A KÉPI FORDULAT

Arasse, Daniel: Festménytalányok, Budapest, Typotex, „Képfilozófiák”, 2010.

Arasse, Daniel: Művész a műben. Analitikus ikonográfiai esszék, Budapest, Typotex, „Képfilozófiák”, 2012.

Artaud, Antonin: Théâtre oriental et théâtre occidental. Le théâtre de la cruauté, in uo: Le théâtre et son double, Paris, Gallimard, Folio/Essais, 1964, 105–113, 145.

Blaskó Ágnes – Margitházi Béla (szerk.): Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény, Budapest, Typotex, 2010 (különösen: W. J. Thomas Mitchell: A képi fordulat, 171–195).

Buda Béla: Az empátia és a művészetek, in uo: Empátia, Budapest, KRE – L’Harmattan, Károli Könyvek, 2012, 314–324. (Különösen: Azonosulás a színházban és a filmben. Az azonosulás típusai, uo.: 318–322.)

Derrida, Jacques: Le théâtre de la cruatité et la cléture de la représentation, in uo: L’écriture et la différence, Paris, Seuil, Essais, 1967, 341–368.

Dubhuit, Georges: Représentations et présence. Premiers écrits et travaux (1923–1952), Paris, Flammarion, 1974.

Fehér Katalin: Kép, nyelv, nyelvi kép. http://www.mediakutato.hu/ cikk/2005_04_tel/06_kep _Film és Irodalom” Szíjártó Imre összeállítása http://www.nagyvilag-folyoirat.hu/2006- 0 8-ok.pdf

Horányi Özséb (szerk.): A sokarcú kép, Budapest, Typotex, 2003.

Kiss Attila A. – Szőnyi György Endre (szerk.): Szó és kép. A művészi kifejezés szemiotikája és ikonográfiája, Ikonológia és műértelmezés 9, Szeged, JATEPress, 2003.

Kövecses Zoltán: A metafora. Gyakorlati bevezetés a kognitív metafora -elméletbe, Budapest, Typotex, 2005 (különösen: A fogalmi metaforák nyelven kívüli megvalósulása című fejezet, 69–77).

Lakoff, George – Johnson, Mark: Metaphoris we live by (átdolgozott kiadás), Chicago, University of Chicago Press, 2003. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470993.001.0001 

Mitchell, W. J. Thomas: Mi a kép?, in Bacsó Béla (szerk.): Mi a kép? Kép – fenomén – valóság, Budapest, Kijárat, 1997.

Mortensen, C. David: Communication: The Study of Human Communication, Chapter 2, Communication Models, New York, McGraw-Hill Book Co., 1972.

Nyíri Kristóf: A gondolkodás képelmélete, http://www.hunfi.hu/nyiri/ELTE_2000_conf.htm  Orosz István: Válogatott sejtések (a tojás volt előbb), Budapest, Typotex, 2013.

Panofsky, Erwin: A jelentés a vizuális művészetekben, (szerk. Beke László), Gondolat Kiadó, Budapest, 1984.

Pavis, Patrice: Analyse des spectacles, Paris, Nathan, 1996, 139 (magyarul: Előadáselemzés, ford. Jákfalvi Magdolna, Budapest, Balassi, 2003).

Pavis, Patrice: A rendezés és a rendezés új funkcióinak megkérdőjelezése, ford. Perlaki Róza, Színház, 2008/9, 27–31.

Pavis, Patrice: Színházi szótár, ford. Gulyás Adrienne, Molnár Zsófia, Rideg Zsófia, Sepsi Enikő, Budapest, L’Harmattan, 2006.

Ricoeur, Paul: La métaphore vive, Paris, Seuil, 1975, magyarul: Az élő metafora, ford. Földes Györgyi, Osiris, Budapest, 2006.

Sepsi Enikő: Patrice Pavis Magyarországon, Színház, 2008/9, 26–27.

Sepsi Enikő: Pilinszky János költészete a hatvanas-hetvenes években és Robert Wilson színháza, in Tasi József (szerk.): Merre, hogyan? Tanulmányok Pilinszky Jánosról, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 1997.

Sepsi Enikő: Zeuxis szőlői in Horváth L. és tsai (szerk.): Tanulmányok Bollók János emlékére, Budapest, Typotex, 2004, 541–548.

Sepsi Enikő – Németh István – Tari János – Fabiny Tibor: A művészet mint vizuális kommmunikáció, KRE, 2013, www.kre.hu/ebook http://www.kre.hu/ebook/index.php/a-muveszet-mint-vizualiskommunikacio  (és fejezetenként a tankonyvtar.hu-n).

Szegedy-Maszák Mihály: Szó, kép, zene. A művészetek összehasonlító vizsgálata. Kalligram, 2007.

Szőnyi György Endre: Pictural scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei, Ikonológia és Műértelmezés 10. Szeged, JATEPress, 2004.

Wimsatt, W. K. – Beardsley, M.: The Verbal Icon, Kentucky, University of Kentucky Press, 1954. 

 

KÉP ÉS JELENLÉT – A KORTÁRS FRANCIA KÖLTÉSZET KÉT VONULATA

Yves Bonnefoy

Idézett művei

Bonnefoy, Yves Alexandre Holland, Trente années de réflexions 1985–2015, Strasbourg, L’Atelier contemporain, François-Marie Degrolle Editeur, 2015, magyarul: Hollán Sándor. Harminc év elmélkedései (1985 – 2015), ford. Gulyás Adrienn, Kovács Krisztina, Kovács Veronika, Makádi Balázs, Sepsi Enikő, Budapest, KRE – L’Harmattan, 2016.

Bonnefoy, Yves, L’Arrière-pays, Paris, Poésie/Gallimard, 2005.

Bonnefoy, Yves: La communauté des traducteurs, Presses Universitaires de Strasbourg, 2000.

Bonnefoy, Yves: Entretiens sur la poésie, Paris, Mercure de France, 1992.

Bonnefoy, Yves: Le Nuage rouge, Paris, Mercure de France, 1977.

Bonnefoy, Yves: La poétique de Giacometti 1981–1982, in Lieux et destins de l’image (Un cours de poétique au Collège de France 1981–1993), Paris, Seuil, 1999.

Bonnefoy, Yves: La Vie errante, Paris, Mercure de France, 1993.

Kép és jelenlét. Yves Bonnefoy válogatott írásai, Budapest, Argumentum, 2007.

Másik otthon. Yves Bonnefoy az ezredfordulón, válogatott írások, vál. és szerk. Sepsi Enikő, ford. Bárdos László, Törköli Gábor, Gyuris Kata, Kovács Krisztina, Makádi Balázs, Sepsi Enikő, Szőcs Géza, Budapest, PEN Club/Pluralica, 2014. 

Felhasznált szakirodalom

Benne élni a találkozásban. Horn Gabriella interjúja Yves Bonnefoy-val, Litera portál, 2007. november 9. http://www.litera.hu/hirek/benneelni-a-talalkozasban

Beszélgetések Pilinszky Jánossal, Budapest, Magvető, 1983.

Bombarde, Odile – Avice, Jean-Paul (szerk.): Yves Bonnefoy, Paris, Cahiers de l’Herne, 2010.

Cs. Szabó László: Versünk a világban, in uő: Két tükör közt, Bern, Európai Protestáns Magyar Szabadegyetem, 1977, 47–68.

Diderot, Denis: Lettre sur les sourds et les muets, in uő: Œ uvres complètes, t. II., Paris, Le Club Français du Livre, 1969, Roger Lewinter előszavával.

Ferch Magda: Yves Bonnefoy tanulmányai többszólamú fordításban, Magyar Hírlap, 2008. február 11. (recenzió)

Gagnebin, Murielle (szerk.): Yves Bonnefoy. Lumière et nuit des images, Seyssel, Champ Vallon, 2015.

Koble, Nathalie – Mussou, Amandine – Séguy, Mireille (szerk.): Mémoire du Moyen Âge dans la poésie contemporaine, Paris, Hermann, 2014.

Lançon, Daniel: Yves Bonnefoy, histoire des œuvres et naissance de l’auteur, Paris, Hermann, 2014.

Lukianosz: Zeuxisz vagy Antiokhosz, in Lukianosz összes művei I., Budapest, Magyar Helikon, 1974, 573–574.

Lyotard, François: L’inhumain. Causeries sur le temps, Paris, Galilée, 1988.

Nádas Péter: Arbor mundi. Mitopoétikai alakzatok Alexandre Hollan festészetében, in Hollán Sándor. A Fa útja / Alexandre Hollan. Le chemin de l’Arbre, a Szépművészeti Múzeum és a Musée Fabre de Montpellier Agglomération kiállításának katalógusa Geskó Judit tanulmányával, 2011–2012, 61–62., http://deske.hu/iras/html-2012/nadas-hollan.htm 

Née, Patrick: Yves Bonnefoy, penseur de l’image ou les Travaux de Zeuxis, Paris, Gallimard, 2006.

Pilinszky János összegyűjtött művei. Beszélgetések, Budapest, Századvég, 1994.

Ripa, Cesare: ( Proemio à l’) Iconologie où les principales choses qui peuvent tomber dans la pensée touchant les vices sont représentées (1643), Jean Baudoin fordítása, Paris, Bibliothèque Universitaire de Lille, Aux Amateurs de Livres, 1989.

Sepsi Enikő (szerk.): Penser poétique. Études et traductions littéraires de la poésie française et contemporaine, Budapest, Argumentum Kiadó – Eötvös József Collegium, Eötvös Műhely sorozat, 2002.

Thélot, Jérôme: Poétique d’Yves Bonnefoy, Genève, Droz, 1983.

Vernier, L. Richard: Le récit et le lieu, les récits cachés, in uő: Yves Bonnefoy ou les mots comme le ciel, Tübingen – Paris, Gunter Narr – Jean Michel Place, 1985.

 

Jean-Michel Maulpoix

Idézett művei

Maulpoix, Jean-Michel Kékversek, szerk. Sepsi Enikő, Budapest, Typotex Kiadó, 2008.

Maulpoix, Jean-Michel: Nem léptek a hóban, ford. Kovács Veronika, Budapest, Ráció Kiadó, 2010.

Maulpoix, Jean-Michel: Du lyrisme, Paris, José Corti, 2000.

Maulpoix, Jean-Michel: Une histoire de bleu, suivi de L’instinct de ciel, Paris, Poésie/Gallimard, 2005, [Mercure de France, 1992].

Maulpoix, Jean-Michel: La voix d’Orphée, Paris, José Corti, 1989. 

Felhasznált szakirodalom

A látogatás. Kortárs francia költők, vál. és szerk. Tóth Krisztina: Műfordító Füzetek 8, Budapest – Pécs, JAK – Jelenkor, 1995.

Augustinus, Aurelius: Vallomások, ford. Városi István, Budapest, Gondolat, 1982, 290.

Dupin, Jacques: L’embrasure précédé de Gravir, Paris, Poésie/Gallimard, 1971.

Förköli Gábor: „...a hó nem hullik, hanem magába szippant”. Jean-Michel Maulpoix Nem Léptek a hóban című kötetéről, Kalligram – Művészet és gondolat, 2013/1, 102.

Förköli Gábor: Kékversek / Jean-Michel Maulpoix: Helikon Irodalomtudományi Szemle, 2009/1-2, 297-298.

Joncour, Serge: A bálvány, ford. Förköli Gábor, Budapest, Ráciió Kiadó, 2010.

Rilke, Rainer Mária: Levelek II. 1907–1912, vál. és ford. Báthori Csaba Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó, 1995, 11.

Tandori Dezső: A Typotex világa, Új Könyvpiac, 2009. január 29. (A Kék-versekről) 

 

Lorand Gaspar

Idézett művei

Gaspar Lorand: Approche de la parole, Paris, Gallimard, 2004.

Gaspar Lorand: Feuilles d’observation, Paris, Gallimard, 1986.

Gaspar Lorand: Az anyag negyedik halmazállapota, szerk. Lackfi János, ford. Lackfi János, Tóth Krisztina, Szántó F. István és Varga Mátyás, Múlt és Jövő Könyvek, Budapest, 1999.

Gaspar Lorand: Boldog Arábia, Kolozsvár, Koinónia, 2005.

Gaspar Lorand: Fénnyel írni, ford. Somlyó György, Orpheusz Könyvek, 2001.

Gaspar Lorand: Közelítés a fényhez, Kolozsvár, Koinónia, 2008.

Gaspar Lorand: Közelítés a szóhoz, Nagyvilág, 1982/8, 1228.

Gaspar, Lorand: Minden földek földje, ford. Tellér Gyula, Budapest, Európa, 1981. 

Felhasznált szakirodalom

Angyalosi Gergely: Költőbarátság, Élet és irodalom, XLVI. évf., 19. szám, 2002. május 10.

Bende József: „Valami idegen”. Magyar–francia írói kétnyelvűség és nyelvváltás 1945 után, Forrás, 2005/2, 64–75.

Beszélgetés Lorand Gasparral. A nyelv negyedik állapota, Mátyássy Miklós interjúja, in Nemzet és világ, 1991. március 15, 16.

Denman, Peter: The Word at Hand, with a selection of poems, translated from the French by Roger Little. Lorand Gaspar (The Dedalus Press, 1995), in The Poetry Ireland Review, 1996, tél, 48, 106.

Ladjimir-Malouche, Sarra, Vide: „appel du monde”, appel des mots, in Un poète près de la mer. Hommage à Lorand Gaspar, Tunis – Bordeaux, Sud Editions – Presses Universitaires de Bordeaux, 2004, 71.

Szegedy-Maszák Mihály: Kétnyelvűség a XX. sz. irodalomban, in uo: Újraértelmezések, Budapest, Krónika Nova, 2000, 101–110.

Pilinszky János: The Desert of Love, London, Anvil Press Poetry, 1989.

Pilinszky János: Entretiens avec Sheryl Sutton, Éditions de Vallongues, 1994.

Somlyó György: A költészet ötödik évada. Tanulmányok (1981–1987), Budapest, Magvető, 1988.

Somlyó György: Egy francia költő – Lorand Gaspar, in Lorand Gaspar: Fénnyel írni, ford. Somlyó György, Budapest, Orpheusz Könyvek, 2001, 129–131.

 

KENÓZIS A TEOLÓGIÁBAN ÉS A FILOZÓFIÁBAN

Balthasar, Hans Urs von: A dicsőség felfénylése. Teológiai esztétika. II. kötet: Teológiai stílusok, 2. rész: Laikusok, Budapest, Sík Sándor Kiadó, 2005.

Balthasar, Hans Urs von: A három nap teológiája, Budapest, Osiris Kiadó, 1999.

Barth, Karl, Church Dogmatics, Volume IV/1: The Doctrine of Reconciliation (Ford. G. W. Bromiley), Edinburgh, T. T. Clark, 1956, 179–180.

Evans, C. Stephen (szerk.): Exploring Kenotic Christology: The Self-Emptying of God, Oxford, Oxford University Press, 2006.

Görög gondolkodók, Thalésztól Anaxagoraszig, Szerk. Hitseker Mária, ford. Bodor András, Kerényi Károly, Marticskó József, Ritoók Zsigmond, Sebestyén Károly, Steiger Kornél, Szabó György, Budapest, Kossuth Könyvkiadó, 1992.

Hof, Christine: Philosophie et kénesekhez Simone Weil. De l’amour du monde à l’Imitatio Christi, Paris, L’Harmattan, „Ouverture philosophique” sorozat, 2016.

Il s’est ancanti. Communio, 2015/242 (november-december), különösen: Jean-Luc Marion, Andrea Bellantone és Emmanuel Gabellieri tanulmányai.

Kálvin, János: A Galata, az Efezusi, a Filippi, a Kolosséi és a Thesszalonikai levelek magyarázata. II. kötet, Református Egyházi Könyvtár, Új folyam 10/2, Budapest, Kálvin Kiadó, 2016.

Kálvin, János: Institutio Christianae Religionis – A keresztyén vallás rendszere 1559, I. kötet, Református Egyházi Könyvtár, Új folyam 7/1, Budapest, Kálvin Kiadó, 2014.

Kitamori, Kazoh: Theology of the Pain of God, Richmond, Va., John Knox Press, 1965.

Tillich, Paul: Az önüdvözítés és zsákutcái, in uő: Rendszeres teológia, ford. Szabó István, Budapest, Osiris, 2002, 298–303.

Tilliette, Xavier: Le Christ des philosophes. Du Maître de sagesse su divin Témoin, Namur, Culture et Vérité, 1999.

Tilliette, Xavier: L’Exmnanition du Christ: théologies de la kénose, in Les quatres fleuves, Cahiers de recherche et de réflexion religieuses, n° 4, Paris, Seuil, 1975.

Tilliette, Xavier: Trinity and Creation, Communio [angol]: International Catholic Review, Rodenkirchen, 28. (2001) 2., 296–310. 

 

Simone Weil

Idézett művei

Weil, Simone: Attente de Dieu, La Colombe, Editions du Vieux Colombier, 1950.

Weil, Simone: Œuvres complètes, sous la dir. d’André A. Devaux et Florence de Lussy, Paris, Gallimard, 1988, tome I, ( Premiers écrits philosophiques ); tome VI. ( Cahiers ) 1997.

Weil, Simone: Intuitions pré-chrétiennes, Paris, Fayard, 1985.

Weil, Simone: La pesanteur et la grâce, Paris, Plon, 1988 (1947).

Weil, Simone: Poèmes, suivis de Venise sauvée, Paris, Gallimard, 1968.

Weil, Simone: Szerencsétlenség és istenszeretet, ford. Bende József, Budapest, Vigilia Kiadó, 1998.

Felhasznált szakirodalom

Bagdy Emőke – Mirnics Zsuzsa – Nyitrai Erika: Transzperszonális pszichológia és pszichoterápia, Budapest, Kulcslyuk Kiadó, 2011.

Darvy, Claude: Simone Weil et le théâtre, in Cahiers Simone Weil, 1991 június, 135–141.

Foucault, Michel: Theatrum philosophicum, in Critique n° 282, novembre 1970, 885–908.

Gabellieri, Emmanuel: Être et don, Louvain – Paris – Dudley, Éditions Peeters, MA, 2003.

Gabellieri, Emmanuel: Kénose, compassion et miséricorde chez Simone Weil, in Communio no. 242 novembre–décembre 2015, 109–119.

Gutbrod, Gizella – Janiaud, Joël – Sepsi, Enikő (szerk.): Simone Weil – philosophie, mystique, esthétique, Paris, Archives Karéline, 2012.

Gutbrod Gizella – Sepsi Enikő – Vető Miklós (szerk.): Simone Weil – filozófia, misztika, esztétika, Budapest, Gondolat Kiadó, 2011.

Herling-Grudzinski, Gustaw: Venise sauvée, in Cahiers Simone Weil, 1990. március, 1–2.

Hof, Christine: Kénose et Histoire. La lecture de l’Hymne au Philippiens, in Emmanuel Gabellieri – François L’Yvonnet (szerk.): Simone Weil, Paris, Éditions de l’Herne, Cahiers de l’Herne, 2014, 385–395.

Hof, Christine: Philosophie et kénose chez Simone Weil. De l’amour du monde à l’Imitatio Christi, Paris, L’Harmattan, „Ouverture philosophique”, 2016.

Mansau, Andrée: L’écriture théâtrale de Venise sauvée, in Cahiers Simone Weil, 1988. június (2. sz.), 127–128.

Spinoza, Benedictus de: Etika, Budapest, Gondolat, 1979, V. 23.

Thélot, Jérôme – Le Lannou, Jean-Michel – Sepsi Enikő (szerk.): Simone Weil et le poétique, Actes du colloque international Paris, Editions Kimé, 2007.

Tommasi, Wanda: La splendeur du visible: Images et symboles chez Simone Weil, in Mireille Calle – Eberhard Gruber (szerk.): Simone Weil, La passion de la raison, Paris, L’Harmattan, 2003, 87–100.

Vető Miklós: Le désir du bien dans la pensée de Simone Weil, in uő: De Whitehead à Marion, Éclats de philosophie contemporaine, Paris, L’Harmattan, 2015, 183–209.

Vető Miklós: A teremtő Isten, Vallásfilozófiai tanulmányok, Budapest, Kairosz, 2001.

 

VALÈRE NOVARINA SZÍNHÁZA

Idézett művei

Novarina, Valère: L’Acte inconnu, Paris, P. O.L, 2007.

Novarina, Valère: L’Acte inconnu, Paris, Gallimard, Folio Théâtre, 2009.

Novarina, Valère: Les cendres, in Mgr André Vingt-Trois (ed.), Qu’est – ce que la vérité ?, Editions Parole et Silence, 2007.

Novarina, Valère: L’Envers de l’esprit, Paris, P.O.L., 2009.

Novarina, Valère: La Quatrième Personne du singulier, Paris, P.O.L., 2012.

Novarina, Valère: The Theater of the Ears, ford. Allen S. Weiss, Los An -geles, Sun & Moon Press, 1996.

Novarina, Valère: Le Vivier des noms, Paris, P.O.L., 2015.

Novarina, Valère, Voie negative, Paris, P.O.L., 2017.

Novarina, Valère: A test fényei, ford. Rideg Zsófia, Budapest, L’Harmattan, 2008.

Novarina, Valère: Imígyen szóla Louis de Funès (színpadra alkalmazta: Valère Novarina, újrafordította: Rideg Zsófia), Szcenárium, 2016/2, 5– 15.

Novarina, Valère: A cselekvő szó színháza, szerk. Sepsi Enikő, ford. Rideg Zsófia, Sepsi Enikő és Kovács Veronika, Budapest, Ráció Kiadó, 2009.

Novarina, Valère: Képzeletbeli operett, Budapest, L’Harmattan, 2009.

Novarina, Valère: L’organe du langage, c’est la main. Dialogue avec Marion Chénetier-Alev, Argol, 2013.

Novarina, Valère – Dubouclez, Olivier: Paysage parlé, Chatou, Les Éditions de la Transparence, 2011.

Reconnaissane d’un drame, entretien avec Valère Novarina mené par Patrick Piguet, Communio, 2014/5 (szeptember- október), ‘Littérature et Vérité’, 11–29. 

Szakirodalom

Adorján Viktor: A Laboratórium. Az opolei-wrocławi színházi Laboratórium tevékenysége és utóélete 1959-től napjainkig, Magyar Műhely Kiadó – Rádió Kiadó, 2015.

Alain: Du cérémonial, in Système des beaux-arts, Paris, Gallimard, 1926, 40–41.

Allen, Leigh: Le rituel de la (s)cène dans quelques pièces de Valère Novarina, Littérature, décembre 2014, n° 176, 63. https://doi.org/10.3917/litt.176.0057 

Artaud, Antonin: Œuvres complètes, Volume XIII, Paris, Gallimard, 1974.

Artaud, Antonin: Œuvres complètes, Volume VIII, Paris, Gallimard, 1971.

Artaud, Antonin: Le théâtre de la cruauité, Paris, Gallimard, Folio/Essais, 1964, magyarul: A könyörtelen színház, ford. Bethlen János, Budapest, Gondolat, 1985.

Artaud, Antonin: A színház és az istenek, Orpheusz Könyvek, Budapest, 1999.

Artaud, Antonin: Le théâtre et son double, Paris, Gallimard, Folio/Essais, 1964.

Balassa Péter: A színeváltozás, vagy: engedj el, és láncolj magadhoz (Művészetfilozófiai töredék), in A színeváltozás, Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1982. 422–435.

Banu, Georges: Les mémoires du théâtre, Paris, Actes Sud, 1987.

Barba, Eugenio: Hamu és gyémánt országa. Tanulmányaim Lengyelországban, Budapest, Nemzeti Színház Kiskönyvtára, 2015.

Barba, Eugenio: Papírkenu. Bevezetés a színházi antropológiába, Budapest, Kijárat, 2001.

Barba, Eugenio – Savarese, Nicola: A Dictinory of Theatre Anthropology, London, Routledge, 1991.

Bauer, J. Edgar: Tadeusz Kantor: Kenotic Theatrology and the “Reality of the Lowest Rank”, konferencia-előadás a The 2000 CESNUR Nemzet -közi Konferencián, Lett Tudományegyetem, Riga, Lettország, 2004, http://www.cesnur.org/2004/bauer_kantor.htm

Billeter, Jean-François: L’Art chinois de l’écriture, Genève, Skira, 1999.

Billeter, Jean-François, Leçons sur Tchouang-Tseu, Paris, Éditions Allia, 2015.

Blanchot, Maurice: Artaud, in uő: Le livre à venir, Paris, Gallimard, 1959, 50–58.

Blanchot, Maurice: L’entretien infini, Paris, Gallimard, 1969.

Brook, Peter: Időfonalak, Budapest, Európa, 1999.

Brook, Peter: Az üres tér, ford. Koós Anna, Budapest, Európa, 1999.

Brunel, Pierre: Théâtre et Cruauté ou Dionysos profané, Paris, Librairie des Méridiens, Bibliothèque de l’imaginaire, 1982.

Bouchard, Larry D.: Playing Nothing for Someone: ”Lear”, Bottom, and Kenotic Integrity, Literature and Theology, vol. 19. No. 2 (June 2005), 159–180. https://doi.org/10.1093/litthe/fri018 

Bourgine, Benoît: The Christology of Karl Barth, in Stuart George Hall (szerk.): Jesus Christ Today. Studies in Christology in Various Contexts. Proceedings of the Académie Internationale des Sciences Religieuses, Oxford 25-29 August 2006 and Princeton 25-30 August 2007 (Theologische Bibliothek Töpelmann, 146), Berlin-New York, Walter de Gruyter, 2009, 179–208.

Cheng, François: Le Dialogue, Presses artistiques et littéraire des Shanghai, Paris, Desclée de Bouwer, 2002.

Corral Alonso, Alicia: Az ének mint a vertikalitás eszköze Grotowskinál és a bengáli bauloknál (kéziratban), megjelenés előtt a Szcenárium 2017. tavaszi számaiban. Spanyolul: https://core.ac.uk/download/pdf/13300367.pdf Csomafáy Ferenc: Képzeletbeli operett, Erdély Online, 2011. január 15. http://www.erdon.ro/kepzeletbeli-operett/news-20110115-01351751

Csuang Ce: A virágzó délvidék igaz könyve, Budapest, Palatinus Könyvek Kft., 1997.

Darida Veronika: Valère Novarina dühödt tere, in uő: Művészettapasztalatok (fenomenológiai megközelítések), Budapest, L’Harmattan, 2009, 126–132.

Derrida, Jacques: L’écriture et la différence, Paris, Seuil, Essais, 1967. Derrida, Jacques: A kegyetlenség színháza és a reprezentáció bezáródása, in Gondolat-Jel, 1994. 1–2, 3–17.

Duboucez, Olivier: Valère Novarina, la physique du drame, Dijon, Les presses du réel, 2005. 33.

Duboucez, Olivier (szerk.): Valère Novarina: Une poétique théologique ?, Littérature, décembre 2014, n° 176. https://doi.org/10.3917/litt.176.0005 

Eliade, Mircea: A szent és a profán, Budapest, Európa, 1987.

Essais sur l’art chinois de l’écriture et ses fondements, Paris, Alba, 2010.

Fischer, Saskia: Reflektierte Ritualität. Die Wiederaneignung ritueller Formen in der Dramatik nach 1945, Bielefeld, 2016. (PhD értekezés kézirata)

Fischer-Lichte, Erika: A dráma vetületei, Pécs, Jelenkor Kiadó, 2001.

Flaszen, Mirella: Grotowski – Company, Holstebro – Malta – Wrocław, Icarus Publishing Enterprise, 2010.

Földényi F. László: Antonin Artaud halálos színháza, vinő: A túlsó parton, Pécs, Jelenkor, 1990, 227–254.

Gennep, Arnold van: Átmeneti rítusok, Budapest, L’Harmattan, 2007.

Gluckman, Max (szerk.): Essays on The Ritual of Social Relations, Manchester, Manchester University Press, 1962.

Grotowski, Jerzy: Színház és rituálé, Pozsony, Kalligram, 1999.

Guénoun, Denis: L’Exhibition des mots et autres idées du théâtre et de la philosophie, Belfort, Éditions Circe, 1998.

Guyon, Jeanne-Marie: Poésies et cuantiques spirituels sur divers sujets qui regardent la vie intérieure 1–2., Köln, 1722.

Interjú Valère Novarinával: http://www.novarina.com/L-Acte-inconriversion- C haitienne Joachim, Christian: Just Say No to ’No Self’ in Zhuangzi, in Roger T. Ames (szerk.): Wandering at Base in the Zhuangzi, SUNY Press, 1998.

Kántor, Tadeusz: Halálszínház – Írások a művészetről és a színházról. vál. Király Nyina, szerk. Beke László és Király Nyina, ford. Fejér Irén, Budapest – Szeged, Prospero Könyvek – OSZMI, 1994.

Király, Nina (szerk.): Világszínház: Grotowski. II. évfolyam, 1998. ősz.

Koble, Nathalie (szerk.): Moyen-Age contemporain: Perspectives Critiques, études réunies par Nathalie Koble et Mireille Séguy, ne spécial de la revue Littérature, 1948, décembre 2008.

Koble, Nathalie – Séguy, Mireille (szerk.): Le passé présent. Le Moyen Âge dans les fictions contemporaines, Paris, Éditions Rue d’Ulm, 2009. https://doi.org/10.4000/books.editionsulm.983 

Legendre, Pierre: L’animal humain et les suites de su blessure, Conférence de Montpellier, Paris, Fayard, 2016.

Mallasz Gitta (lejegyezte): Az angyal válaszol, Dokumentum, Budapest, Fekete Sas Kiadó, 2010.

Mallasz, Gitta: Les dialogues tels que je les aivécus, ford. Françoise Maupin, Aubier, Franciaország, 1994 (1984).

Megyesi-Horváth Borbála: Értő néző nincs, bátor és szabad van (interjú Mészáros Tiborral), Hajdú Online, 2017. január 4. http://www.haon.hu/erto-nezo-nincs-bator-es-szabad-van/3325998 

Miklós Eszter: Magányos társasjáték. Interjú Mészáros Tiborral, http://csokonaiszinhaz.hu/maganyos-tarsasjatek-interju-meszaros-tiborral/ 

Miklós Eszter: Aki szó szerint a levegőben beszél, A vörös postakocsi, 2009/4, 105. (a Vörös Postakocsi Díját elnyert ismertető A cselekvő szó színháza című kötetről).

Molnár Zsófia: Valeriana, avagy befogad és kitaszít (ez) a világ, Színház, 2016. június–július, 56-58.

Née, Laure (szerk.): Valère Novarina, Paris, Classiques Garnier, 2015.

Pilinszky János: KZ- Oratorie et autres pièces, Obsidiane/Théâtre, 1983.

Pilinszky János: Même dans l’obscurité, Paris, Édition de la Différence, 1991.

Pilinszky János: Naplók, töredékek, Budapest, Osiris, 1995.

Pilinszky János: Poèmes choisis, présentés et traduits du hongrois par Lorand Gaspar avec la collaboration de Sarah Clair, Paris – Budapest, Gallimard – Corvina, coll. Du monde entier, 1982.

Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999.

Sepsi Enikő: A propos d’Alain, in Revue d’Etudes françaises, no 10, 2005, 95–105.

Sepsi, Enikő: Le théâtre et le sacré – autour de l’œuvre de Valère Novarina, Budapest, Rádió Kiadó, 2009.

Sepsi Enikő – Lovász Irén – Kiss Gabriella – Faludy Judit (szerk.): Vallás és művészet, Budapest, KRE – L’Harmattan, 2016.

Schechner, Richard: A performance. Esszék a színházi előadás elméletéről, h. n., Múzsák, 1984.

Schino, Mirella: Alchemists of the Stage. Theatre Laboratories in Europe, Holstebro – Malta – Wrocław – London – New York, Icarus Publishing Enterprise – Routledge, 2009.

Szénási Miklós: A színész, a kellékes és Louis de Funès találkozása Debrecenben, Dehír, 2016. december 26. http://www.dehir.hu/kultura/aszinesz-a-kellekes-es-louis-de-funes-talalkozasa-debrecenben/2016/12/26/ 

Talking with Angels, A document from Hungary transcribed by Gitta Mallasz, transl. by Robert Hinshaw, Daimon Verlag, Einsiedeln, 2006.

Tertullianus: A látványosságokról, in Redl Károly (szerk.): Az égi és a földi szépről, Budapest, Gondolat Kiadó, 1988, 51–66.

The Transparent Body: A conversation about the actor’s training between Eugenio Barba and Iben Nagel Rasmussen, Odin Teatret Film, Odin Teatret Archives, 2012.

Turner, Victor: Átmenetek, határok és szegénység: a communitas vallási szimbólumai, in Paul Bohannan – Mark Glazer (szerk.): Mérföldkövek a kulturális antropológiában, Budapest, Panen, 2006, 672–709.

Turner, Victor: From Ritual to Theatre. The Human Serousness of Play, New York, PAJ Publications, 1982, magyarul: A rituális folyamat, Budapest, Osiris Kiadó, 2002.

Vasziljev, Anatolij: Színházi fúga, ford. Király Nina, Heltai Gyöngyi, Huszár Ágnes, Klausz Ildikó, Kozma András, Budapest, OSZMI, 1998. Visky András: A különbözőség vidékén, Budapest, Vigilia, 2007. 

Filmográfia/Diszkográfia Éber álom (dokumentumfilm Valère Novarina Képzeletbeli operett című debreceni előadásának párizsi vendégjátékáról, magyar változat), rendezte Mispál Attila, Duna Televízió, 2010.

L’amour est voyant (dokumentumfilm Valère Novarina Képzeletbeli operett című debreceni előadásának párizsi vendégjátékáról, francia változat), rendezte Mispál Attila, Duna Televízió – Debreceni Csokonai Színház, 2011.

L’Acte inconnu de Valère Novarina, Œuvres accompagnées, CNDP, 2010.

Training at Grotowski’s Teatr-Laboratorium in Wrocław. Plasztikus és fizikai tréning (1972), Odin Teatret Film, rendező: Torgeir Wethal