Férfiak Nők Összesen
N 99 N % P N % CI
Kedvtelésből vásárlás ritkábban, mint havonta 93,5 86,1 89,5 | +1,6
Rizikómentes vásárlás 630 | 5,2 | 721 | 11,9] <0,001 | 1351] 88 | +1,5
Kényszeres vasarlas kockazatanak jelenléte 1,3 1,9 1,6 | +0,7
Megjegyzések: N: válaszolók száma; p: szignifikancia-érték a Khi-négyzet próbához kapcsolódóan;
CI: 9599-os megbízhatósági szinten számított konfidencia-intervallum.
A BLS 2019-es kutatásának eredményei alapján a budapesti 18-34 éves felnôt¬
tek kb. négyötöde nem vásárolt kedvtelésből a kutatást megelőző évben legalább
havi rendszerességgel (80,4% +1,3), 15,76%-uk (41,2) vasarolt legalabb havi
rendszerességgel, de esetükben nem valószínűsíthető a kényszeres vásárlás ri¬
zikója (rizikómentes vásárlók), míg a budapesti fiatal felnőtt lakosság 3,990-ára
(40,6) jellemző a jelenléte. A nemi különbségeket vizsgálva szignifikáns és kis
hatásméretű különbség figyelhető meg a budapesti fiatal felnőtt férfiak és a nők
k6z6tt (x7(2)=139,50; p<0,001; V=0,19). Mig a férfiakra nagyobb arányban jel¬
lemz6, hogy nem vásárolnak kedvtelésből legalább havi rendszerességgel, addig
nők körében a rendszeres kedvtelésből történő vásárlás rizikómentes és kocká¬
zatos jelenléte is gyakrabban fordul elő (2. táblázat).
A legalább havi rendszerességgel kedvtelésből vásárló budapesti fiatal fel¬
nöttek 80,3%-a (+2,8) rizikömentes väsärlö, mig 19,7%-uk (+2,8) eseteben va¬
lószínűsíthető a kényszeres vásárlás kockázata. A legalább havi rendszerességgel
kedvtelésből vásárlókon belül nemek szerint nem látható szignifikáns különb¬
ség a rizikómentes vásárlók és a kényszeres vásárlás kockázatát mutatók ará¬
nyaban (7(1)=0,157; p=0,692; p=0,01).
A felnőtt lakosság körében országosan mért elterjedtségi mutatókkal ösz¬
szevetve megállapítható, hogy a budapesti fiatal felnőttek körében összességé¬
ben gyakrabban fordul elő a legalább havi rendszerességgel kedvtelésből történő
vásárlás, ill. akedvtelésből rendszeresen, de rizikómentesen vásárlók és a kény¬
szeres vásárlás rizikóját mutatók aránya is magasabb a budapesti fiatal felnőt¬
tek körében. A kedvtelésből rendszeresen vásárló budapesti fiatal felnőttek
körében kapott prevalencia-értékek ugyanakkor hibahatáron belül megegyeznek
a magyarországi 18-64 éves felnőtt lakosság körében mért arányokkal.