Ugrás a tartalomra
mobile
Kötet áttekintéseKeresésMetaadatokHivatkozások

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
Előnézet
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Sepsi Enikő
Cím (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
Kötet áttekintéseKeresésMetaadatokHivatkozások

Eredeti

Cím
Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában
Cím (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Szerző
Sepsi Enikő
ORCID
https://orcid.org/0000-0002-0562-0271
Web
www.sepsieniko.hu | https://btk.kre.hu/index.php/sepsi-eniko | https://www.researchgate.net/profile/Eniko-Sepsi | https://independent.academia.edu/SepsiEnik%C5%91
Lektor
Visky András
Megjelenés dátuma
2017
Megjelenés helye
Budapest
Absztrakt
A kötet a képi fordulat különféle művészeti ágakban és a tudományban is megfigyelhető jelenségével, valamint a fogalmi metafora elméleti keretével kívánja bevezetni és összefogni két nagy témáját: a francia költészet és a színház reprezentációhoz fűződő, szerteágazó kérdésfeltevéseit. A könyv első fejezeteiben két olyan kortárs francia költészeti irányzatot taglalunk, melynek viszonya a képhez különböző módon, de meghatározó (Yves Bonnefoy és Lorand Gaspar, valamint Jean-Michel Maulpoix). A kötet második felében néhány olyan színházi gyakorlatot választottunk ki, amelyek az emberi képmás, az emberi "bálvány" lerombolására és újbóli összerakására tesznek kísérletet (Grotowski, Kantor, Barba, Novarina), s ebben a folyamatban a költészet eszközeit is használják. Ezeknek a színházi gyakorlatoknak, melyek közül Valére Novarina életművét emeljük ki, közös nevezője, hogy nemcsak a dramaturgiájukban ismétlik az önmegüresítés folyamatát, hanem a színészvezetésben is alapvető helyet adnak neki. A második rész tehát, nem tagadva a színházi gyakorlatok egyéb inspirációs forrásait, a Novarina életműve szempontjából központi jelentőségűnek tekinthető teológiai kenózis-fogalom színházi, színháztudományi alkalmazására tesz kísérletet, s ebben különösen támaszkodik H. U. von Balthasar teológiai esztétikájára, Xavier Tilliette munkáira, Simone Weil színház- és kenózis-koncepciójára, továbbá Kálvin, Karl Barth, Paul Tillich és Kazoh Kitamori műveire. A tárgyalt alkotók vonatkozásában elsőnek tekinthető magyar nyelvű monográfia mellékletében közölt, Túl a szakrálison című Valére Novarina-esszé magyar fordításban most jelenik meg először.
Absztrakt (EN)
The volume intends to use the phenomenon of the pictorial turn observable in various branches of art and in science, as well as the theoretical framework of the conceptual metaphor for providing an introduction and establishing an integrative context for the divergent questions of its two major topics: French poetry and theatre. The first chapters of the book discuss two trends in contemporary French poetry that have a determinative relation to poetic images, though in different ways (Yves Bonnefoy and Lorand Gaspar, as well as Jean-Michel Maulpoix). In the second part of the book we chose to show theatre practices that make attempts at destroying then reassembling the human portray, the human ‘idol’ and in this process they turn to the means of poetry as well (Grotowski, Kantor, Barba, Novarina). The ‘common denominator’ of these theatre practices – of which VN’s oeuvre is paid a special attention to – is that they not only re-play the process of self-emptying in their dramaturgies but also give it an important role in the instructions for the actors. Thus, the second part – while not denying the other inspirational sources of theatre practices – makes an attempt at a theatre or theatre studies application of the theological concept of kenosis, which can be considered to be of central significance in Novarina’s oeuvre. In doing so it especially relies on H. U. von Balthasar’s aesthetics of theology, Xavier Tilliette’s works, Simone Weil’s concepts of theatre and kenosis, as well as the works by Calvin, Karl Barth, Paul Tillich and Kazoh Kitamori. As a supplement to this monograph, which can be considered the first to discuss the artists included in Hungarian, there appears Valère Novarina’s essay “Beyond sacrality” in Hungarian translation for the first time.
Kiadó
L'Harmattan
Társkiadó
Károli Gáspár Református Egyetem
Tudományos besorolás
monográfia
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Kulcsszavak
irodalomtudomány | színháztudomány | fogalmi metafora elmélet | kenózis | literature studies | theatre studies | conceptual metaphor theory | kenosis
Formátum
Text
DOI
https://doi.org/10.56037/978-963-414-312-3
ISBN
978-963-414-312-3
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
ISSN
2063-3297
Nyomtatott verzió
https://harmattan.hu/sepsi-eniko-kep-jelenlet-kenozis-a-kortars-francia-kolteszetben-es-valre-novarina-szinhazaban-851
Nyelv
magyar
Kiadás
Első kiadás
Jogok
CC BY-NC-ND 4.0

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde