OCR Output

AZ EGYHÁZI ÉV

Isten tiszteletének végzésére összegyűlt, mivel az csak kiskorú képzelgés vagy
csökönyös farizeusi képmutatás lehet.

Általános torzulás az egyházi ének és tágabb értelemben az egyházi zene mai
feladat- és helykijelölése, amely a liturgikus vagy liturgiában történő éneklést
és liturgikus zenét csak mint mellékfunkciót, kísérőjelenséget, mellőzhető vagy
lecserélhető használati tárgyat"? tudja értelmezni és kezelni, ebből következően
az így vagy úgy , kijelölt" ,énekrendek" olykor semmit sem tükröznek. A törté¬
neti tapasztalat és a tudományos kutatás nem képes eléggé hangsúlyozni, hogy
az énekeskönyvek — beleértve a ,gyülekezeti énekeskönyv" ősét, a cantionalét
is — évszázadokon keresztül őrizték az egyházi év hagyományát és monda¬
nivalóját." A megállapítás különböző fajsúllyal ugyan, de (hivatalos) énekes¬
könyv-történetünk legutoljára megnyitott fejezetéig, 1948-ig mindenképpen
igaz. Egyúttal félve kell arra gondolnunk, hogy lehetséges: az utolsó tőrdöfés
órájában vagyunk, ha nem érvényesülnek egyszerre (egyhaz)zenei, teolögiai,
irodalmi, esztétikai stb. szempontok egy vagy bármely , új" énekeskönyvben. Az
énekeskönyvön keresztül tanulta, őrizte, adta tovább nemzedék nemzedéknek
keresztyén és református hitünket, hitvallásunkat, Isten-tapasztalásunkat."

BÁLINT Sándor sommás megállapítása szerint a XVIII. század után ma¬
gyar népünket , nagyszabású, stílusformáló egyházi" hatás nem vagy alig érte."
Értelemszerűen a vallási néprajz nagy kutatója és alapos ismerője elsősorban
a római katolikus egyház magyarországi helyzetére gondol, de beleérthetjük
e megállapításba az európai keresztyénséget és a magyar protestantizmust is.
Még mielőtt cáfolni igyekeznénk a BÁLINT Sándor-i megállapítást, folytatnunk
kell gondolatmenetének idézését, miszerint az ezután kezdődő évszázadokban
a , hívő nép elsősorban a mult hatalmas vallási tradícióiból táplálkozik"."

Az egyházi évről való gondolkodás, annak történetéről és gyakorlatáról szóló
könyv önmagában nem oldja meg jelenkori gondjainkat és nem pótolja ki nyil¬
vánvaló deficitünket. Az egyházi év kérdésének újragondolása és újraértelme¬
zése azonban azon túl, hogy számos ponton rámutat istentiszteleti életünk és
hitgyakorlatunk kiüresedésére, az istentiszteleti elemek tartalmatlanságára,
nagyobb kontextusban mégis a gyökerekhez és az egyház hitvallásához való
újbóli visszatérést segítheti elő. Az egyházi év kérdésének tisztázása egyrészről
133 Nyilvánvaló, hogy művészeti értékeket, alkotásokat, de magát a Bibliát és az egyház tanítását
sem lehet az ún. , technikai fejlődés" mértékegységével mérni és annak megfelelően , használ¬
hatónak" vagy , használtnak", , modernnek" vagy , elavultnak" nevezni. Ide tartozik még az ún.
„ertekvältäs” es „ertekvältäs” jelenlegi vitäja is. Vö. Pap 2012a, 266-267.

4 Vö. KARASSZON 2000, 178-186.; FEKETE 2000c, 211.
15 V6. Pap 2011m, 181-182.

16 BALINT 1938, 27.

1 BÁLINT 1938, 27.

14