Aller au contenu principal
mobile
Présentation du journalRechercher à l'intérieurMétadonnéesCitations

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
Présentation du journalRechercher à l'intérieurMétadonnéesCitations

Original

Titre
Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Auteur
Rényi András
Editor
Berényi Gábor
ORCID
https://orcid.org/0000-0002-6410-7304
Web
https://scholar.google.com/citations?user=eYN_fHIAAAAJ | https://www.researchgate.net/profile/Renyi-Andras
Peer review
Almási Miklós | Kelényi György
Date
2023
Place
Budapest
Résumé
A mű rendhagyó kísérlet Rembrandt bibliai és mitológiai tárgyakat feldolgozó képalkotó művészetének korszerű újraértelmezésére. Abból a feltételezésből indul ki, hogy a mester személyében – kivételes módon – egyidejűleg kétféle zsenivel – egyrészt a rajzoló-festő-rézkarcoló, másrészt a drámaszerző-dramaturg zsenialitásával – van dolgunk. E kétféle tehetség kombinációja olyan egészen eredeti művészi formát eredményezett, amelynek se előzménye, se folytatása nem volt a művészettörténetben. Rembrandt sajátos módszert dolgozott ki arra, hogy állóképeken konkrét drámai fordulatokat is ábrázolni lehessen: ezzel tette alkalmassá képeit a jól ismert régi történetek akár gyökeres átértelmezésére, a hősök sorsának újragondolására is. Emiatt e művek a művészettörténet bevett módszereivel, a stílusvizsgálat és az ikonológiai jelentéskutatás hagyományos eszközeivel nem is ragadhatók meg. A tanulmány részletes elemzést szentel a képszínpad szintaxisának, azoknak a nézőt orientáló képszervezési és technikai eljárásoknak, amelyek az események bonyolódását egy állóképen is követhetővé teszik a néző számára. Tizenkét – drámaként értelmezhető – mű önálló elemzése hivatott igazolni a “Rembrandt-dramatológia” életképességét. További öt tanulmány szolgál Rembrandt sajátos képalkotó gyakorlatának és technikai eljárásainak megvilágítására. A tanulmányokat végig szoros tudománytörténeti és módszertani reflexió kíséri. Link a képmelléklethez: https://doi.org/10.56037/978-963-646-029-7
Summary (EN)
This book takes a unique approach to interpreting Rembrandt's biblical and mythological artwork from a modern viewpoint. The author argues that Rembrandt was exceptional in two conflicting aspects: his talent as draughtsman, painter, and etcher and his ability as a dramaturge. The result of this combination was a highly original artistic form, which had no predecessors or followers. Rembrandt's artwork was designed to reinterpret well-known stories and reimagine the fate of their heroes, exactly on the seemingly static stage of paintings and. That is, why traditional methods of art history, such as stylistic analysis and iconological research, cannot fully grasp the complexity of these works. The book offers a new concept of the syntax of Rembrandt's 'depicted stage', explaining the ways of pictorial organization and technical procedures that guide the viewer's attention. The author provides twelve detailed analyses of Rembrandt's work to demonstrate the usability of the 'dramatological approach' to interpret Rembrandt's history pieces. Additionally, five studies shed light on Rembrandt's specific pictorial practices and technical procedures, which made him one of the most important forerunners of modernity in art. The book is accompanied by historiographical and methodological reflections throughout the whole text. Link to the supplement: https://doi.org/10.56037/978-963-646-029-7
Éditeurs
L’Harmattan
Co-publisher
ELTE BTK Művészettörténeti Intézet
Type of publication
monográfia
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040) | Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043) | Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás | festészet | rézkarc | képhermeneutika | drámaesztétika
Mots clés
Rembrandt-kutatás | festészet | rézkarc | képhermeneutika | drámaesztétika | Rembrandt Studies | painting | etching | hermeneutics of pictures | aesthetics of drama
Format
Text
DOI
https://doi.org/10.56037/978-963-646-028-0
ISBN
978-963-646-028-0
Printed version
https://www.harmattan.hu/rembrandt-a-kepek-szinjateka
Langue
magyar
Edition
Első kiadás
Droits
CC BY-NC-ND 4.0

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu