christ) és AD (Anno Domini) helyett
BCE (Before Common Era) és BP (Before Present), valamint CE (Common Era) lép. Valójában
mindhárom , újdonság" szellemtörténetileg értelmezhetetlen.

28

17