OCR Output

KÉNYSZERES VÁSÁRLÁS ® 99

4. táblázat: A kényszeres vásárlás rizikókategóriáinak összehasonlítása az életkor mentén a
magyarországi 18-64 éves népesség körében (az OLAAP 2019 vizsgálat adatai alapján)

Kedvtelésből LA Kenyszeres väsärläs
LA ae ay x Rizikömentes aka
vásárlás ritkábban, a rizikójának
. vásárlás . j
mint havonta jelenlete F p n?

N M SD N M SD N M SD

Életkor 1209 | 42,47 | 13,10 | 119 | 36,38 | 11,47 | 22 | 40,96 | 12,78 | 12,04 | <0,001 | 0,02

Megjegyzések: N: válaszolók száma; M: átlag; SD: szórás; F: egyszempontos ANOVA-teszt statisztikája;
p: szignifikancia-érték az F-statisztikához kapcsolódóan; n?: Eta-négyzet hatásméret-mutató. A szig¬
nifikáns kapcsolatot (pc0,050) mutató változók szürke mezővel kerültek kiemelésre.

A kényszeres vásárlási kategóriák és a szociodemográfiai és pszichológiai té¬
nyezők kapcsolatának további elemzése multinomiális logisztikus regressziós
modellek keretében történt (5. táblázat). A modellek kimeneti változóját a kény¬
szeres vásárlás háromértékű változója képezte, melyen belül a referenciakate¬
góriát azok jelentették, akik nem vagy ritkábban, mint havonta vásároltak
kedvtelésből. A magyarázó változók és a kényszeres vásárlás rizikókategóriái¬
nak kapcsolatát egyrészt páronként, más változók hatását nem kontrollálva
vizsgáltuk, másrészt egy többváltozós modell is létrehozásra került, amelybe a
szociodemográfiai és pszichológiai magyarázó változók egyszerre kerültek be¬
léptetésre ENTER-módszerrel. Jelen fejezetben szövegesen csak a többváltozós
modell eredményeit mutatjuk be. A többváltozós multinomiális logisztikus
regressziós modell a kényszeres vásárlási kategóriák magyarázatára szignifi¬
kánsan jobb előrejelzést nyújtott, mint a kiindulási, prediktor-változókat még
nem tartalmazö modell (x’(54)=198,82; p<0,001; Cox & Snell R’=0,21; Nagel¬
kerke R?=0,38; McFadden R?=0,30). A prediktor-valtozékat tartalmazo tobb¬
valtozös modell a havi rendszerességgel kedvtelésből nem väsärlökat 98,8%-ban,
a legalább havi rendszerességgel kedvtelésből rizikómentesen vásárlókat 21,896¬
ban, míg a kényszeres vásárlás rizikójával jellemezhető válaszolókat 14,799-ban
csoportosította helyesen. A modell összessegeben 90,1%-os klasszifikäciös tel¬
jesítményt mutatott.

Mint említettük, a kényszeres vásárlás rizikójával jellemezhetők csoportja
esetében a modell besorolási pontossága meglehetősen alacsony, mindazonál¬
tal segítségével a kényszeres vásárlás jelenlétének két szignifikáns prediktora
azonosítható, a női nem és a családban előforduló rizikómagatartások száma
(pl. dohányzás, alkoholhasználat, pszichiátriai kezelés). A nők - összehasonlítva
a férfiakkal - 9,64-szer nagyobb eséllyel tartoznak a kényszeres vásárlás rizi¬
kójával jellemezhetők csoportjába. A családban előforduló rizikómagatartások