OCR Output

Horváth Zsolt - Demetrovics Zsolt - Paksi Borbála

KÉNYSZERES VÁSÁRLÁS

1. A KÉNYSZERES VÁSÁRLÁS ELTERJEDTSÉGE

Az OLAAP 2019-es és a BLS 2019-es kutatása során a kényszeres vásárlás mé¬
rése a hattételes Richmond Kompulzív Vásárlás Skála (Richmond Compulsive
Buying Scale, RCBS) használatával történt (Maraz et al., 2015; Ridgway et al.,
2008). A skálán elért összpontszám alapján lehetőség nyílt a kényszeres vásár¬
lás rizikója hiányának (a skálán elért 6-24 pont közötti összpontszám esetén)
és jelenlétének megállapítása (a skálán elért 25 pont vagy afölötti összpontszám
esetén). A RCBS felvétele a kedvtelésből történő vásárlás gyakoriságára vonat¬
kozó szűrőkérdés alapján történt, így csak azon válaszadók töltötték ki, akik
az elmúlt évben legalább havonta vásároltak kedvtelésből.

1.1. A kényszeres vásárlás elterjedtsége a felnőtt lakosság körében

Az OLAAP 2019-es adatfelvétele alapján a magyarországi 18-64 éves népesség 1,690-a
(t0,7) esetében valószínűsíthető a kényszeres vásárlás rizikójának jelenléte. A né¬
pesseg masik 8,8%-a (+1,5) - bár vásárolt kedvtelésből a kutatást megelőző évben
legalább havi rendszerességgel -, nem volt rájuk jellemző a kényszeres vásárlás ri¬
zikója, tehát ők rizikómentes vásárlóknak tekinthetők, míg a lakosság túlnyomó
többsége (89,590 11,6) ritkábban vásárolt kedvtelésből, mint havonta. Szignifikans,
gyenge hatásméretű összefüggés látható a nem és a kényszeres vásárlás kategóriák
között (x’(2)=20,05; p<0,001; V=0,12). A nökre Összessegeben nagyobb aränyban
jellemző, hogy legalább havi rendszerességgel vásárolnak kedvtelésből, ill. a rizikó¬
mentes vásárlás kategóriája is gyakrabban fordul elő a nők körében (1. táblázat).

A legalább havonta kedvtelésből vásárlók alcsoportját vizsgálva, megálla¬
pithatö, hogy 84,3%-uk (+6,0) rizikömentes vasarlonak tekinthetö, 15,7%-uk
(t6,0) pedig a kényszeres vásárlás kockázatát mutatja. Azok között, akik lega¬
lább havonta vásárolnak kedvtelésből, nemek szerint nem különbözik szignifi¬
kánsan a rizikómentes és a kényszeres vásárlás rizikójával jellemezhető vásár¬
lók aránya (X2(1)-0,67; p-0,413; p—0,07).