Bibliográfia
Allatt, Peter – Kim, Daniel D. M. – Hébert, Philip 2022. „Voluntary stopping of eating and drinking in the age of medical assistance in dying: ethical considerations for physicians.” Palliative Care and Social Practice. Vol. 16, January-December 2022: 1–10. https://doi.org/10.1177/26323524221112170
Altilio, Terry – Otis-Green, Shirley Eds. 2011. Oxford Textbook of Palliative Social Work. Oxford University Press, Oxford, New York. https://doi.org/10.1093/med/9780199739110.001.0001
Améry, Jean 2004. Az ember önmagáé. Értekezés a meghívott halálról. Fordította Blaschtik Éva, Múlt és Jövő, Budapest.
Anquinet, Livia et al. 2014. „Physicians' Experiences and Perspectives Regarding The Use of Continuous Sedation Until Death for Cancer Patients in The Context of Psychological and Existential Suffering at The End of Life.” Psychooncology 23(5): 539–546. https://doi.org/10.1002/pon.3450
Ariès, Philippe 1987. Gyermek, család, halál. Fordította Csákó Mihály, Szapor Judit, Gondolat, Budapest.
Baggini, Julian – Pym, Madeleine 2005. „End of Life: The Humanist View.” Lancet 366(9492): 1135–1137. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(05)67455-7
Bagheri, Alireza (Ed.) 2013. Medical Futility. A Cross-National Study. Imperial College Press, London. https://doi.org/10.1142/p881
Barcsi Tamás 2013. Az emberi méltóság filozófiája. Typotex, Budapest.
Barcsi Tamás 2015. „Mit jelent megtanulni meghalni?” I-II., Nagyerdei Almanach 6(1): 61–131.
Barcsi Tamás 2016a. „Az eutanázia-probléma diskurzusetikai értelmezése.” Állam- és Jogtudomány 67(4): 5–18.
Barcsi Tamás 2016b. Három filozófiai kérdés az emberről. Attraktor, Máriabesnyő.
Barcsi Tamás – Farkas Júlia 2023. „Frankl és Yalom a halálról. A logoterápia és az egzisztenciális pszichoterápia halál-értelmezésének filozófiai és párterápiás aspektusai.” Kharón 27(4): 32-49.
Bánfalvi Attila 2013. Az öngyilkosság a medikalizáció kontextusában. In Filó Mihály (szerk.): Halálos bűn és szabad akarat: Öngyilkosság a jogtudomány tükrében. Medicina, Budapest, 172–186.
Belovics Ervin 2023. Büntetőjog I. Általános rész. Ötödik, hatályosított kiadás. ORAC, Budapest.
Belovics Ervin – Molnár Gábor Miklós – Sinku Pál 2023. Büntetőjog II. Különös rész. Kilencedik, hatályosított kiadás. ORAC, Budapest.
Berghe, Vanden Paul et al. 2017. Assisted Dying. The Current Situation in Flanders: Euthanasia Embedded in Palliative Care. In Jones, David Albert – Gastmans, Chris – MacKellar, Calum (Eds.): Euthanasia and Assisted Suicide: Lessons from Belgium. Cambridge University Press, Cambridge, New York, 67–85.
Berlin, Isaiah 1990. A szabadság két fogalma. In Isaiah Berlin: Négy esszé a szabadságról. Európa Könyvkiadó, Budapest, 334–443.
Bernheim, Jan L. et al. 2014. „Questions and Answers on the Belgian Model of Integral End-of-Life Care: Experiment? Prototype?” Bioethical Inquiry 11: 507–529. https://doi.org/10.1007/s11673-014-9554-z
Bérczes, Tibor 2016. Élni és halni hagyni. Beszélgetések a holland eutanáziagyakorlatról. Corvina, Budapest.
Bolt, Eva E. et al. 2015: „Primary care patients hastening death by voluntarily stopping eating and drinking.” Annals of Family Medicine 13: 421–428. https://doi.org/10.1370/afm.1814
Bradshaw, Ann 1996. „The Spiritual Dimension of Hospice: The Secularization of an Ideal.” Social Science and Medicine 43(3): 409–419. https://doi.org/10.1016/0277-9536(95)00406-8
Broeckaert, Bert 2000. „Palliative Sedation Defined or Why and When Sedation is Not Euthanasia.” Journal of Pain and Symptom Management 20(6): S58
Broeckaert, Bert 2002. Palliative Sedation: Ethical Aspects. In Gastmans, Chris (Ed.): Between Technology and Humanity: The Impact of Technology on Health Care Ethics. Leuven University Press, 239–255.
Broeckaert, Bert – Nuñez-Olarte, Juan M. 2002. Sedation in Palliative Care: Facts and Concepts. In (Eds.) Have, Henk ten – Clarke, David: The Ethics of Palliative Care: European Perspectives. Open University Press, Buckingham, 166–180.
Broeckaert, Bert et al. 2009. „Authors' Reply: A Descriptive Definition of Palliative Sedation?” Journal of Pain and Symptom Management 37(3): 11–12. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2008.10.003
Bruera, Eduardo et al. (Eds.) 2021. Textbook of Palliative Medicine and Supportive Care. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9780429275524
Burgess, Michael M. 1993. „The Medicalization of Dying.” Journal of Medicine and Philosophy. 1993 Jun; 18(3): 269–79. https://doi.org/10.1093/jmp/18.3.269
Busa Csilla – Zeller Judit – Csikós Ágnes 2018. „Életvégi kívánalmakkal és döntésekkel kapcsolatos vélemények és ismeretek a magyar társadalomban.” Kharón 22(3): 10–26.
Camus, Albert 2023. A pestis. Fordította Vargyas Zoltán. Jelenkor, Budapest.
Carel, Havi 2016. „Virtue Without Excellence, Excellence Without Health.” The Aristotelian Society Supplementary Volume 90(1): 237–253. https://doi.org/10.1093/arisup/akw006
Cassell, Eric J. 1982. „The Nature of Suffering and The Goals of Medicine.” New England Journal of Medicine 306(11): 639–45. https://doi.org/10.1056/NEJM198203183061104
Cassell, Eric J. 2004. The Nature of Suffering and The Goals of Medicine. 2nd edition. Oxford University Press, Oxford, New York. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195156164.001.0001
Cherny, Nathan et al. (Eds.) 2015. Oxford Textbook of Palliative Medicine. 5th ed. Oxford University Press, Oxford. https://doi.org/10.1093/med/9780199656097.001.0001
Cherny, Nathan I. 2021. Palliative sedation. In Bruera, Eduardo et al. (Eds.): Textbook of Palliative Medicine and Supportive Care. CRC Press, 717–725. https://doi.org/10.1201/9780429275524-75
Chochinov, Harvey Max 2014. Méltóságterápia. Fordította Bíró Eszter, Oriold és társai, Budapest.
Claessens, Patricia et al. 2011. „Palliative Sedation, Not Slow Euthanasia: A Prospective, Longitudinal Study of Sedation in Flemish Palliative Care Units.” Journal of Pain and Symptom Management 41(1): 14–24. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2010.04.019
Clark, Brian 1980. Mégis kinek az élete? Fordította Vajda Miklós, Nagyvilág, 25(3): 372–415.
Clark, David 1999. „»Total Pain«, Disciplinary Power and Body in The Work of Cicely Saunders, 1958-1967.” Social Science and Medicine 49(6): 727–736. https://doi.org/10.1016/S0277-9536(99)00098-2
Clark, David 2016. To Comfort Always: A History of Palliative Medicine Since the Nineteenth Century. Oxford University Press, Oxford. https://doi.org/10.1093/med/9780199674282.001.0001
Csejtei Dezső 2002. Filozófiai metszetek a halálról. Pallas Stúdió – Attraktor, Budapest.
Csikós Ágnes (szerk.) 2022. Palliatív ellátás. Budapest, Medicina Könyvkiadó Zrt.
Csikós Dóra 2019. „Strucc Café – az életvégi időszakhoz kapcsolódó ismeretterjesztés tapasztalatai.” Kharón 23(3): 37–44.
Dekker, Wim – Uerz, Inez – Wils, Jean-Pierre 2005. „Living Well with End Stage Renal Disease: Patients' Narratives Interrupted from a Virtue Perspective.” Ethical Theory and Moral Practice 8(5): 485–506. https://doi.org/10.1007/s10677-005-8242-9
Douglas, Carol et al. 2016. „Narrative Symposium: Patient, Family, and Clinician Experiences with Voluntarily Stopping Eating and Drinking (VSED).” Narrative Inquiry in Bioethics 6(2): 77–107. https://doi.org/10.1353/nib.2016.0053; https://doi.org/10.1353/nib.2016.0030
Downie, Jocelyn et al. 2022. „Assistance in Dying: A Comparative Look at Legal Definitions.” Death Studies. 46(7): 1547–1556. https://doi.org/10.1080/07481187.2021.1926631
Dugdale, Lydia S. 2010. „The Art of Dying Well.” Hastings Center Report 40(6): 22–24. https://doi.org/10.1002/j.1552-146X.2010.tb00073.x
Dugdale, Lydia S. 2017. „Desecularizing Death.” Christian Bioethics 23(1): 22–37. https://doi.org/10.1093/cb/cbw019
Dworkin, Ronald 1993. Life’s Dominion. An Argument About Abortion, Euthanasia, and Individual Freedom. Knopf, New York.
Dykes, Linda – Hodes, Simon – Malik, Sarah 2022. „Voluntarily stopping eating and drinking-lack of guidance is failing patients and clinicians.” BMJ 2022 Nov 1:379:o2621. https://doi.org/10.1136/bmj.o2621
Ehrenreich, Barbara 2001. „Welcome to Cancerland: A mammogram leads to a cult of pink kitsch.” Harper’s Magazine 2001 november 43–53.
Elliot, David 2016. „The Theological Virtue of Hope and the Art of Dying.” Studies in Christian Ethics 29(3): 301–307. https://doi.org/10.1177/0953946816642982
Elias, Norbert 2004. A civilizáció folyamata. Fordította Berényi Gábor, Gondolat, Budapest.
Elias, Norbert 2000. A haldoklók magányossága. Fordította Glavina Zsuzsa, Helikon, Budapest.
Engelhardt, H. Tristram 1997. The Crisis of Virtue: Arming for the Cultural Wars and Pellegrino at the Limes. In Thomasma, David C. (ed.): The Influence of Edmund D. Pellegrino’s Philosophy of Medicine. Springer, Dordrecht, 165–172. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3364-9_12
Epikurosz 2007. Menoikész-levél. In Diogenész Laertiosz: A filozófiában jeleskedők élete és nézetei II., X. könyv. Fordította Rokay Zoltán, JEL Kiadó, Budapest.
Élő Gábor 2022. Hasznosság és autonómia – az újraélesztés elmúlt tíz éve. In Filó Mihály (szerk.): Autonómia, életvédelem, jogbiztonság: Az életvégi döntések szabályozása. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 175–187.
Élő Gábor – Zubek László 2011. Életvégi döntések az intenzív terápiában. In Filó Mihály (szerk.): Párbeszéd a halálról: Eutanázia a jogrend peremén. Literatura Medica, Budapest.
Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen 2003. Omgaan met euthanasie en andere vormen van medisch begeleid sterven. http://www.palliatief.be/accounts/143/attachments/Publicaties/euthanasie__standpunt_federatie.doc
Feinberg, Joel 1999. Társadalomfilozófia. Fordította Krokovay Zsolt, Osiris, Budapest.
Filó Mihály 2009. Az eutanázia a büntetőjogi gondolkodásban. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Filó Mihály 2011. Ölni, vagy halni hagyni? – A dogmatika, a valóság és a józan ész. In Filó Mihály (szerk.): Párbeszéd a halálról: Eutanázia a jogrend peremén. Literatura Medica, Budapest.
Filó Mihály (szerk.) 2013. Halálos bűn és szabad akarat: Öngyilkosság a jogtudomány tükrében. Medicina, Budapest.
Filó Mihály (szerk.) 2022. Autonómia, életvédelem, jogbiztonság: Az életvégi döntések szabályozása. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Filó Mihály – Kiss Máté Jenő 2022. Az öngyilkossághoz nyújtott orvosi segítség büntetőjogi megítélése. In Filó Mihály (szerk.): Autonómia, életvédelem, jogbiztonság: Az életvégi döntések szabályozása. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 153–161.
Foot, Philippa 1977. „Euthanasia.” Philosophy and Public Affairs 6(2): 85–112.
Frankl, Viktor E. 1997. Orvosi lélekgondozás. Fordította Jakabffy Imre, Jakabffy Éva, UR Kiadó, Budapest.
Freud, Sigmund 1990. Totem és tabu. Fordította Dr. Pártos Zoltán, Göncöl Kiadó, Budapest.
Ganzini, Linda et al. 2003. „Nurses’ Experiences with Hospice Patients Who Refuse Food and Fluids to Hasten Death.” New England Journal of Medicine 349: 359–365. https://doi.org/10.1056/NEJMsa035086
Garchar, Kimberly 2005. „The Loyal Patient at the End of Life: A Roycean Argument for Assisted Suicide.” Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 14(2): 147–55. https://doi.org/10.1017/S0963180105050188
Geiszbühl-Szimon Petra – Nemes László 2017. „Halál Kávéház Budapest.” Kharón 21(4): 32–46.
Gilbertson, Laura et al 2023. „Expanded Terminal Sedation in End-of-Life Care.” Journal of Medical Ethics 49(4): 252–260. https://doi.org/10.1136/jme-2022-108511
Habermas, Jürgen 2009. „Harc az elismerésért a demokratikus jogállamban.” Fordította Weiss János, Fordulat 2(5): 33–61.
Hadot, Pierre 2010. A lélek iskolája: Lelkigyakorlatok és ókori filozófia. Fordította Cseke Ákos, Kairosz, Budapest.
Hallenbeck, James L. 2000. „Terminal Sedation: Ethical Implications in Different Situations.” Journal of Palliative Medicine 3(3): 313–320. https://doi.org/10.1089/jpm.2000.3.313
Hardwig, John 1997. „Is There a Duty to Die?” Hastings Center Report 27(2): 34–42. https://doi.org/10.2307/3527626
Hauerwas, Stanley – Pinches, Charles R. (1996): Practicing Patience: How Christians Should Be Sick. Christian Bioethics 2(2): 202–221. https://doi.org/10.1093/cb/2.2.202
Hegedűs Katalin 2011. A hospice és palliatív ellátás mint az eutanázia alternatívája. In Filó Mihály (szerk.): Párbeszéd a halálról: Eutanázia a jogrend peremén. Literatura Medica, Budapest.
Hegedűs Katalin 2017. Létezik-e jó halál? Oriold és Társai, Budapest.
Heidegger, Martin 2001. Lét és idő. Fordította Vajda Mihály, Angyalosi Gergely, Bacsó Béla, Kardos András, Orosz István. Osiris, Budapest.
Horányi Ildikó 1998/99. „A haldokló betegek gondozásának betöltött lelkipásztori szerepkör megváltozása.” Kharón 2(4): 35–49.
Jakab Tibor 2011. Az eutanázia és amit annak hisznek. In Filó Mihály (szerk.): Párbeszéd a halálról: Eutanázia a jogrend peremén, Literatura Medica, Budapest.
James, Nicky – Field, David 1992. „The Routinization of Hospice: Charisma and Bureaucratization. Social Science and Medicine.” 34(12): 1363–1375. https://doi.org/10.1016/0277-9536(92)90145-G
Jones, David Albert 2013. Death by equivocation: a manifold definition of terminal sedation. In. Sterckx, Sigrid – Raus, Kasper – Mortier, Freddy Eds.: Continuous Sedation at the End of Life: Ethical, Clinical and Legal Perspectives. Cambridge University Press, Cambridge, New York, 47–64. https://doi.org/10.1017/CBO9781139856652.003
Jones, David Albert – Gastmans, Chris – MacKellar, Calum (Eds.) 2017. Euthanasia and Assisted Suicide: Lessons from Belgium. Cambridge University Press, Cambridge, New York. https://doi.org/10.1017/9781108182799
Julesz Máté 2016. Az orvosi jog aktualitásai. Az eutanáziától a klónozásig. Medicina, Budapest.
Julesz Máté 2018. Orvosi jog működés közben. A hálapénztől a kártérítésig. Medicina, Budapest.
Kalanithi, Paul 2016. Elillanó lélekzet. Fordította Guti Eszter, Casparus, Budapest.
Kant, Immanuel 1991. Az erkölcsök metafizikájának alapvetése. In Immanuel Kant: Az erkölcsök metafizikájának alapvetése, A gyakorlati ész kritikája, Az erkölcsök metafizikája. Fordította Berényi Gábor, Gondolat, Budapest, 13–101.
Keown, John 2018. Euthanasia, ethics and public policy: an argument against legalisation. Cambridge University Press, Cambridge. https://doi.org/10.1017/9781107337909
Kidd, Ian J. 2012. „Can Illness be Edifying?” Inquiry 55(5): 496–520. https://doi.org/10.1080/0020174X.2012.716203
Kidd, Ian J. 2015. „Transformative Suffering and the Cultivation of Virtue.” Philosophy, Psychiatry, & Psychology 22(4): 291–294. https://doi.org/10.1353/ppp.2015.0048
Kidd, Ian J. 2017. „Exemplars, Ethics, and Illness Narratives.” Theoretical Medicine and Bioethics 38(4): 323–334. https://doi.org/10.1007/s11017-017-9411-2
Kidd, Ian J. 2018. „Adversity, Wisdom, and Exemplarism.” Journal of Value Inquiry 52(4): 379–393. https://doi.org/10.1007/s10790-017-9621-x
Kierkegaard, Søren 2001. Egy sírnál. Fordította Csejtei Dezső. In Filozófiai etűdök a végességre, Veszprémi Humán Tudományokért Alapítvány, Veszprém, 269–307.
Kierkegaard, Søren 2005. Vagy-vagy. Fordította Dani Tivadar, Osiris, Budapest.
Kis János 1997. Az állam semlegessége. Atlantisz, Budapest.
Klein, Carsten et al 2023. „Sedation in Palliative Care – a Clinically Oriented Overview of Guidelines and Treatment Recommendations.” Deutsches Ärzteblatt International 20(14): 235–242. https://doi.org/10.3238/arztebl.m2023.0034
Kovács Dénes 2010. „Az „ars moriendi” táblák üzenete.” Kharón 14(4): 1–23.
Kovács József 1999. A modern orvosi etika alapjai: Bevezetés a bioetikába. Medicina, Budapest.
KNMG Royal Dutch Medical Association and V&VN Dutch Nurses’ Association 2014. Caring for people who consciously choose not to eat and drink so as to hasten the end of life.
Kőmüves Sándor 2018. „A modern hospice – Cicely Saunders teológiai-filozófiai alapvetése.” Kharón 22(4): 1–58.
Kőmüves Sándor 2019. „Az orvos által asszisztált öngyilkosság Svájcban – A Svájci Orvostudományi Akadémia új orvosetikai irányelve: A haldoklással és a halállal kapcsolatos kérdések (2018).” Kharón 23(3): 1–13.
Kőmüves Sándor 2020. „ Az eutanáziát integráló palliatív gondozás – a belgiumi modell.” Kharón 24(1): 36–46.
Kőmüves Sándor 2023. „A palliatív gondozásban részesülő betegek halál iránti vágya – Mi áll a vágy mögött?” Kharón 27(3): 1–22.
Kristjánsson, Kristján 2013. Virtues and Vices in Positive Psychology: A Philosophical Critique. Cambridge University Press, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9781139177818
Lebacqz, Karen 1985. The Virtuous Patient. In Shelp, Earl E. (ed.): Virtue and Medicine. Philosophy and Medicine, vol 17. Springer, Dordrecht, 275–288. https://doi.org/10.1007/978-94-009-5229-4_14
Levering, Matthew 2018. Dying and the Virtues. Wm. B. Eerdmans Publishing Co.
Long, A. A. 1998. Hellenisztikus filozófia. Fordította Steiger Kornél, Osiris, Budapest.
Lowers, Jane – Hughes, Sean – Preston, Nancy J. 2021. „Overview of voluntarily stopping eating and drinking to hasten death.” Annals of Palliative Medicine. 10(3): 3611–3616. https://doi.org/10.21037/apm-19-525
Lynn, Joanne 2005. „Living Long in Fragile Health: The New Demographics Shape End of Life Care.” Hastings Center Report. Nov-Dec:Spec No:S14-8. https://doi.org/10.1353/hcr.2005.0096
Magyar Orvosi Kamara [MOK] 2011. Etikai kódex. https://mok.hu/a-kamararol/etikai-kodex
McCarty, Brett – Verhey, Allen 2013. „The Virtues for Dying Well.” Center for Christian Ethics at Baylor University. https://www.baylor.edu/content/services/document.php/205047.pdf
Meyer, Michael J. 1992. „Patients’ Duties.” Journal of Medicine and Philosophy 17(5): 541–555. https://doi.org/10.1093/jmp/17.5.541
Meyer, Michael J. 1995. „Dignity, Death and Modern Virtue.” American Philosophical Quarterly 32(1): 45–55.
Miles, J. K. 2019. „Taking Patient Virtue Seriously. Theoretical Medicine and Bioethics” 40(2): 141–149. https://doi.org/10.1007/s11017-019-09484-x
Montaigne, Michel de 2013. Esszék I-II-III. Fordította Csordás Gábor, Jelenkor, Pécs.
Morita, Tatsuya et al 2022. Intercountry and Intracountry Variations in Opinions of Palliative Care Specialist Physicians. In Germany, Italy, Japan and UK About Continuous Use of Sedatives: An International Cross-Sectional Survey. BMJ Open. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-060489
Murdock, Diane B. 2014. The New Art of Dying: How to Personalize the Most Important Decisions for Yourself and Your Loved Ones. The Murdocks, LLC
Mújdricza Ferenc 2018. „A halál „helye” a családban – A haldoklás mint szerep.” Lege Artes Medicinae 28(4-5): 187–196.
Mújdricza Ferenc 2020. „Kortalan rettegés: a nyugati halálattitűdök ariès-i modelljének felülvizsgálata.” Kharón 24(4): 21–44.
Nemes László 2012. „Szituáció, erény és lelemény: Az erkölcsi felelősség kérdése egykor és ma.” Magyar Filozófiai Szemle 56(3): 65–81.
Nemes László 2013. „A filozófiai tanácsadás és a pszichológia.” Nagyerdei Almanach 4(7): 49–85.
Nemes László 2014a. „»Filozofálni annyi, mint felkészülni a halálra« – Filozófiai praxis az élet végén.” Kharón 18(1): 1–20.
Nemes László 2014b. „Halál Kávéház – Egy új mozgalom a halálról való nyilvános diskurzus előmozdítására.” Kharón 18(1): 42–49.
Nemes László 2015. „Narratív medicina és bioetika.” Századvég 20(76): 43–67.
Nemes László 2020a. „»Türelemmel viselt, hosszú betegség« – Erények az élet végén.” Kharón 24(2): 30–47 .
Nemes László 2020b: „A példakép filozófiája.” Performa 9. http://performativitas.hu/res/nemes_laszlo_peldakep.pdf
Nemes László 2021. „Eutanázia: Filozófiai és etikai szempontok.” https://litera.hu/irodalom/publicisztika/nemes-laszlo-eutanazia-filozofiai-es-etikai-szempontok.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3Ixa6gd8p5DwdtYLqEkN6DnsU
Nietzsche, Friedrich 2012. Emberi, nagyon is emberi II. Fordította Horváth Géza, Cartaphilus, Budapest.
Nisbett, Richard E. – Ross, Lee 1980. Human Inference: Strategies and shortcomings of social judgment. Englewood Cliffs, Prentice Hall.
Nisbett, Richard E. 2003. The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently....and Why. Free Press, New York.
Nussbaum, Martha C. 2012. „Who is the Happy Warrior? Philosophy, Happiness Research, and Public Policy.” International Review of Economics 59(4): 335–361. https://doi.org/10.1007/s12232-012-0168-7
Olson, Nate W. 2019. „Why Should Medical Care Be Family-Centered?: Understanding Ethical Responsibilities for Patients' Family Members.” Kennedy Institute of Ethics Journal 29(2): 159–185. https://doi.org/10.1353/ken.2019.0019
Parens, Erik 2013. „On Good and Bad Forms of Medicalization.” Bioethics 27(1): 28–35. https://doi.org/10.1111/j.1467-8519.2011.01885.x
Platón 1984. Phaidón. In Platón összes művei I. Fordította Kerényi Grácia, Európa Könyvkiadó, Budapest.
Platón 2005. Szókratész védőbeszéde. In. Platón: Euthüphrón, Szókratész védőbeszéde, Kritón. Fordította, Mogyoródi Emese, Atlantisz, Budapest.
Pope, Thaddeus M. 2011. „Voluntarily Stopping Eating and Drinking: A Legal Treatment Option at the End of Life. Widener Law Review.” 17(2): 384–385.
Quill, Timothy E. et al. 2018. „Voluntarily Stopping Eating and Drinking Among Patients With Serious Advanced Illness-Clinical, Ethical, and Legal Aspects.” JAMA Internal Medicine. 178(1): 123–127. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2017.6307
Raja, Srinivasa N. et al 2020. „The Revised IASP Definition of Pain: Concepts, Challenges, and Compromises.” Pain 161(9): 1976–1982. https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000001939
Rietjens, Judith A. C. et al 2004. „Physician Reports of Terminal Sedation without Hydration or Nutrition for Patients Nearing Death in the Netherlands.” Annals of Internal Medicine 141(3): 178–185. https://doi.org/10.7326/0003-4819-141-3-200408030-00006
Rodrigues, Paulo – Crokaert, Jasper – Gastmans, Chris 2018. „Palliative Sedation for Existential Suffering: A Systematic Review of Argument-Based Ethics Literature.” Journal of Pain and Symptom Management. 55(6): 1577–1590. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2018.01.013
Rodrigues, Paulo – Menten, Johan – Gastmans, Chris 2020. „Physicians' Perceptions of Palliative Sedation for Existential Suffering: A Systematic Review.” BMJ Supportive & Palliative Care 10(2): 136–144. https://doi.org/10.1136/bmjspcare-2019-001865
Rodrigues, Paulo et al. 2023. „Ethics of Sedation for Existential Suffering: Palliative Medicine Physician Perceptions – Qualitative Study.” BMJ Supportive & Palliative Care. 13(2): 209–217. https://doi.org/10.1136/bmjspcare-2021-003395
Rozgonyi, Zsolt Dezső 2022. Ante finem – az előrehaladott krónikus betegekkel kapcsolatos életvégi döntések jogi és egyéb társadalmi normák által szabályozott klinikai gyakorlata. In Filó Mihály (szerk.): Autonómia, életvédelem, jogbiztonság: Az életvégi döntések szabályozása. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 198–215.
Sartre, Jean-Paul 2006. A lét és a semmi. Fordította Seregi Tamás, L’Harmattan – Szegedi Tudományegyetem Filozófia Tanszék – Magyar Filozófiai Társaság, Budapest.
Saunders, Cicely 1976. „Care of the Dying – The Problem of Euthanasia.” Nursing Times 72(26): 1003–1005.
Saunders, Cicely 1981. „The Hospice: Its Meaning to Patients and Their Physicians.” Hospital Practice 16(6): 93–108. https://doi.org/10.1080/21548331.1981.11946786
Saunders, Cicely – Clark, David (Eds.) 2006. Cicely Saunders: Selected Writings 1958-2004. Oxford University Press, Oxford, New York. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198570530.001.0001
Sándor Judit 2011. Az eutanázia mint politikai kérdés. In Filó Mihály (szerk.): Párbeszéd a halálról. Eutanázia a jogrend peremén, Literatura Medica, Budapest, 83–95.
Sándor Judit – Orentlicher, David 2021. Decisions at the End of Life. In (Eds.): Orentlicher, David – Hervey, Tamara K.: The Oxford Handbook of Comparative Health Law. Oxford University Press, Oxford, 1073–1107. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190846756.013.39
Sándor Zsuzsa 2019. Mégis, kinek a halála? https://24.hu/kozelet/2019/03/13/megis-kinek-a-halala/
Scarre, Geoffrey 2012. „Can There Be a Good Death?” Journal of Evaluation in Clinical Practice 18(5): 1082–1086. https://doi.org/10.1111/j.1365-2753.2012.01922.x
Schopenhauer, Arthur 2001. A halálról. In Filozófiai etűdök a végességre. Fordította Dr. Bánóczi József, Veszprémi Humán Tudományokért Alapítvány, Veszprém.
Schopenhauer, Arthur 2002. A világ mint akarat és képzet. Fordította Tandori Ágnes, Tandori Dezső, Osiris, Budapest.
Seligman, Martin 2011. Flourish - Élj boldogan: A boldogság és a jól-lét radikálisan új értelmezése. Fordította Bozai Ágota, Akadémiai Kiadó, Budapest.
Shelp, Earl E. 1984. „Courage: A Neglected Virtue in the Patient-Physician Relationship.” Social Science & Medicine 18(4): 351–60. https://doi.org/10.1016/0277-9536(84)90125-4
Seneca 2002a. Vigasztalások. In Seneca prózai művei I. Fordította Révay József, Szenzár, Budapest, 9–98.
Seneca 2002b. Erkölcsi levelek. In Seneca prózai művei I. Fordította Bollók János, Kopeczky Rita, Kurcz Ágnes, Németh András, Sárosi Gyula, Takács László. Szenzár, Budapest, 101–612.
Sepúlveda, Cecilia et al. 2002. „Palliative Care: The World Health Organization’s Global Perspective.” Journal of Pain and Symptom Management 24(2): 91–96. https://doi.org/10.1016/S0885-3924(02)00440-2
Stängle, Sabrina – Schnepp, Wilfried – Fringer, André 2019. „The Need to Distinguish Between Different Forms of Oral Nutrition Refusal and Different Forms of Voluntary Stopping of Eating and Drinking.” Palliative Care & Social Practice. Oct. 9:13:1178224219875738. https://doi.org/10.1177/1178224219875738
Sterckx, Sigrid – Raus, Kasper – Mortier, Freddy (Eds.) 2013. Continuous Sedation at the End of Life: Ethical, Clinical and Legal Perspectives. Cambridge University Press, Cambridge, 2013. https://doi.org/10.1017/CBO9781139856652
Stőhr Lóránt 2013. „A szerelem otthona: Michael Haneke Szerelem című filmjéről.” Jelenkor 56(9): 931–938.
Sulmasy, Daniel P. 2006. The Rebirth of the Clinic: An Introduction to Spirituality in Health Care. Georgetown University Press.
Surges, Séverine M. et al. 2022. „Review of European Guidelines on Palliative Sedation: A Foundation for the Updating of the European Association for Palliative Care Framework.” Journal of Palliative Medicine 25(11): 1721–1731. https://doi.org/10.1089/jpm.2021.0646
Surges, Séverine M. et al. 2024. „Revised European Association for Palliative Care (EAPC) recommended framework on palliative sedation: An international Delphi study.” Palliative Medicine Jan 31:2692163231220225 https://doi.org/10.31124/advance.22329289.v1
Swift, Teresa L. – Ashcroft, Richard E. – Tadd, Win – Campbell, Alastair V. – Dieppe, Paul A. 2002. „Living Well Through Chronic Illness: The Relevance of Virtue Theory to Patients with Chronic Osteoarthritis.” Arthritis Care & Research 47(5): 474–478. https://doi.org/10.1002/art.10664
Szasz, Thomas 2011. Suicide Prohibition: The Shame of Medicine. Syracuse University Press.
Toulmin, Stephen 1982. How Medicine Saved the Life of Ethics. Perspectives in Biology and Medicine 25(4): 736–750. https://doi.org/10.1353/pbm.1982.0064
Twycross, Robert G. 2022. „Response to Morita et al.: Re: Defining »Continuous Deep Sedation« Using Treatment Protocol.” Palliative Medicine Reports 3(1): 105–106. https://doi.org/10.1089/pmr.2022.0020
Twycross, Robert G 2019. „Reflections on Palliative Sedation.” Palliative Care: Research and Treatment Jan 27:12:1178224218823511. 1-18. https://doi.org/10.1177/1178224218823511
Vadász Gábor 2011. Mit nevezhetünk eutanáziának, és mit nem? – Az életvégi döntésekről. In Filó Mihály (szerk.): Párbeszéd a halálról: Eutanázia a jogrend peremén. Literatura Medica, Budapest.
Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.) 2018. Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. 1. kötet. Második, átdolgozott kiadás. Wolters Kluwer, Budapest.
Velasco Sanz, Tamara Raquel et al 2023. „Spanish regulation of euthanasia and physician-assisted suicide.” Journal of Medical Ethics. 49(1): 49–55. https://doi.org/10.1136/medethics-2021-107523
Verhey, Allen 2012. The Christian Art of Dying: Learning from Jesus. Wm. B. Eerdmans Publishing Co.
Wechkin, Hope et al. 2023. „Clinical Guidelines for Voluntarily Stopping Eating and Drinking (VSED).” Journal of Pain and Symptom Management 66(5): 626. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2023.06.016
Whitehead, Anne 2014. The medical humanities: A literary perspective – Overview. In Victoria Bates – Alan Bleakley – Samuel Goodman (Eds.): Medicine, Health and the Arts: Approaches to the Medical Humanities. Routledge, London and New York, 107–127.
Wilson, Donna M. – Cable-Williams, Beryl E. 2008. Death in Modern Society. In Declan Walsh (Ed.): Palliative Medicine. Saunders, Philadelphia, 8–13. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-05674-8.50006-2
Wilson, Emily 2007. The Death of Socrates: Hero, Villain, Chatterbox, Saint. Profile Books, London.
World Health Organization 1990. Cancer Pain Relief and Palliative Care. Report of a WHO Expert Committee. WHO, Geneva.
World Health Organization 2002. National Cancer Control Programmes: Policies and Managerial Guidelines. 2nd ed. WHO, Geneva.
Yalom, Irvin D: 2019. Egzisztenciális pszichoterápia. Fordította Adorján Zsolt, Park Kiadó, Budapest.
Zagzebski, Linda T. 2017. Exemplarist Moral Theory. Oxford University Press, Oxford. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190655846.001.0001
Zubek, László 2022. Életvégi döntések az intenzív terápiában 2019. Quo vadis, életvégi döntés? In Filó Mihály (szerk.): Autonómia, életvédelem, jogbiztonság: Az életvégi döntések szabályozása. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 188–197.