OCR Output

A DOHÁNYZÁS ÉS AZ E-CIGARETTA HASZNÁLATA m 193

A dohányzás gyakoriságának csökkentése fontos eszköz a lakosság egészségi
állapotának javításában és a várható élettartamának növelésében. Ehhez is nyújt
támpontokat jelen kutatásunk. A rendszeresen napi szinten dohányzók jelentős
része gondolkodik a leszokáson, de jóval kevesebben, a dohányosok 6,390-a
lenne kész akár egy éven belül letenni a cigarettát. Ez az arány egy izraeli kuta¬
tásban némileg magasabb, 14,496 volt (Daoud et al., 2015), ezzel azonos arányt
mutattak ki egy ausztráliai kutatásban is, ahol mentális betegséggel élők körében
vizsgálták meg a leszokási hajlandóságot (Stockings et al., 2013). Bár a leszokásra
való készenlét fontos, a dohányosok egy részének akár 6, de néhányuknak akár
30 leszokási próbálkozás is szükséges lehet a professzionális segítség nélküli
leszokáshoz (Chaiton et al., 2016). Mivel a sikeres leszokás legjobb előrejelzője
a komolyan vett leszokási próbálkozás, szükség van olyan társadalmi kommu¬
nikációs programokra, amelyek növelik, erősítik a leszokás motivációját, és
előmozdítják a leszokás irányába tett lépéseket és a leszokási próbálkozásokat.

A dohányzás mellett az e-cigaretta használatának gyakoriságát is mértük.
Bár a napi szintű e-cigaretta-használat prevalenciája meglehetősen alacsony a
vizsgált 18 és 64 évesek körében, az alkalmi használat és az e-cigaretta kipróbá¬
lása már lényegesen gyakoribb. A jelen vizsgálat az e-cigaretta aktuális haszná¬
latának változását nem tudja dokumentálni, nemzetközi adatokból az látszik,
hogy az e-cigaretta használata növekszik, például az USA-ban a 18 évnél idősebb
populaciöban 2015-ben 3,5% [3,2-3,8] volt (Phillips, 2017), de 2019-ben már
4,5%-ot [4,2-4,8] mértek (Cornelius et al., 2020). A hazai 3,3%-os prevalen¬
cia-érték megmutatja, hogy az e-cigaretta még kevésbé népszerű, mint az USA¬
ban, de használatában növekedés várható, amit azonban feltehetően mérsékelni
fognak a megjelenő újabb és a használó csoport számára esetleg vonzóbb alter¬
natív dohánytermékek. Kiemelendő szempont, hogy az e-cigarettát használók
többsége hagyományos cigarettát is használ. Az e-cigaretta-használat jóval gya¬
koribb a fiatalok és a vidéki városok lakóinak körében. Az e-cigaretta-haszná¬
lattal kapcsolatos pszichológiai változók közül érdemes kiemelni a szenzoros
élménykeresést, ami előre jelzi a használatot az életkor, a nem és a lakóhely
statisztikai kontrollálása mellett. Ez az összefüggés feltételezi, hogy az e-cigaretta
marketingje - például termékfejlesztés, kommunikációs stratégiák - jobban
eléri az erre fogékonyabb élménykereső fogyasztókat, rámutatva annak szüksé¬
gességére, hogy az ilyen fogyasztókat megcélzó prevenciós programokkal előz¬
zék meg az e-cigaretta elterjedését a lakosság körében.

Jelen kutatási beszámolónk rámutat arra, hogy a dohányzás hazai visszaszo¬
rítása kiemelt feladat, és hazánk messze elmarad az ebben a témakörben jó
példaként említhető országoktól (pl. USA, Egyesült Királyság). Továbbá vizs¬
gálandó az, hogy a hazai kedvező változások a dohányzást érintő szabályozásban