Kiss Gabriella: Előszó

Adorján Viktor: A Laboratórium – Az opolei-wrocławi színházi Laboratórium tevékenysége és utóélete 1995-től napjainkig, Budapest, Magyar Műhely – Ráció, 2015.

Bond, Edward: The Hidden Plot, London, Methuen, 2000. https://doi.org/10.5040/9781408164303

Bren, Vida Cerkvenik: Miért nem az utcán csináljuk? Interaktív utcaszínházi kézikönyv, ford. Németh Nikolett Anna, Pintér Géza, Pécs, Sinum Színházi Műhely Egyesület, 2019. 77–84.

Gócza Anita: Hangosító 48. – Vidékiség: tabuk és dilemmák. Háda Fruzsinát, Kelemen Kristófot, Kricsfalusi Beatrixot és Nagy Zsoltot Gócza Anita kérdezte, Színház.net, 2024. február 22. https://szinhaz.net/2024/02/22/hangosito-48-videkiseg-tabuk-es-dilemmak/

Grotowski, Jerzy: Az ünnep, ford. Pályi András, Színház, 33. évf., 2000/különszám, 2–6. 

Jászay Tamás: Körülírások.Fejezetek a Krétakör Színház történetéből 1995−2011, PhD-diszszertáció, Szeged, Szegedi Tudományegyetem, 2013. http://doktori.bibl.u-szeged.hu/ideprint/1924/ 

Kricsfalusi Beatrix: Teatralitás és medialitás, avagy miért nem definiálható „a” színház?, Játéktér, 9. évf., 2020/4, 3–18.

Kurzenberger, Hajo: Der kollektive Prozess des Theaters. Chorkörper-Probengemeinschaftentheatrale Kreativität, Bielefeld, transcript, 2009. https://doi.org/10.1515/978383941208

Radosavljević, Duška: A heterarchikus rendező: egy huszonegyedik századi szerzői modell, ford. Tamás Ágnes, Ungvári Zrínyi Ildikó, Játéktér, 11. évf., 2022/3, 29–43.

Roselt, Jens (Hg.): Seelen mit Methode. Schauspieltheorien vom Barock bis zum postdramatischen Theater, Berlin, Alexander, 2005.

Takács Gábor: „Konstruktív” dráma avagy a tanítási dráma kapcsolódása a konstruktivista pedagógia néhány alapfogalmához, in Deme János (szerk.): „Konstruktív” dráma, Budapest, Káva Kulturális Műhely – AnBlokk Egyesület, 2009, 26–44.

Wihstutz, Benjamin – Hoesch, Benjamin (Hg.): Neue Methoden der Theaterwissenschaft, Bielefeld, transcript, 2020. https://doi.org/10.1515/9783839452905

 

Cziboly Ádám: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI ÉS SZÍNHÁZPEDAGÓGIAI NAGYKÉP EGY ÉVTIZED ALATT?

Antal Klaudia: A részvételi színház politikussága, doktori értekezés, Pécs, Pécsi Tudományegyetem, 2021. https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34186

Cziboly Ádám – Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve, Budapest, L’Harmattan, 2013.

Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017.

Horváth Kata (szerk.): Dráma és színház a bűnmegelőzésben. A Káva Kulturális Műhely JUVENTAS programja, Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2022.

Horváth Kata – Oblath Márton: A performatív módszer. Dráma- és színházalapú társadalmi beavatkozások a Kávában, Budapest, Káva–AnBlokk–Parforum, 2015

Horváth Kata et al.: A Sajátszínház módszerei. Művészet alapú részvételi kutatás, Budapest, L’Harmattan, 2017.

Kiss Gabriella: Kontextusba lépve, Theatron, 15. évf., 2021/1, 3–18. https://doi.org/10.55502/the.2021.1.3

Kiss Gabriella: A tettre kész néző, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2024.

Kricsfalusi Beatrix: Hogyan (nem) politikus az alkalmazott színház?, Theatron, 15. évf., 2021/1, 19–31. https://doi.org/10.55502/the.2021.1.19

Kricsfalusi Beatrix: Színház mindenen túl. Politikus színház a posztpolitika korában, in Antal Klaudia – Pandur Petra – P. Müller Péter (szerk.): Színházi politika # politikai színház, Pécs, Kronosz, 2018, 15–29.

 

Golden Dániel: MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK A SZÍNHÁZI NEVELÉSBEN

Antal Klaudia: A részvételi színház politikussága, doktori értekezés, Pécs, Pécsi Tudományegyetem, 2021. https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34186 

Bethlenfalvy Ádám: Alkalmazott színház. A drámapedagógia és színházi nevelés különböző formáinak bemutatása, in Bodnár Gábor – Szentgyörgyi Rudolf (szerk.): Szakpedagógiai körkép. Művészetpedagógiai tanulmányok, Budapest, ELTE, 2015, 79–95

Bethlenfalvy Ádám: Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2020. https://doi.org/10.56037/978-963-414-718-3

Bodnár Gábor – Szentgyörgyi Rudolf (szerk.): Szakpedagógiai körkép. Művészetpedagógiai tanulmányok, Budapest, ELTE, 2015

Buda Béla: A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája, Budapest, Tankönyvkiadó, 1986.

Cziboly Ádám: Hogyan nézhet ki az elefánt?, in Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017, 204–224.

Cziboly Ádám: Hogyan változott a magyarországi színházi nevelési és színházpedagógiai nagykép egy évtized alatt?, in Kiss Gabriella – Bethlenfalvy Ádám (szerk.): Színházpedagógiai körkép, Budapest, KRE–L’Harmattan, 15–42.

Cziboly Ádám – Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve, Budapest, L’Harmattan, 2013.

Csonka Laura: Élmények a levéltárban, in Vincze Beatrix – Kempf Katalin (szerk.): Változó világ – változó múzeumok, Budapest, ELTE Eötvös – ELTE PPK, 2023, 259–274.

Deres Kornélia – Herczog Noémi (szerk.): Színház és társadalom, Budapest, JAK Irodalmi Egyesület – Prae.hu, 2018.

DICE – a kocka el van vetve. Kutatási eredmények és ajánlások a tanítási színház és dráma alkalmazásával kapcsolatban, Budapest, DICE Konzorcium, 2010.

Dömsödy Andrea: A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata, Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018.

Dömsödy Andrea: Könyvtárpedagógia, fogalmak, alapelvek, in Vincze Beatrix – Kempf Katalin (szerk.): Változó világ – változó múzeumok, Budapest, ELTE Eötvös – ELTE PPK, 2023, 237–257.

Eck Júlia: Drámajáték a középiskolai irodalomórán, Budapest, Protea, 2015.

Falus Iván – Szűcs Ida (szerk.): A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Budapest, Akadémiai, 2022. https://doi.org/10.1556/978963454845

Farkas Éva: A rejtett tudás. A nem formális környezetben szerzett tanulási eredmények hitelesítése, Szeged, Szegedi Tudományegyetem JGYPK Felnőttképzési Intézet, 2014

Foghtűy Krisztina – Szepesházyné Kurimay Ágnes (szerk.): Múzeumpedagógiai tanulmányok I–III., Budapest, ELTE PPK – Gondolat, 2009

Gabnai Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a drámapedagógiába, Budapest, Helikon, 2015

Golden Dániel: Amit a színházi nevelésről tudni kell, Új Pedagógiai Szemle, 64. évf., 2014/5–6, 121–126.

Golden Dániel: A színház mint eszköz a dramatikus nevelésben, in Görcsi Péter – P. Müller Péter – Pandur Petra – Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. Az alkalmazott színház és környéke, Pécs, Kronosz, 2016, 57–69.

Golden Dániel: Az interaktivitás dimenziói, in Burkus Boglárka – Tinkó Máté (szerk.): Színház és néző, Budapest, Doktoranduszok Országos Szövetsége, 2019, 76–90.

Golden Dániel: Színház és nevelés Magyarországon, in Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017, 77–111.

Golnhofer Erzsébet – Szabolcs Éva: Gyermekkor: nézőpontok, narratívák, Budapest, Eötvös, 2005.

Gyevi-Bíró Eszter: Pedagógia és beavatás a kortárs művészetben, in Juhász Dóra – Gyevi-Bíró Eszter (szerk.): Kortárs. Beavatás. A Trafó Kortárs Művészetek Háza oktatási programja, Budapest, Trafó, 2013, 14–33.

Gyevi-Bíró Eszter: Színházi nevelés a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színházban, in Illés Klára – Eck Júlia – Kaposi József – Trencsényi László (szerk.): Dráma – pedagógia – színház – nevelés. Szöveggyűjtemény középhaladóknak, Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2016, 294–305

Gyombolai Gábor: A színész-drámatanár munkája, DLA disszertáció, in Golden Dániel (szerk.): A részvételi színházi nevelés módszertana, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2021, 85–151.

Hajós Zsuzsa – Lipták Ildikó: A színházi nevelésről hat tételben, Drámapedagógiai Magazin, 21. évf., 2010/különszám drámapedagógusoknak, 3–5.

Honti György: Beavató színház, PhD-disszertáció, Budapest, ELTE PPK, 2019. https://ppk.elte.hu/dstore/document/167/Honti_Gyorgy_disszertacio.pdf.pdf

Horváth Kata – Oblath Márton: A performatív módszer. Dráma- és színházalapú társadalmi beavatkozások a Kávában, Budapest, Káva–AnBlokk–Parforum, 2015

Horváth Kata – Oblath Márton (szerk.): A Sajátszínház módszerei. Művészet alapú részvételi kutatás, Budapest, L’Harmattan, 2017

Illés Klára – Eck Júlia – Kaposi József – Trencsényi László (szerk.): Dráma – pedagógia – színház – nevelés. Szöveggyűjtemény középhaladóknak, Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2016.

Joó Emese: Ha a cirkusz minden, a cirkuszpedagógia „minden is”, in Vincze Beatrix – Kempf Katalin (szerk.): Változó világ – változó múzeumok, Budapest, ELTE Eötvös – ELTE PPK, 2023, 213–236.

K+önyvek, 1–8. köt., Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2018–2023.

Kaposi József: A pedagógiai kultúraváltás és a drámapedagógia az oktatásfejlesztési stratégiák tükrében, in Golden Dániel (szerk.): Történetek feldolgozása a színház és a film eszközeivel, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2019, 30–52.

Kaposi László (szerk.): Drámafoglalkozások, Budapest, II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. – Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2013.

Kaposi László – Róbert Júlia (szerk.): A színházi nevelés, Drámapedagógiai Magazin, 21. évf., 2010/különszám drámapedagógusoknak, 4.

Kiss Gabriella (szerk.): Halk moraj. Színházi nevelés, Theatron, 15. évf., 2021/1. https://doi.org/10.55502/the.2021.1.3

Kiss Gabriella: A tettre kész néző, Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan, 2024.

Komenczi Bertalan: Az Európai Bizottság memoranduma az egész életre kiterjedő tanulásról, Új Pedagógiai Szemle, 51. évf., 2001/6, 122–132.

Kozma Tamás: A nevelésszociológia alapjai, Budapest, Tankönyvkiadó, 1977.

Körmendy Zsolt: Koncertpedagógia. A befogadóvá nevelés új útja, doktori értekezés, Budapest, ELTE PPK, 2016

Kricsfalusi Beatrix: Aktivitás – részvétel – interpasszivitás, avagy van-e nézője az alkalmazott színháznak?, in Görcsi Péter – P. Müller Péter – Pandur Petra – Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. Az alkalmazott színház és környéke, Pécs, Kronosz, 2016, 17–29

Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan, Budapest, Gondolat, 1993.

Módszertani Füzetek, 1–7. köt., Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2019–2021.

Nahalka István: Túl a falakon. Az iskolán kívüli nevelés módszerei, Budapest, Gondolat Kiadói Kör – ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, 2003.

Neudold Júlia: A kőszínház mint közösségi tér. Művészetközvetítés és kapcsolódás a városhoz, doktori értekezés, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2019. https://archiv.szfe.hu/wp-content/uploads/2020/02/DI_Neudold-J%C3%BAlia_doktori.pdf 

Novák Géza Máté: Nevelésen innen, művészeten túl: alkalmazott dráma és színház Magyarországon, in Buda András – Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és a taneszközök változó regiszterei, Debrecen, Debreceni Egyetem BTK, Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet, 2018, 83–92.

Pap Gábor Papesz: A dramatikus zene felfedezése, Budapest, Selinunte, 2022.

Patonay Anita: A színházi nevelési előadások (TIE) hagyománya Magyarországon. Az 1970 és 1980-as évek gyermek- és ifjúsági előadásainak emlékezete, doktori értekezés, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2021. https://archiv.szfe.hu/wp-content/uploads/2022/02/PatonaAnita_doktoriertekezes.pdf

Pusztai Gabriella (szerk.): Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok, Debrecen, Debreceni Egyetem, 2020.

Radó Péter: Az iskola jövője, Budapest, Noran, 2017.

Róbert Júlia: A TIE előadás dramaturgiai sajátosságai, DLA-disszertáció, in Golden Dániel (szerk.): A részvételi színházi nevelés módszertana, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2021, 13–83.

Romankovics Edit: A Résztvevő Színháza, Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2010.

Sebők Borbála: A színházi nevelés dramaturgiája. Dramaturgiai kérdések a Káva Színházi Nevelési Műhely négy előadása kapcsán, doktori értekezés, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2013. https://archiv.szfe.hu/doktori-dolgozat/sebok-borbala/

Stöckert Károlyné: Személyiséglélektan nevelőknek, Budapest, Eötvös, 1999.

Szauder Erik: Inkluzív nevelés – drámapedagógia. Kézikönyv a pedagógusképző intézmények számára, Budapest, Sulinova, 2006.

Szemessy Kinga – Végvári Viktória: Performansz alapú táncos/bábos részvételi játékok, Theatron, 15. évf., 2021/1, 54–69. https://doi.org/10.55502/the.2021.1.54

Színház és Pedagógia: elméleti és módszertani füzetek, 1–13. köt., Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2009–2022.

Szitó Imre: A drámajáték mint társas befolyásolás és korrektív emocionális tapasztalat, in Kaposi László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv, Budapest, II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft., 2013, 27–34.

Szivák Judit: Reflektív elméletek, reflektív gyakorlatok, Budapest, ELTE Eötvös, 2014.

Takács Gábor: A dramatikus tevékenység rendszerezése, in Lipták Ildikó (szerk.): Drámapedagógia a hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének szolgálatában, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 32–37.

Takács Gábor: „Konstruktív” dráma, avagy a tanítási dráma kapcsolódása a konstruktivista pedagógia néhány alapfogalmához, in Deme János (szerk.): „Konstruktív” dráma, Budapest, Káva Kulturális Műhely – AnBlokk Egyesület, 2009, 26–44.

Torgyik Judit: Tanulás a múzeumpedagógia módszereivel, Budapest, Eötvös, 2018.

Tót Éva: Tanulási környezetek, Educatio, 17. évf., 2008/2, 183–192.

Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva: Neveléslélektan, Budapest, Osiris, 2005.

Váradi Judit: A koncertpedagógia szerepe a művészeti oktatásban, in Dombi Józsefné – Varjasi Gyula (szerk.): A zenepedagógia új eredményei, Szeged, Szegedi Tudományegyetem JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, 2019, 134–142.

Váradi Judit: A művészeti nevelés helyzete és szerepe a 21. században, Budapest, Balassi, 2023.

Vásárhelyi Tamás: Múzeum és iskola kapcsolatáról, in Vásárhelyi Tamás – Kárpáti Andrea (szerk.): Múzeumi tanulás, Budapest, Magyar Természettudományi Múzeum – Typotex, 2011, 244–250.

Végvári Viktória: A bábszínház nézője. Az interaktív bábjátéktól a részvételi bábszínházig, doktori értekezés, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2021. https://archiv.szfe.hu/doktori-dolgozat/vegvari-viktoria/  

Zalay Szabolcs: Konstruktív drámapedagógia, PhD-disszertáció, Veszprém, Pannon Egyetem BTK, 2008. https://konyvtar.uni-pannon.hu/doktori/2008/Zalay_Szabolcs_dissertation.pdf  

Zsolnai Anikó – Rácz Anna – Rácz Kata: Szociális és érzelmi tanulás az iskolában, Iskolakultúra, XXV. évf., 2015/10, 59–68. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.10.59

 

Gemza Melinda: PUBLIC SOCIAL RESPONSIBILITY

Bethlenfalvy Ádám: Dráma a tanteremben, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2020.

Bíró Réka – Deák Katalin: „Zsákmányold csak ki magad ügyesen” – riport a mentális egészségről, a jóllétről és a szakmai kiégésről, Játéktér, 11. évf., 2022/2, 3–23.

Bourdieu, Pierre: La distinction: critique sociale du jugement, Paris, Les Éditions de Minuit, 1979.

Budai Balázs Benjámin: A közigazgatás újragondolása. Alkalmazkodás, megújulás, hatékonyság, Budapest, Akadémiai, 2017. https://doi.org/10.1556/9789634540656

Caune, Jean: Faire théâtre de tout, Montreuil, Éditions Théâtrales, 2021.

Chaduc, Claire: Guide sur la mise en œuvre de la RSO dans le spectace vivant, Dijon, Alterculture, 2021.

Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017.

Gáspár Mátyás: Társadalmi közfelelősség – Van-e közigazgatás a bürokrácián túl? Az önkormányzatiság újraértelmezésének egy lehetséges gondolati kerete, Új Magyar Közigazgatás, 9. évf., 2016/3, 33–36.

Gemza Melinda: Közöm van hozzá! Hogyan definiálja a színház társadalmi és esztétikai funkcióját egy vidéki kőszínház színházi nevelési programja? Theatron, 15. évf., 2021/1, 70–82. https://doi.org/10.55502/the.2021.1.70

Géring Zsuzsanna: A vállalati társadalmi felelősségvállalás kritikai megközelítései, Replika, 28. évf., 2018/1–2, 57–76. https://doi.org/10.32564/106-107.4

Hawkes, Jon: The fourth pillar of sustainability. Culture’s essential role in public planning, Australia, Common Ground, 2001.

Kricsfalusi Beatrix: Aktivitás-részvétel-interpasszivitás, avagy van-e nézője az alkalmazott színháznak? in Görcsi Péter – P. Müller Péter – Pandur Petra – Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. Az alkalmazott színház és környéke, Pécs, Kronosz, 2016, 17–30

Kricsfalusi Beatrix: Civil a pályán. Részvétel, színház és nevelés strukturális beágyazottságáról, in Valóságszimuláció gyerekekkel és fiatalokkal. A Fórum’19 színházi nevelési találkozón elhangzott előadások és workshopok kibővített jegyzete, Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2019, 28–38. https://kavaszinhaz.hu/wp-content/uploads/2021/01/forum19_kiadvany.pdf

Kricsfalusi Beatrix: Ökoreográfia. Jérôme Bel bécsi és berlini fesztiválszerepléséről, Színház, 52. évf., 2019/11, 46–49.

Kricsfalusi Beatrix: Fenntartható színház, Színház, 54. évf., 2021/6, 2–4.

Lengyel Anna: Romaábrázolás a magyar színpadokon, Színház, 51. évf., 2018/7–9, 12–20.

Lucas, Jean-Michel: Les droits culturels des personnes: une volonté, une méthode. L’Observatoire, 2017/49, 45–48. https://doi.org/10.3917/lobs.049.0045

Métais-Chastanier, Barbara: La culture comme pétrole, Libération, 2019. július 7. https://www.liberation.fr/debats/2019/07/07/la-culture-comme-petrole_1738583/

Neudold Júlia: A kőszínház mint közösségi tér. Művészetközvetítés és kapcsolódás a városhoz, doktori értekezés, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2019. https://archiv.szfe.hu/wp-content/uploads/2020/02/DI_Neudold-J%C3%BAlia_doktori.pdf

Pető Kata Klára: Az Erőszakmentes Kommunikáció integrálása a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész és rendező oktatásába, doktori értekezés, Budapest, Színház és Filmművészeti Egyetem, 2022. https://archiv.szfe.hu/wp-content/uploads/2022/10/Peto-Katadoktori-ertekezes.pdf 

Rau, Milo et al.: A jövő városi színháza, ford. Kricsfalusi Beatrix, Színház, 51. évf., 2018/11, 40–41.

Rihay-Kovács Zita: A számok magukért beszélnek. A Déryné Program anyagi háttere, Színház.net, 2023. november 27. https://dossziek.szinhaz.net/5/rihay-kovacs-zita-a-szamok-magukert-beszelnek

Senkei-Kis Zoltán: Társadalmi felelősségvállalás a könyvtárakban, in Kiszl Péter – Csík Tibor (szerk.): Valóságos könyvtár – könyvtári valóság. Könyvtár- és információtudományi tanulmányok, Budapest, ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet, 2018, 231–239. https://doi.org/10.21862/vkkv2018.231

Szlávik János: Fenntartható gazdálkodás, Budapest, Wolters Kluwer, 2013.

Turner, Victor: A rituális folyamat, ford. Orosz István, Budapest, Osiris, 2002.

Internetes források

122/2011. (VII. 15.) Korm. rendelet az egyes művészi és művészeti munkakörökről, valamint a betöltésükhöz szükséges képesítési és egyéb feltételek részletes szabályairól. https://netjogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100122.kor

  1. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előremozdítására https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0300125.TV

Agenda 21, Rio de Janeiro, 1992. június 3–14. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf

A GVH társadalmi közfelelősség vállalási (PSR) stratégiája, 2016. május. http://www.gvh.hu/data/cms1036194/GVH_PSR_strategia_2017_04_27.pdf

Club of Rome: A short history of a ground-breaking publication: The limits to growth. https://www.clubofrome.org/wp-content/uploads/2022/02/CoR-LtG-ShortHistory.pdf  

Cultural rights. Fribourg Declaration. https://culturalrights.net/descargas/drets_culturals37pdf

Csokonai Ifjúsági Program. http://csokonaiszinhaz.hu/ifjusagi-program/ 

Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata. https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHRDocuments/UDHR_Translations/hng.pdf

Etikai kódex, Csokonai Színház, 2021. http://csokonaiszinhaz.hu/wp-content/uploads/2023/08/etikai-kodex-1.pdf

Etikai Kódex és Eljárási Rend a hatalommal való bármely visszaéléstől mentes környezet kialakítására, Vígszínház, 2021. https://www.vigszinhaz.hu/res/1_etikai_kodex_es_eljarasi_rend_vigszinhaz_20210308.pdf

Fenntartható fejlődés, Európai Uniós Jogtár. https://eur-lex.europa.eu/HU/legal-contentglossary/sustainable-development.html

Generációk és szakadékok. Interjú Steigervald Krisztián generációkutatóval, Friderikusz Podcast, 2023. november 30. https://www.youtube.com/watch?v=j7I7pr3kFrI 

Jó kérdés – A fenntartható látvány, 2022. február 14.  https://www.youtube.com/watch?v=VgMcPu4K214 

Jó kérdés – Hol a nő helye a színházban?, Színház.net, 2017. október 2. https://szinhaz.net/2017/10/12/jo-kerdes-hol-a-no-helye-a-szinhazban/  

Jövő nézőiért – Zöld színház projekt. https://jovo-nezoiert.webnode.hu

Közös felelősségünk. Budaörs város társadalmi közfelelősség stratégiája, 2017. https://hatarozatok.hu/publikacio/45dc84fa9294886b3fa8863eb3b2818f/dontes/2963632/melleklet/

Közszolgáltatási Szerződés, Győri Nemzeti Színház. https://www.gyoriszinhaz.hu/images/stories/dokumentumok/kozadat/K%C3%B6zszolg%C3%A1lati%20szerz%C5%91d%C3%A9s%202022-2024.pdf

Kultúra, városok és identitás Európában.Összefoglaló, 2016. https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/qe-04-16-540-hu-n.pdf

Szervezeti és Működési Szabályzat, Csokonai Színház, 2023. január 25. http://csokonaiszinhaz.hu/wp-content/uploads/2023/08/szmsz-20230125.pdf

színházinevelés.hu. https://www.szinhazineveles.hu/szinhazi-neveles-fogalomtar-page/

 

Bethlenfalvy Ádám: A TIE EMLÉKEZETE – KULCSMOZZANATOK

Bethlenfalvy Ádám: Amikor a facilitátor rendező. Párhuzamok a folyamatdráma és a devising színházcsinálói attitűdje között, Theatron, 15. évf., 2021/1, 32–41. https://doi.org/10.55502/THE.2021.1.32  

Bodnár Judit Lola: Még tovább vágták a független színházak pénzeit, 24.hu, 2023. február 22. https://24.hu/kultura/2023/02/22/fuggetlen-szinhaz-budapest-palyazat-keretosszegatrium/

Bolton, Gavin: Színház mind!, ford. Bethlenfalvy Ádám, in Takács Gábor (szerk): Színház minden? Három tanulmány színházról és nevelésről, Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2021, 8–19.

Cooper, Chris: A cselekvő képzelet. A TIE és annak viszonya ma a DIE-hoz, ford. Köves Júlia, in Takács Gábor (szerk.): Jeladás és képzelet, Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2020, 35–55.

Cziboly Ádám – Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve, Budapest, L’Harmattan, 2013.

Golden Dániel: Színház és nevelés Magyarországon, in Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017, 76–111.

Heathcote, Dorothy: Jel és előjel, ford. Köves Júlia, in Takács Gábor (szerk.): Jeladás és képzelet, Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2020, 9–34.

Herczog Noémi: Létezés-impró. A valóságszimulációs improvizáció. Beszélgetés Kárpáti Péterrel, in Herczog Noémi (szerk.): Dogmaszínház: Egyfelvonásosok, Budapest, Színház és Filmművészeti Egyetem, 2019, 7–19.

Kaposi László: Mi a dráma és mi nem az? Dráma és színház, in Lipták Ildikó (szerk.) Tanítási dráma. Drámapedagógia a hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének szolgálatában. Segédlet tanfolyami hallgatók számára, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 2–6. http://www.szitoimre.com/doc/28_dramapedagogia.pdf   

Kiss Gabriella: Minek is a „Philthere”? Gondolatok a Sárkányok ellen (Fehérlófia és társai) című TIE előadás kánonalakító szerepéről, Theatron, 17. évf., 2023/1, 3–22. https://doi.org/10.55502/THE.2023.1.3  

Patonay Anita: A színházi nevelési előadások (TIE) hagyománya Magyarországon. Az 1970-es és 1980-as évek gyermek- és ifjúsági előadásainak emlékezete, doktori értekezés, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2021. https://szfe.hu/wp-content/uploads/2022/02/PatonaAnita_doktoriertekezes.pdf

Róbert Júlia: A „roncsolás” dramaturgiája, avagy nyitott történetek TIE előadásokban, Theatron, 15. évf., 2021/1, 42–53. https://doi.org/10.55502/the.2021.1.42  

Sümegi Noémi: Döbbenet a színházi szakmában, lenullázták a valódi teljesítményt, Index, 2023. június 6. https://index.hu/kultur/2023/06/06/eloado-muveszeti-szervezetek-tamogatasa-2023-magyar-teatrumi-tarsasag-fuggetlenek/ 

Szauder Erik: A színházi nevelés története az angol nyelvterület országaiban, Drámapedagógiai Magazin, 10. évf., 2000/1, 1–5.

Takács Gábor et al.: Színházi nevelési / színházpedagógiai programokhoz kapcsolódó fogalmak glosszáriuma, in Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017, 146–166.

O’Toole, John: Theatre in Education. New Objectives for Theatre, New Techniques in Education, London, Hodder and Stoughton, 1976

Wooster, Roger: Theatre in Education in Britain. Origins, Development and Influence, London, Bloomsbury, 2016. https://doi.org/10.5040/9781472591517

Upor László: Bond kérdez, Színház, 43. évf., 2010/4, 1–2.

 

Szemessy Kinga – Végvári Viktória: PERFORMANSZ ALAPÚ TÁNCOS/BÁBOS RÉSZVÉTELI

JÁTÉKOK

Antal Klaudia: Gondolatok a részvétel fogalmáról és a vitaszínház gyakorlatáról, Theatron, 16. évf., 2022/1, 31–43. https://doi.org/10.55502/the.2022.1.31

Banes, Sally – Carroll, Noël: Cunningham, Balanchine, and Postmodern Dance, Dance Chronicle, vol. 29, 2006/1, 49–68. https://doi.org/10.1080/01472520500538057

Barad, Karen: Posthumanist Performativity. Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter, Signs, vol. 28, 2003/3, 801–831. https://doi.org/10.1086/345321

Bauer, Una: The Movement of Embodied Thought. The Representational Game of the Stage Zero of Signification in Jérôme Bel, Performance Research, vol. 13, 2008/1, 33–39. https://doi.org/10.1080/13528160802465508

Behrndt, Synne K.: Dance, Dramaturgy and Dramaturgical Thinking, Contemporary Theatre Review, vol. 20, 2010/2, 185–196. https://doi.org/10.1080/10486801003682393

Bell, John: American Puppet Modernism. Essays on the Material World in Performance, New York, Palgrave Macmillan, 2008. https://doi.org/10.1057/9780230613768

Buckland, Theresa Jill: Shifting Perspectives on Dance Ethnography, in Alexandra Carter – Janet O’Shea (eds.): The Routledge Dance Studies Reader, London – New York, Routledge, 2010, 335–343.

Cvejić, Bojana – Vujanović, Ana: Public Sphere by Performance, Belgrád, b_books, 2012.

Cziboly Ádám – Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve, Budapest, L’Harmattan, 2013.

Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017.

Duncombe, Stephen: Does it Work?, Social Research, vol. 83, 2016/1, 115–134. https://doi.org/10.1353/sor.2016.0005

Enyedi Ildikó: Tanítható-e a kreativitás? Erdély Miklós 1977/78. évi Fantáziafejlesztő gyakorlatok – a módszer elemzése, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2009

ESA Arts 2021 keynote by Stephen Duncombe and Steve Lambert. https://www.youtube.com/watch?v=nJv_haeBudk&ab_channel=UniartsHelsinki

Ferrando, Francesca: Poszthumanizmus, transzhumanizmus, antihumanizmus, metahumanizmus és az új materializmusok. Különbségek és viszonylatok, ford. Lovász Ádám, Helikon, 64. évf., 2018/4, 394–404.

Forsythe, William: Choreographic Objects. https://www.williamforsythe.com/essay.htm

Foucault, Michel: Más terekről (1967). Heterotópiák, ford. Erhardt Miklós. http://exindexhu/index.php?page=3&id=253

Francis, Penny: Puppetry. A Reader in Theatre Practice, London, Macmillan Education, 2012. https://doi.org/10.1007/978-0-230-35683-2

Freud, Sigmund: A kísérteties, in Siegmund Freud: Művészeti írások, ford. Bókay Antal, Erős Ferenc, Budapest, Filum, 2001, 245–281.

Hewitt, Andrew: Social Choreography. Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement, Durham–London, Duke University Press, 2010.

Dr. Juharosné Molnár Piroska: Pedagógiai bábjáték. A pedagógiai bábjáték értelmezése és sajátosságai, in Dr. Horváthné Fülep Éva (szerk.): Báb Játék Bábjáték. Szöveggyűjtemény a korszerű pedagógiai bábjáték és a művészi bábjáték köréből, Debrecen, Didakt, 2003, 54–63.

Kaprow, Allan: Happenings in the New York Scene, in Rebecca Caines – Ajay Heble (eds.):The Improvisation Studies Reader. Spontaneous Acts, London – New York, Routledge, 2015, 236–242.

Kricsfalusi Beatrix: Aktivitás-részvétel-interpasszivitás, avagy van-e nézője az alkalmazott színháznak?, in Görcsi Péter – P. Müller Péter – Pandur Petra – Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. Az alkalmazott színház és környéke, Pécs, Kronosz, 2016, 17–29

Molnár Gyula: Tárgyszínház. Feljegyzések, idézetek, gyakorlatok Molnár Gyula gyűjtésében, ford. Goda Mónika, Budapest, OSZMI, 2023.

Nguyen, C. Thi: Games. Agency as Art, Oxford, Oxford University Press, 2020. https://doi.org/10.1093/oso/9780190052089.001.0001

Posner, Dassia N.: A puppet moment, in Dassia N. Posner – Claudia Orenstein – John Bell (szerk.): The Routledge Companion to Puppetry and Material Performance, London, Taylor and Francis Ltd., 2015, 2–4. https://doi.org/10.4324/9781315850115

Rényi András: Válasz egy körkérdésre. http://www.renyiandras.hu/index.php/kortars-dolgok/kortars-tancok/a-qkortars-tancq-alkalmazott-mveszet  

Róbert Júlia: Közösségi és részvételi? Közösségi vagy részvételi? A közösségi és a részvételi színházról, Színház, 50. évf., 2017/2, 2–4.

Rosenthal, Stephanie (ed.): Move – Choreographing You, Art and Dance Since the 1960, London, Hayward Publishing, 2010.

Szemessy Kinga: Játék és uniszónó – táncelőadások a részvételiség jegyében, Tánctudományi Közlemények, XI. évf., 2019/1, 31–36.

Szemessy Kinga: Mi újság, tánc, színház, nevelés? 4., tancszinhazneveles, 2020. november 27. https://tancszinhazneveles.wordpress.com/2020/11/27/mi-ujsag-tanc-szinhaz-neveles-4/  

Sz. Deme László: A nézői szerep változása a nyugati színház történetében, in Deme János – Sz. Deme László (szerk.): Ha a néző is résztvevővé válna. Kísérletek a színház és közönség viszonyának újragondolására, Budapest, L’Harmattan, 2010, 13–36

Szilágyi Dezső: A bábjáték műfaji sajátosságai, in Tarbay Ede (szerk.): Bábesztétikai szöveggyűjtemény, Budapest, Népművelési Propaganda Iroda, 1978, 21–31.

Ternai Júlia: Több érzékszerven keresztül hatni. Interjú Bubla Évával és Nánay Fannival,  Prae.hu, 2022. február 16. https://www.prae.hu/article/12632-tobb-erzekszerven-keresztul-hatni

Végvári Viktória: A bábszínház nézője Az interaktív bábjátéktól a részvételi bábszínházig, doktori értekezés, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2021. https://archiv.szfe.hu/wp-content/uploads/2022/07/vegvari_-DLA_dolgozat.pdf  

Wehrle, Maren: The Normative Body and the Embodiment of Norms – Bridging the Gap Between Phenomenological and Foucauldian Approaches, Yearbook for Eastern and Western Philosophy, vol. 2, 2017, 323–337. https://doi.org/10.1515/yewph-2017-0023

Williams, Margaret: The Death of The Puppet?, in Dassia N. Posner – Claudia Orenstein – John Bell (eds.): The Routledge Companion to Puppetry and Material Performance, London, Taylor and Francis Ltd., 2015, 18–29.

 

Kiss Gabriella: CON-VIVERE! – GONDOLATOK A „RÉSZVÉTEL KORÁNAK” SZÍNHÁZÁRÓL

Adloff, Frank et al. (eds.): Das konvivialistische Manifest. Für eine neue Kunst des Zusammenlebens, Bielefeld, transcript, 2014. https://doi.org/10.1515/transcript.9783839428986

Adloff, Frank – Heins, Volker M. (Hg.): Konvivialismus. Eine Debatte, Bielefeld, transcript, 2015. https://doi.org/10.1515/9783839431849

Adorjáni Panna – Kricsfalusi Beatrix: Kollektív alkotás: módszer és/vagy politika, Színház, 53. évf., 2020/3, 2–6.

Balassa Péter: „Mint egy nyitott borotva…”. Georg Büchner Woyzeck-töredékéről és a szegények antropológiájáról, in Balassa Péter: A másik színház, Budapest, Magvető, 1989, 79–122.

Berecz Zsuzsa: Táncképesség. Az ArtMan Egyesület munkájáról, Színház, 50. évf., 2017/4, 10–13.

Boal, Augusto: A Fórum Színház kezdeti formái, ford. Hunyady Réka, in Udvarhelyi Éva Tessza (szerk.): A felszabadítás pedagógiája. A kritikai pedagógia elmélete és gyakorlata, Budapest, Közélet Iskolája, 2022, 331–342.

Castellucci, Romeo: Az állati lét a színpadon, ford. Oláh Tamás, Theatron, 16. évf., 2022/3, 147–149. https://doi.org/10.55502/the.2022.3.147

Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017.

Czirák Ádám: Partizipation, in Erika Fischer-Lichte – Doris Kolesch – Matthias Warstat (Hg.): Metzler Lexikon Theatertheorie, Stuttgart–Weimar, Springer, 2014, 242–248. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05357-2_15

Csáki Judit: Pincétől a padlásig. Schilling Árpád rendező, a Krétakör vezetője, magyarnarancs.hu, 2011. október 20. https://magyarnarancs.hu/szinhaz2/pincetol_a_padlasig_schilling_arpad_rendezo_a_kretakor_vezetoje-77150

Cseke Ákos: Önmagam és mások kormányzása. A törődés etikai, politikai és teológiai dimenziója a kései Foucault-nál, Magyar Filozófiai Szemle, LXI. évf., 2017/4, 168–182.

Deck, Jan – Umathum, Sandra (Hg.): Postdramaturgien, Berlin, Neofelis, 2020.

Eiermann, André: Posztspektakuláris színház és az előadás alteritása, in Czirák Ádám (szerk.): Kortárs táncelméletek, ford. Kerekes Amália, Budapest, Kijárat, 2013, 141–171.

Fischer-Lichte, Erika: A performativitás esztétikája, ford. Kiss Gabriella, Budapest, Balassi, 2009.

Freire, Paul: Az elnyomottak pedagógiája, ford. Bajusz Klára, Fordulat, 37. évf., 2021/1, 236–244.

Gabnai Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a drámapedagógiába, Budapest, Helikon, 2015.

Han, Byung-Chul: Pszichopolitika. A neoliberalizmus és az új hatalomtechnikák, ford. Csordás Gábor, Budapest, Typotex, 2014

Han, Byung-Chul: A kiégés társadalma, ford. Miklódy Dóra, Budapest, Typotex, 2019.

Herczog Noémi: Újszemélyesség. A kortárs magyar színház új irányai, Színház, 48. évf., 2015/4, 7–13.

Herczog Noémi: Létezés-impró. A valóságszimulációs improvizáció. Beszélgetés Kárpáti Péterrel, in Herczog Noémi (szerk.): Dogmaszínház: Egyfelvonásosok, Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2019, 7–19.

Jákfalvi Magdolna: A színházi előadás fogalma a digitális média korában, Theatron, 13. évf., 2014/1, 23–27.

Jákfalvi Magdolna: Je suis Dorottya Udvaros. Jérôme Bel – Udvaros Dorottya – Ördög Tamás: Jérôme Bel, Trafó, 2023, Revizor, 2023. december 16. https://revizoronline.com/je-suis-dorottya-udvaros-jerome-bel-udvaros-dorottya-ordog-tamas-jerome-bel-trafo/

Jászay Tamás: Körülírások. Fejezetek a Krétakör Színház történetéből 1995−2011, PhD disszertáció, Szeged, Szegedi Tudományegyetem, 2013. http://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/1924/

Jászay Tamás: Krízisben A papnő: egy helykereső előadás emlékezete, Játéktér, 8. évf., 2019/2, 43–51. https://jatekter.ro/jaszay-tamas-krizisben-a-papno-egy-helykereso-leoadas-emlekezete/  

Kaposi László: Mi a dráma és mi nem az? Dráma és színház, in Lipták Ildikó (szerk.) Tanítási dráma. Drámapedagógia a hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének szolgálatában. Segédlet tanfolyami hallgatók számára, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 2–6. http://www.szitoimre.com/doc/28_dramapedagogi.pdf   

Kiss Gabriella: Két ezredvégi Woyzeck-mozaik. A Büchner-dráma magyarországi recepciótörténetének egy színházi fejezete, in Nagy Imre – Merényi Annamária (szerk.): „Mit jelent suttogásod?” A romantika: eszmék, világkép, poétika, Pécs, Pro Pannonia, 2003, 360–368.

Kiss Gabriella: Miénk a tér! Hogyan és mire alkalmazzák a színházat a „Mi Batyink” című eseménysorozat keretében?, Színház.net, 2020. július 6. https://szinhaz.net/2020/07/06/kiss-gabriella-mienk-a-ter/

Kiss Gabriella: A valóság ott van. Örkény Színház: Kiváló dolgozók, Színház, 54. évf., 2021/1, 19–21.

Kiss Gabriella: A tettre kész néző, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2024.

Klotz, Volker: Geschlossene und offene Form im Drama, München, Carl Hanser, 1960.

Kondorosi Zoltán: Kiszolgáltatottak és megnyomorítottak, Ellenfény, 23. évf., 2018/6, 28–33.

Kotte, Andreas: Bevezetés a színháztudományba, ford. Edit Kotte, Berta Erzsébet, Budapest, Balassi, 2015.

Kotte, Andreas: Színháztörténet. Jelenségek és diskurzusok, ford. Berta Erzsébet, Edit Kotte, Budapest, Balassi, 2020.

Köhler, Norma – Scheurle, Christoph – Hinz, Melanie (Hg.): BIOGRAFIEren auf der Bühne. Theater als soziale Kunst, München, koaped, 2020

Kricsfalusi Beatrix: Apparátus/diszpozitívum, in Kricsfalusi Beatrix – Kulcsár Szabó Ernő – Molnár Gábor Tamás – Tamás Ábel (szerk.): Média- és kultúratudomány. Kézikönyv. Budapest, Ráció, 2018, 231–237.

Kricsfalusi Beatrix: Teatralitás és medialitás, avagy miért nem definiálható „a” színház?, Játéktér, 9. évf., 2020/4, 3–18.

Kricsfalusi Beatrix: Hogyan (nem) politikus az alkalmazott színház?, Theatron, 15. évf., 2021/1, 19–31. https://doi.org/10.55502/the.2021.1.19

Kupp, Johannes: Theaterpädagogik im „Zeitalter der Partizipation”?, in Christopher Scheurle – Melanie Hinz – Norma Köhler (Hg.): Partizipation: teilhaben/teilnehmen, München, koaped, 2017, 25–36.

Lehmann, Hans-Thies: Posztdramatikus színház, ford. Kricsfalusi Beatrix, Berecz Zsuzsa, Schein Gábor, Budapest, Balassi, 2009.

Müller, Heiner: Képleírás, ford. Kurdi Imre, Budapest–Pécs, JAK–Jelenkor, 1997.

Müller-Schöll, Nikolaus: Színház magán kívül, ford. Teller Katalin, in Czirák Ádám (szerk.): Kortárs táncelméletek, Budapest, Kijárat, 2013, 221–238.

Müller-Schöll, Nikolaus: Polizeiliche und politische Dramaturgie, in Sandra Umathum – Jan Deck (Hg.): Postdramaturgien, Berlin, Neofelis, 2020, 209–230.

Müller-Schöll, Nikolaus: A diszpozitívum és a kormányozhatatlan. Gondolatok bármine mű politika kezdetéről és végéről a végtelenben, ford. Kiss Gabriella, Theatron, 15. évf., 2021/1, 142–159. https://doi.org/10.55502/the.2021.1.142 

Nagy Klára: Rocksztárok. A Sztalker Csoport portréja, Színház, 52. évf., 2019/4, 18–21.

Neelands, Jonothan: Konvenciók, ford. Szauder Erik, in Kaposi László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv, Budapest, II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft., 2013, 126–164.

Prendergast, Monica – Saxton, Juliana: Applied Drama. A Facilitator’s Handbook for Working in Community, Chicago, Intellect, 2013. https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvn03

Primavesi, Patric: Situationen. Öffentliche Räume dramaturgisch denken, in Jan Deck – Sandra Umathum (Hg.): Postdramaturgien, Berlin, Neofelis, 2020, 246–268.

Radosavljević, Duška: A heterarchikus rendező: egy huszonegyedik századi szerzői modell, ford. Tamás Ágnes – Ungvári Zrínyi Ildikó, Játéktér, 11. évf., 2022/3, 29–43.

Radtke, Peter: Der Sinn des Lebens ist gelebt zu werden. Warum unsere Gesellschaft behinderte Menschen braucht?, München, St. Michaelsbund, 2007.

Rehbein, Boike: Das Kollektiv in der Soziologie. Gesellschaft, Klasse und Milieu, Zeitschrift für Kultur- und Kollektivwissenschaft, Jg. 1, 2015/1, 11–28. https://doi.org/10.14361/zkkw/2015-103 

Roden, David: Humanizmus, transzhumanizmus és poszthumanizmus, ford. Keresztury Dóra, Helikon, 64. évf., 2018/4, 405–434.

Rogoff, Irit: Looking Away: Participations in Visual Culture, in Gavin Butt (ed.): After Criticism. New Responses to Art and Performance, Malden, John Wiley & Sons, 2008, 117–134. https://doi.org/10.1002/9780470774243.ch6

Sándor L. István: Színházteremtő fiatalok színháza. Székely, Zsámbéki, Schilling Sirálya, Ellenfény, 9. évf., 2004/2, 4–10.

Schilling Árpád: Egy szabadulóművész feljegyzései, Budapest, Krétakör, 2008.

Schilling Árpád: Előszó, in Krízis. A trilógia, [műsorfüzet], Budapest, Krétakör Alapítvány, 2011

Stadelmaier, Gerhard: Mama Medea oder die gestohlenen Morde, Stuttgarter Zeitung, 1985. január 5., 16.

Stemann, Nicolas: Wir sind Oidipus. Überlegungen zum politischen Theater der Gegenwart, Theater Heute, Jg. 57, 2016/3, 36–38.

Takács Gábor: „Konstruktív” dráma avagy a tanítási dráma kapcsolódása a konstruktivista pedagógia néhány alapfogalmához, in Deme János (szerk.): „Konstruktív” dráma, Budapest, Káva Kulturális Műhely – AnBlokk Egyesület, 2009, 26–44.

Takács Gábor et al.: Színházi nevelési / színházpedagógiai programokhoz kapcsolódó fogalmak glosszáriuma, in Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Budapest, InSite Drama, 2017, 146–166.

Tecklenburg, Nina: Performing Stories. Erzählen im Theater und Performance, Bielefeld, transcript, 2014. https://doi.org/10.1515/9783839424315

Török Ákos: Emberpanoptikum. A Woyzeck Hegymegi Máté rendezésében – Szkéné Színház, Színház, 51. évf., 2018/11, 21–24.

Vujanovic, Ana: Zusammen mäandern. Neue Tendenzen in der Landschaftsdramaturgie, in Jan Deck – Sandra Umathum (Hg.): Postdramaturgien, Berlin, Neofelis, 2020, 27–45.

Warstat, Matthias – Heinicke, Julius – Joy, Kristin Klau (Hg.): Theater als Intervention Politiken ästhetischer Praxis, Berlin, Theater der Zeit, 2015.

Whatley, Sarah: Dance and disability. The dancer, the viewer and the presumption of difference, Research in Dance Educations, vol. 6, 2007/1, 5–25. https://doi.org/10.1080/14647890701272639

Wihstutz, Benjamin: Disability Performance History. Methoden historisch vergleichender Performance Studies am Beispiel eines Projekts über Leistung und Behinderung, in Benjamin Wihstutz – Benjamin Hoesch (Hg.): Neue Methoden der Theaterwissenschaft, Bielefeld, transcript, 2020. https://doi.org/10.1515/9783839452905-006

Wihstutz, Benjamin: Leistung und Devianz um 1900. Über Performances als Praktiken der Humandifferenzierung, in Dilek Dizdar – Stefan Hirschauer – Johannes Paulmann –  Gabriele Schabacher (Hg.): Humandifferenzierung. Disziplinäre Perspektiven und empirische Sondierungen, Weilerswist, Vellbrück, 2021, 230–259. https://doi.org/10.5771/9783748911364-230

Zammit-Lucia, Joe: Practice and Ethics of the Use of Animals in Contemporary Art, in Linda Kalof (ed.): The Oxford-Handbook of Animal Studies, Oxford, Oxford University Press, 2017, 121–145.