OCR
ELőszó megteremthet olyan keretet és kereteket, amelyek meggazdagítják istentiszteletünket és hitéletünket, megszilárdíthatják hitvallásunkat és Isten-ismeretünk mélyüléséhez vezethetnek, de jótékony hatást fejthet ki az igehirdetés liturgikus aktusként való újbóli felfedezésében, az imádságok tartalmának és mondanivalójának meggazdagításában. A jelen munkában az egyházi év lehetséges református felfogásáról szólunk, amely meggazdagíthat mindannyiunkat, hiszen az egyházi év , Krisztus prédikáció",? másrészről a Szentháromság Isten művéről vall e világ kontextusában. Képes hordozni és kifejezni rítusaink és ünnepeink által öntudatunkat. Szüntelenül figyelembe kell vennünk, hogy nem tehetünk úgy, mintha mindig most alapulna az egyház. A semper reformanda elve" a múltba nézés kijózanító eszmélődése nélkül nem alkalmazható, annak hiányában az említett tézis csak arra használható, hogy személyes és közösségi felelősségünket a történelemnélküliség és történetietlenség könnyed felelőtlenségével váltsuk fel, miközben a bibliai hittudat történelmi távlatokból fakad. Liturgi(k)ai és egyházzenei kérdésekben ma számos ponton ennek tanúi vagyunk. Össztársadalmi és összegyházi probléma, ill. jelenség, hogy a tradicionális közösségek szétesésével az egyházi év, az ünnepek és a népi kultúra ,alapvetően egészséges szimbiózisa is megbomlott"." A mai egyházi, gyülekezeti, liturgikus ünnepszentelést — sajnos — alapvetően meghatározza és befolyásolja az ünnep „eladhatösagänak” marketinges-üzleti gyakorlata, ami együtt jär az egyre inkább korábban kezdődő ünnepi elökeszülettel, szezonnyitässal, reklámhadjárattal, majd az ünnep , eladása" után következő hirtelen lecsengéssel, ill. kipukkanással. Ezen a szinten, ill. érdekeltségi nívón a konkrét tartalomnál sokkal fontosabb a körítés, ahogyan látjuk ezt az elmúlt években saját magunk köreiben is. Az üzleti motivációjú , ünneplés" akarva-akaratlanul átrendezte és megbontotta a nagyünnepeket megelőző és követő, azaz teljesen körülölelő naptári egyensúlyt: a hosszú, programokkal és tevékenységekkel teletűzdelt adventi és talan nagyböjti időszak után a , semmi" következik. Mindez az átlagos 18 Vö. RATZINGER 2002, 99-100. 5 Az ecclesia semper reformari debet — ahogyan CSEPREGI Zoltán figyelmeztet — , pszeudo-lutheri szállóige köztudottan modern eredetű, és eszmeileg is az ún. második reformáció gondolatvilágában gyökerezik." CSEPREGI 2013, 280. A reformare, reformatio szavak a , reformáció korában", azaz a XVI. században jogi terminus technicusként éltek, elsősorban jogi értelemmel bírtak. A szócsalád , eredeti normákhoz való visszatérést vagy egyszerűen a kodifikált érvényes előírásokat" jelentette, az egyházi nyelvben az elért eredményeket fejezte ki és , nem a változtatás szándékát". A német humanisták számára a reformare és a renasci, megújítás és újjászületés szinonimákká váltak. CSEPREGI 2013, 280. A reformáció szó értelmének és használatának vonatkozásában lásd részletesen: CSEPREGI 2013, 279-286. 20 ZALATNAY 2012, 46.