ELSŐ RÉSZ: ABY WARBURG REMBRANDTRÓL

 

[1.01. kép] Karl Schubert (1860-1929): A Claudius Civilis összesküvése c. Rembrandt-kép másolata, 1926, olaj, vászon, 196 x 309 cm, eredetileg Hamburg, Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg; jelenleg London, The Warburg Institute, Fotó: Yannis Hadjinicolau

 

[1.02. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Homérosz felmondja énekeit, 1652, toll, vörös tinta és biszter, papír, 255 x 180 mm, magángyűjtemény

 

[1.03. kép] Raffaello Santi (1483-1520): Parnasszus, 1509-11, freskó, szélessége 670 cm, Róma, Palazzo del Vaticano, Stanza della Segnatura

 

[1.04. kép] Piero della Francesca (1415-1492): Constantinus álma, 1455 k., freskó, 329 x 190 cm, Arezzo, Basilica Inferiore di San Franceso, Cappella Bacci

 

[1.05. kép]: Giuliano da Sangallo (1445k.-1516): Francesco Sassetti síremléke, 1485-1490 (Domenico Ghirlandaio freskóival), márvány, Firenze, S. Trinita, Cappella Sassetti

 

[1.06. kép]: Giuliano da Sangallo (1445k.-1516): Francesco Sassetti halála, 1485-1490, fríz részlet, márvány, Firenze, S. Trinita, Cappella Sassetti

 

[1.07. kép]: Domenico Ghirlandaio (1448-1494): Francesco Sassetti síremlék arkoszóliumának grisaille-freskó részlete, 1490 k., Firenze, S. Trinita, Cappella Sassetti

 

[1.08. kép] Rembrandt von Rijn (1606-1669): Proserpina elrablása, 1631 k., olaj, fa, 84,8 x 79,7 cm, Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[1.09. kép] Rembrandt von Rijn (1606-1669): Claudius Civilis össszeesküvése, 1661-62, olaj, vászon, 196 x 309 cm, Stockholm, Nationalmuseum

 

[1.10. kép]: Rembrandt von Rijn (1606-1669): Iaszón és Kreusza esküvője (Medea), 1648, rézkarc, hidegtű. papír, 178 x 239 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[1.11. kép] Antonio Tempesta (1555-1630): Trucidatis liberis fugam capessit (Médeia elpusztítja Iasón családját és házát), 1606, rézmetszet, papír, 103 x 118 mm, Metamorphoseon sive transformationum Ovidianarum libri quindecim, Wilhelmus Janssonius excudit, Amsterodama [1606], 67. tábla

 

[1.12. kép] Dancker Danckerts (1634-1666) Jacob Vennekool nyomán: A Városháza körgalériája Artus Quellinus és Jacob van Campen terve szerint, 1661-1706, rézmetszet, papír, 396 mm × 227 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[1.13. kép] Jan Six (1618-1700): Medea. Treurspel, Amsterdam, 1648, A kiadvány belső címlapja Rembrandt műve, Amszterdam, Universiteitsbibliotheek Amsterdam

 

[1.14. és 1. 15. kép] Salomon Savery (1594–1683): Az amsterdami Schouburg nézőtere és színpada (tervezte Jacob van Campen), 1658, rézmetszet, papír, 235 x 334 mm, Amszterdam, Universiteitsbibliotheek Amsterdam

 

[1.16. kép] Rembrandt von Rijn (1606-1669): Claudius Civilis összeesküvése, Vázlatrajz egy partecédula hátlapján (recto), 1661 október után, toll, ceruza, barna tus, papír, 196 x 180 mm, München, Staatliche Graphische Sammlung

 

[1.17. kép] Aby Warburg (1866-1929): Mnemosyne-atlaszának 72. táblája, Korabeli felvétel, London, The Warburg Institute

 

[1.18. kép] Claes. Jansz. Visscher (1587-1562): Beschrijving Dese Vertooninghen zijn t'Amsterdam (van d'oude Camer In liefd bloeijende) vertoont Op de vieringhe vant Bestand, den 5 Mey 1609; az amszterdami Dam téren a tizenkét évre megkötött fegyverszünet alkalmából 1609. május 5-én rendezett színpadi élőképes némajáték jelenetei, 1609, rézkarc, papír, 475 x 690 mm, Amszterdam, Stadsarchief Amsterdam

 

[1.19. kép] Claes. Jansz. Visscher (1587-1562): A Horatiusok esküje [1.18. kép] részlete

 

[1. 20. kép] Antonio Tempesta (1556-1630): Claudius Civilis és a batávok esküje a szent barlangban, 1612, rézmetszet, papír, 167 x 210 k. mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[1.21. kép] Otto van Veen (1556-1629): Claudius Civilis és a batávok esküje a szent barlangban, 1600-1612 k., olaj, fa, 52x38 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[1. 22. kép] Antonio Tempesta (1556-1630): Paulus meggyilkolása és Claudius Civilis fogságba ejtése 1612, rézmetszet, papír, 167 x 210 k. mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[1. 23. kép] Antonio Tempesta (1556-1630): Brinio pajzsraemelése, 1612, rézmetszet, papír, 167 x 210 k. mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[1. 24. kép] Jurriaen (Jürgen) Ovens (1623-1678) Govaert Flinck (1615-1660) vázlata nyomán: Claudius Civilis megesketi a batávokat, 1662, tempera, vászon, [befejezetlen], 500 x 500 cm, Amszterdam, Koninklijk Paleis Amsterdam

 

[1. 25. kép] Mary Hertz Warburg (1866-1934) vázlatrajza Ovens Claudius Civilis megesketi a batávokat c. festménye [1.24. kép] nyomán,  London, The Warburg Institute

 

[1. 26. kép] Leonardo da Vinci (1452-1519): Az utolsó vacsora, 1495-1498, freskó, tempera, gesso, 460 x 880 cm, Milánó, Santuario di Santa Maria delle Grazie

 

[1. 27. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Vázlat Leonardo Utolsó vacsorája alapján, 1634-1635, vöröskréta, papír, 362 x 475 mm,  Ben. 443, New York, The Metropolitan Museum of Art, Lehmann Gyűjtemény

 

[1. 28. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jézus prédikál (Az ún. „Százforintos lap”) 1643-1649 k., rézkarc, hidegtű, papír, 278 x 388 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[1. 29. kép] Govaert Flinck (1615-1660): Claudius Civilis megesketi a batávokat, 1659-1660, grafit, toll, barna tinta, papír, 166 x 167 mm, Hamburg, Kunsthalle, Kupferstichkabinett

 

[1. 30. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Claudius Civilis össszeesküvése, 1661-62

az eredeti állapot föltételezett rekonstrukciója az [1.09. kép] és az [1.16. kép] összemontírozása alapján (Ernst van de Wetering [1938-2021] munkája)

 

[1. 31. kép] Jan Lievens (1607-1674): Brinio pajzsraemelése, 1662, olaj, vászon, 500 x 500 cm, Amszterdam, Koninklijk Paleis Amsterdam

 

[1. 32. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Claudius Civilis összeesküvése, 1661-62. Rekonstrukció, in situ az amszterdami Királyi Palotában, 2015, videó, 0:55

 

[1. 33. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Claudius Civilis összeesküvése, 1661-62, 1669-es installáció (a felvétel a mű 1669-es amszterdami kiállításán készült), Dokumentum fotó, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[1. 34. kép] Aby Warburg (1866-1929): Mnemosyne-atlaszának 73. táblája, Korabeli felvétel, London, The Warburg Institute

 

 

MÁSODIK RÉSZ:   HIC ET NUNC - A KÉP SZÍNHÁZA

 

[2.01. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az irgalmas szamaritánus, 1633, rézkarc, papír, 253 x 203 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.02. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669) (?): Az irgalmas szamaritánus, 1630, olaj, fa, 24,2 x 19,8 cm, London, The Wallace Collection

 

[2.03. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Hámán parancsot kap Mordecháj dicsőítésére, 1665 k., olaj. vászon, 127 x 116 cm, Szentpétervár, Ermitázs

 

[2.04. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Dániel és Kürosz Bél bálványa előtt, 1633, olaj, fa, 23,5 x 30,2 cm, Los Angeles, J.Paul Getty Museum

 

[2.05. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Lázár feltámasztása, 1630-32, olaj, vászon, 96,3 x 81,2 cm, Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art

 

[2.06. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Lázár feltámasztása, 1632 k., rézkarc, papír, 366 x 258 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.07. kép] Hagészandrosz, Athenedórosz és Polüdórosz: Laokoón és fiai, a hellenisztikus görög eredeti 1506-ban Rómában megtalált római kori másolata, i.e. 200 k., márvány, magassága 2,4 m, Róma, I Musei Vaticani

 

[2.08. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Izsák feláldozása, 1635, olaj, vászon, 193 x 132 cm, Szenpétervár, Ermitázs

 

[2.09. kép] Jan Lievens (1607-1674): Ábrahám áldozata, 1638 k., olaj, vászon, 180 x 136 cm, Braunschweig, Herzog Anton Ullrich Museum

 

[2.10. kép] Ferdinand Bol (1616-1680): Ábrahám áldozata, 1646, olaj, vászon, 272,8 x 215 cm, Lucca, Palazzo Mansi

 

[2.11. kép] Rembrandt műhelye: Izsák feláldozása, 1636, olaj, vászon, 195 x 132,3 cm, München, Alte Pinakothek

 

[2.12. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Izsák feláldozása, 1634-35, vöröskréta, fekete kréta, papír, 195 x 147 mm, London, The British Museum

 

[2.13. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Belsazar lakomája, 1635-38 k., olaj, vászon, 167,6 x 209,2 cm, London, The National Gallery

 

[2.14. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Feltámadás, 1635-1639, olaj, vászon, 92 x 67 cm, München, Alte Pinakothek

 

[2.15. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Sámson és Delila, 1629 - 1630, olaj, fa, 61,3 x 50,1 cm, Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.16. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Ábrahám áldozata, 1655, rézkarc, hidegtű, papír, 161 x 134 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.17. kép] Tiziano (1488 k.-1576): Ábrahám áldozata, 1543-1544, olaj, vászon, 328 x 285 cm, Velence, Sta Maria della Salute

 

[2.18. kép] Johannes van Somer (1645-1699) Pieter Lastman (1583–1633) nyomán: Ábrahám áldozata, 1610-es évek, mezzotinto, papír, 371 x 501 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.19. kép] Guillam van Haecht (1593-1637) Tiziano (1488k-1576) nyomán: Ábrahám áldozata, 1592-1594, rézmetszet, papír, 170 x 152 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.20. kép] Pieter Lastman (1583–1633): Ábrahám áldozata, 1612 k., olaj, grisaille,fa, 40 x 31 cm, Amszterdam, Museum van het Rembrandthuis

 

[2.21. kép] Pieter Lastman (1583–1633): Ábrahám áldozata, 1616, olaj, vászon, 36 x 42 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[2.22. kép] Andries Jacobsz. Stock (1580–1648) Peter Paul Rubens (1577-1640) nyomán: Ábrahám áldozata, 1614, rézmetszet, papír, 450 x 326 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.23. kép] Jean-Honoré Fragonard (1732–1806): Korészosz föláldozza magát Kallirhoé megmentése érdekében, 1765, olaj, vászon, 309 x 400 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[2.24. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669) Pieter Lastman (1583–1633) nyomán: Zsuzsánna és a vének, 1629-1637 (?), vöröskréta, papír, 235 x 364 mm, Berlin, Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.25. kép] Pieter Lastman (1583–1633): Zsuzsánna és a vének, 1614, olaj, vászon, 43,1 x 58,7 cm, Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.26. kép] Frans Hals (1582-1666): A haarlemi Oudemannehuis elöljárónői, 1664, olaj, vászon, 170,5 x 249,5 cm, Haarlem, Frans Hals Museum

 

[2.27. kép] Max Imdahl magyarázó ábrája Frans Hals: A haarlemi Oudemannehuis elöljárónői c. képének struktúraelemzéséhez, Forrás: Imdahl 1962, 124.

 

[2.28. kép] Giotto (1267 k. – 1337): Júdás csókja, 1304-1306, freskó, kb. 185 x 200 cm, Padova, Cappella dell’Arena

 

[2.29. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jákob áldása, 1656, olaj, vászon, 173 x 209 cm, Kassel, Schloss Wilhelmshöhe, Gemäldegalerie Alte Meister

 

[2.30. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Eszter lakomája, 1660, olaj, vászon, 71,5 x 93 cm,  Moszkva, Puskin Múzeum

 

[2.31. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Ábrahám és Izsák úton a Mórija hegyére, 1645, rézkarc, papír, 155 x 130 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.32. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Bileám szamara, 1626, olaj, fa, 63,2 x 46,6 cm, Párizs, Musée Cognacq-Jay

 

[2.33. kép] Pieter Lastman (1583–1633): Bálám szamara, 1622, olaj, fa, 40,3 x 60,3 cm, Jeruzsálem, Israel Museum

 

[2.34. kép] Dirk Jacobsz. Vellert (1480 k.-1547): Bálám szamara, 1523, barna tinta, papír, 194 x 187 mm, Braunschweig, Herzog Anton Ullrich-Museum

 

[2.35. kép] Dirck Volckertz Coornhert (1522-1590) Maerten van Heemskerck (1498-1574) rajza nyomán: Bálám szamara, 1554, rézmetszet, papír, 289 x 420 mm, Washington, The National Gallery of Art

 

[2.36. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A kufárok kiűzése a templomból, 1626, olaj, fa, 43,8 x 32 cm, Moszkva, Állami Puskin Képzőművészeti Múzeum

 

[2.37 kép] Barent Fabritius (1624-1673): Bálám szamara, 1672, olaj, fa, 49 x 39,5 cm, magángyűjtemény

 

[2.38. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Júdás visszaviszi az ezüstöket, 1629, olaj, fa, 79 x 102 cm, Lythe, North Yorkshire, Mulgrave Castle, magángyűjtemény

 

[2.39. kép] Joris van Vliet (1605-1668) Rembrandt nyomán: Rimánkodó alak, 1634, rézmetszet, papír, 263 x 210 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.40. kép] Richard Gaywood (1630-1680) - Wenzeslaus Hollar (1607-1677) Rembrandt nyomán: A nevető Demokritosz és a síró Hérakleitosz, 1650-1660, rézmetszet, papír, 243 x 320 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.41. kép] Francois Langlois (Ciartres) (1589-1647) (kiadó) Rembrandt nyomán: Hérakleitosz, 1625-1647, rézkarc, papír, 230 x 171 mm, Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum

 

[2.42. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Tobit és Anna a kecskegidával, 1626, olaj, fa, 40 x 30 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.43. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Lázár feltámasztása a [2.06. kép] részlete

 

[2.44. kép] Domenichino (1581-1641): Szent András megkorbácsolása, 1607-1608, freskó, 405 x 601 cm, Róma, S. Gregorio Magno al Celio, Oratorio di San Andrea

 

[2.45. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Sámson feladja a rejtvényt az esküvői lakomán, 1638, olaj, vászon, 125,6 x 174,7cm, Drezda, Gemäldegalerie Alte Meister

 

[2.46. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Dávid és Saul, 1629-1631, olaj, fa, 62 x 50 cm, Frankfurt, Städel Museum

 

[2.47. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Önarckép, 1630, rézkarc, papír, tükörméret 73 x 61 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.48. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Önarckép, 1628 k., rézkarc, papír, tükörméret 43 x 40 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.49. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Önarckép nyitott szájjal, mintha kiabálna, 1630, rézkarc, papír, tükörméret 73 x 62 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.50. kép] Gerbrand van den Eeckhout (1621-1674): Krisztus és a házasságtörő asszony, 1660-1665, olaj, vászon, 66 x 82 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.51. kép] Willem van der Leeuw (1603-1665): Dávid hárfázik Saulnak (Rembrandt után), 1630 k., rézkarc, papír, 428 x 325 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.52. kép] Lucas van Leyden (1494-1533): Dávid hárfázik Saulnak, 1508, rézmetszet, papír, 254 x 185 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.53. kép] Ismeretlen rézmetsző Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Dávid hárfázik Saulnak, Hieronymus Cock kiadása, 1556, rézmetszet, papír, 205 x 245 mm, Washington DC, The National Gallery of Art

 

[2.54. kép] Jan Collaert I (1525 k.-1580) Ambrosius Francken (1544 k.-1618) nyomán: Dávid hárfázik Saulnak, 1579, rézmetszet, papír, 186 x 286 mm, London, The British Museum

 

[2.55. kép] Erasmus Quellinus (1607-1678): Dávid hárfázik Saulnak, 1635 k., olaj, fa, 58 x 79,5 cm, Budapest, Szépművészeti Múzeum

 

[2.56. kép] Salomon Koninck (1609-1656): Dávid hárfázik Saulnak, 1650 k., olaj, fára erősített vászon, 109 x 87 cm, Schwerin, Staatliches Museum

 

[2.57. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Bathséba fürdője, 1654, olaj, vászon, 142 x 142 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[2.58. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Andromeda, 1630 k., olaj, fa, 34 x 24,5 cm, Hága, Mauritshuis, Koninklijk Kabinet van Schilderijen

 

[2.59. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Ábrahám áldozata [2.08. kép] részlete

 

[2.60. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Ábrahám áldozata [2.08. kép] részlete

 

[2.62. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Sámson megvakítása, 1636

olaj, vászon, 205 x 272 cm, Frankfurt am Main, Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie

 

[2.63. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Két asszony járni tanít egy gyermeket, 1640 k., vörös kréta, papír, 103 x 128 mm, London, The British Museum

 

[2.64. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A vak Tobit, 1651, rézkarc, kevés hidegtű, papír, 61 x 132 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.65. kép] Gerrit Dou (1613-1675): A vak Tobit, 1646, olaj, vászon, 108,5 x 143 cm, Aachen, Suermondt-Ludwig Museum

 

[2.66. kép] Benjamin G. Cuyp (1612-1652): A vak Tobit, 1630 k., olaj, vászon, 52,5 x 38,5 cm, Rotterdam, Museum Boysman van Beuningen

 

[2.67. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A vak Tobit meggyógyítása, a [2.68. kép] részlete

 

[2.68. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A vak Tobit meggyógyítása, 1642-44, biszterezett toll, fehér guache, papír, 211 x 177 mm, Cleveland, Ohio, The Cleveland Museum of Art

 

[2.69. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Olvasó asszony (Hanna prófétanő?), 1631, olaj, fa, 58,8 x 47,7 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.70. kép] Karel van Mallery (1571-1645) Maerten van Vos (1532-1603) rajza nyomán: Hanna prófétanő, 1595-1599 k., rézmetszet, papír, 153 x 90 mm, Icones Illvstrivm Feminarvm Novi Testamenti, Cornelis KiliaanPlaats, Antwerp

 

[2.71 kép] Magdalena van de Passe [1600-1638]: Hanna prófétanő, 1600-1638, rézmetszet, papír, 140 x 103 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.72. kép] Vincenzo Foppa (1427-1515): A gyermek Cicero olvasás közben, 1464 k., freskó, 101,6 x 143, 7 cm, London, The Wallace Collection (egykor a Medici bankház milánói palotájának freskódísze)

 

[2.73. kép] Antonello da Messina (1429-1479): Szent Jeromos a cellájában (részlet), 1474 k., olaj, fa, 45,7 x 36,2 cm (a teljes tábla), London, The National Gallery

 

[2.74. kép] Az ún. Flémalle-i mester (Roger Campin [1375 k.-1444]): Angyali üdvözlet: az ún. Mérode-oltár középképe, 1425-1428 k., olaj, fa, 64,5 x 64,5 cm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.75. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Olvasó öregasszony (Anna Wijmer?), 1655, olaj, vászon, 78,7 x 66 cm, Dumfries és Galloway, Drumlanrig Castle, Duke of Buccleuch and Queensberry gyűjteménye

 

[2.76. kép] Gerrit Dou (1429-1479): „Rembrandt anyja”, 1630-1635 k., olaj, fa, 71,2 x 55,2 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.77. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Ganymedes elrablása, 1635, olaj, vászon, 177 x 130 cm, Drezda, Gemäldegalerie Alter Meister

 

[2.78. kép] Frans Francken II (1581-1642): Belsazar lakomája, 1610, olaj, fa, 64,6 x 90,8 cm, magángyűjtemény

 

[2.79. kép] Jan Lievens (1607-1674): Sámson és Delila, 1630, olaj, fa, 27,5 x 23,5 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.80. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A kufárok kiűzése a templomból, 1624-25, olaj, fa, 43,1 x 32 cm, Moszkva, Állami Puskin Képzőművészeti Múzeum

 

[2.81. kép] Giovanni Benedetto Castiglione (1609-1664): A kufárok kiűzése a templomból, 1645-1655 között, olaj, vászon, 100 x 124 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[2.82. kép] Antonio Tempesta (1555-1630): Proserpina elrablása és Küéné nimfa, 1606, rézmetszet, papír, 101 x 115 mm, Metamorphoseon sive transformationum Ovidianarum libri quindecim [Ovidius Metamorfózis], Wilhelmus Janssonius excudit, Amsterodama 1606

 

[2.83. kép] Pieter Claesz. Soutman (1580-1657) Rubens festménye (1619-20) nyomán: Proserpina elrablása, 1620-25 k., rézmetszet, papír, 215 x 327 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.84. kép] Az ún. Rospigliosi-szarkofág előlapja Proserpina elrablásának jelenetével (részlet), i.sz. 200-225. század, márvány, 46,5 x 52,7 x 202 cm (teljes méret), Baltimore, Maryland, The Walters Art Museum

 

[2.85. kép] Hellenisztikus szarkofág előlapja Proserpina elrablásának jelenetével (részlet), i. e. 2. század, márvány, 16 x 55 x 229 cm (teljes méret), London, Sir John Soanes Museum

 

[2.86. kép] Claes Cornelisz. Moeyaert (1591-1655): Proserpina elrablása, 1620-25 k., olaj, fa, 43,2 x 67,5 cm, magángyűjtemény

 

[2.87. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az ún. „Leideni történeti jelenet”, 1626, olaj, fa, 90 x 122 cm, Leiden, Museum de Lakenthal

 

[2.88. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Dávid bemutatja Góliát fejét Saulnak, 1626-1627, olaj, fa, 27,2 x 39,6 cm, Basel, Kunstmuseum Basel

 

[2.89. kép] id. Lucas Vostermann (1595-1675) Rubens festménye után: A királyok imádása, 1621, rézmetszet, papír, 562 x 737 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.90. kép] id. Pieter Lastman (1583-1633) Coriolanus és a római matrónák, 1625, olaj, fa, 81 x 132 cm, Dublin, Trinity College

 

[2.91. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A királyok imádása, 1634, grisaille, fára kasírozott papír, 44,8 x 39,1 cm, Szentpétervár, Ermitázs

 

[2.92. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Önarckép keleti kosztümben, pudlival, 1631 k., olaj, fa, 66,5 x 52 cm, Párizs, Musée du Petite Palais

 

[2.93. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Pál apostol az íróasztalánál, 1629-1630, olaj, fa, 47,2 x 38,6 cm, Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum

 

[2.94. kép] Jacques de Gheyn III (1596-1641): Chilo. A hét görög bölcs c. sorozatból, 1616, rézkarc, papír, 308 x 167 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.95. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Pál apostol a börtönben, 1627, olaj, fa, 72,8 x 60,2 cm, Stuttgart, Staatsgalerie Stuttgart

 

[2.97. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Lázár feltámasztása, 1642, rézkarc, papír, 152 x 115 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.98. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Zsuzsánna és a vének, 1636, olaj, fa, 47,2 x 38,6 cm, Hága, Mauritshuis

 

[2.99. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Zsuzsánna és a vének, 1638-1647, olaj, fa, 76,6 x 92,8 cm, Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.100. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jákob kényezteti Benjamint / Ábrahám és Izmael (?), 1637 k., rézkarc, kevés hidegtű, papír, 116 x 89 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.101. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Ábrahám elbocsátja Hágárt és Izmaelt, 1637, rézkarc, hidegtű, papír, 126 x 95 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.102. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A kereszt felállítása, 1633, olaj, vászon, 96,2 x 72,2 cm, München, Alte Pinakothek

 

[2.103. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Staalmeesters (A posztóscéh elöljárói), 1662, olaj, vászon, 191,5 x 279 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.104. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Mózes a törvénytáblákkal, 1659, olaj, vászon, 168,5 x 136,5 cm, Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.105. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Lukrécia, 1666, olaj, vászon, 110,2 x 92,3 cm, Minneapolis, The Minneapolis Institute of Art

 

[2.106. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Dávid imádság közben, 1652, rézkarc, hidegtű, papír, 143 x 93 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.107. kép] Lucas Vostermann (1595-1675) Rubens nyomán: Zsuzsánna és a vének, 1620, rézmetszet, papír, 385 x 280 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.108. kép] Ferdinand Bol (1616-1680): Mózes megmutatja a törvénytáblákat, 1662, olaj, vászon, 423 x 238 cm, Amszterdam, Koninklijke Paleis

 

[2.109. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669) (?) -Aert de Gelder (1645-1727) (?): Lukrécia, 1664, olaj, vászon, 116 x 99 cm, Washington D.C., The National Gallery

 

[2.110. kép] Tobias Stimmer (1539-1584): Lukrécia halála, 1574, fametszet, papír, 100 x 127 mm, Von Ankunfft und Ursprung of Römischen Reichs, Theodosius Rihel, Strasbourg, 1574, 58. tábla

 

[2.111. kép] Rembrandt-műhelye: Lukrécia halála, 17. század, barna tinta, papír, 202 x 277 mm, Berlin, Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.112. kép] Govaert Flinck (1615-1660) (?): Lukrécia halála, 1638-40?, toll, barna tinta, papír, magángyűjtemény

 

[2.113. kép] Constantij Daniel van Renesse (1626-1680): A szent család vissszatérése Egyiptomból, 1652 k., fekete kréta, toll, barna és szürke tinta fehér fedőfesték, papír, 195 x 223 mm, Dresden, Kupferstichkabinett

 

[2.114. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A szent család vissszatérése Egyiptomból, 1652 k., toll, barna tinta, papír, 193 x 240 mm, London, The British Museum

 

[2.115. kép] Marcantonio Raimondi (1480-1534) metszete Raffaello (1483-1520) rajza nyomán: Lukrécia halála, 1515, rézmetszet, papír, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.116. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Lukrécia [2.105. kép] részlete

 

[2.117. kép] Paolo Veronese (1528-1588): Lukrécia, 1580-as évek, olaj, vászon, 109 x 90,5 cm, Bécs. Kunsthistorisches Museum

 

[2.118. kép] A [2.117. kép] részlete

 

[2.119. kép] Jan Lievens (1607-1674): Lázár feltámasztása, 1631, olaj, vászon, 107 x114,3 cm, Brighton, Royal Pavilion Museums and Libraries

 

[2.120. kép] Pieter Lastman (1583–1633): Lázár feltámasztása, 1629 k., olaj, fa, 62 x 84 cm, Goch, Museum Goch

 

[2.121. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Szent Péter és Szent Pál vitája, 1628, olaj, fa, 72,4 x 59,7 cm, Melbourne, The National Gallery of Victoria

 

[2.122. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669) (?): Ábrahám és Izsák a Mórija hegyén, 1644-1645, toll, barna tinta, papír, 156 x 144 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art, Lehmann Gyűjtemény

 

[2.123. kép] Lucas van Leyden (1494-1533): Ábrahám és Izsák úton a Mórija hegyére, 1517-1519, fametszet, papír, 284 x 211 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art, Lehmann Gyűjtemény

 

[2.124. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Cornelis Claesz. Anslo prédikátor és Aeltje Schouten portréja, 1641, olaj, vászon, 176 x 210 cm

Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.125. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Cornelis Claesz. Anslo prédikátor, 1641, rézkarc, hidegtű, papír, 188 x 158 mm, Amszterdam, Museum van het Rembrandthuis

 

[2.126. kép]: A [2.127. kép] részlete

 

[2.127. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Handjeklap („Le main chaude”), 1628, olaj, fa, 21 x 27 cm, Dublin, The National Gallery of Ireland

 

[2.128. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Bűnbánó Júdás [2.38. kép] részlete

 

[2.129. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Zsidók a templomban (A bűnbűnó Júdás), 1648, rézkarc, papír, 169,5 x 216,5 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.130. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Vázlat a Bűnbánó Júdáshoz, 1629, biszterezett toll, indiai tinta, papír, 112 x 145 mm, magángyűjtemény

 

[2.131. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Bűnbánó Júdás a [2. 38. kép] részlete

 

[2.132. kép] Jan Lievens (1607-1674) és Rembrandt van Rijn (1606-1669):

Keleti fej/ Rembrandt apja (?), 1635, hidegtű, papír, 152 x 125 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.133. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Tulp doktor anatómiai leckéje, 1632, olaj, vászon, 169,5 x 216,5 cm, Hága, Mauritshuis

 

[2.134. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Tulp doktor anatómiai leckéje, 1632, (A.W. Heckscher rekonstrukciója alapján)

 

[2.135. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Prédikáló Krisztus (“Le petite tombe”), 1657 k., rézkarc, hidegtű, papír, 156 x 206 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.136. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az emmausi vacsora, 1648, olaj, fa, 68 x 65 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[2.137. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jézus és a házasságtörő asszony, 1644, olaj, fa, 83,8 x 65,4 cm, London, The National Gallery

 

[2.138. kép] Adriaen Collaert (1560-1618) Marten de Vos (1532-1603) nyomán: Remissionem peccatorum, 1600 k., rézmetszet, papír, 190x140 mm, London, The British Museum

 

[2.139. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Prédikáló Krisztus („Le petite tombe”) [2.135. kép] részlete

 

[2.140. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Krisztus Pilátus előtt (Ecce homo), 1634, grisaille, lavírozott toll, barna tinta, vörös és fekete kréta, papír, 357 x 488 mm, London, The National Gallery

 

[2.141. kép] Jan van Vliet (1605-1688) Rembrandt nyomán: Krisztus Pilátus előtt (Ecce homo), 1635-36, rézkarc, hidegtű, papír, 538 x 446 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[2.142. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Krisztus Pilátus előtt (Ecce homo), 1655, rézkarc, hidegtű, papír, 383 x 455 mm, St. Louis, Missouri, Saint Louis Art Museum

 

[2.143. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jézus és a házasságtörő asszony, 1650-54, toll, barna tinta, 189 x 255 mm, Stockholm, Nationalmuseum

 

[2.144. kép] Tintoretto (1518-1594): Jézus és a házasságtörő asszony, 1546-1548, olaj, vászon, 119 x 168 mm, Róma, Galleria Nazionale d’Arte Antica, Palazzo Barberini

 

[2.145. kép] Poussin (1594-1665): Jézus és a házasságtörő asszony, 1653, olaj, vászon, 121 x 195 mm, Párizs, Musée du Louvre

 

[2.146. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Potifárné megvádolja Józsefet, 1655, olaj, vászon, 110 x 87 cm, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.147. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Potifárné megvádolja Józsefet, 1655, olaj, vászon, 105 x 98 cm, Washington D.C., The National Gallery

 

[2.148. kép] Heinrich Aldegrever (1502-1555): Potifárné megvádolja Józsefet, 1532, rézmetszet, papír, 113 x 75 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.149. kép] Jan Pynas (1581/82-1631): Potifárné megvádolja Józsefet, 1629, olaj, vászon, 101,6 x 127 cm, Milwaukee, Milwaukee Art Museum, Isabel és Alfred Bader Gyűjtemény

 

[2.150. kép] Pieter S. Potter (1600 k.-1652): Potifárné megvádolja Józsefet, 1649, olaj, fa, 92 x 192 cm, magángyűjtemény

 

[2.151. kép] Salomon Koninck (1600 k.-1652): Potifárné megvádolja Józsefet, 1649, olaj, vászon, 118 x 160 cm, (lappang)

 

[2.152. kép] John Bulwer (1606-1656): Chirologia and Chironomia, London: Thomas Harper, 1644. 65. lap, Washington DC, Folger Shakespeare Library

 

[2.153. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Potifár [2.146. kép] részlete

 

[2.154. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jahan sah, egy ún. Mughal-miniatúra oldalfordított másolata, 1654-56, biszterezett toll, japán papír, 225 x 171 mm, Cleveland, The Cleveland Museum of Art

 

[2.155. kép] Leon Battista Alberti (1404-1472): az ún. costruzione legittima szerkesztési sémája a De Pictura (1435) 1518-ban készült kéziratából, Lucca, Biblioteca Statale

 

[2.156. kép] Jan Vredeman de Vries (1527-1607): Perspective, Jan Vredeman de Vries: Perspective (Leiden, 1604), 28. tábla

 

[2.157. kép] Jacob Matham (1571-1631) Rubens festménye nyomán: Sámson és Delila, 1630, rézmetszet, papír, 380 x 440 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.158. kép] Jan Lievens (1607-1674): Sámson és Delila, 1630-1635, olaj, vászon, 131 x 111 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.159. kép] Jan Lievens (1607-1674): Eszter lakomája, 1625 k., olaj, vászon, 130,8 x163,8 cm, Raleigh NC, North Carolina Museum of Art

 

[2.160. kép] Karel van Mander (1548-1606): Scipio mértékletessége (részlet), 1600 k., olaj, rézlemez, 44 x79 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.161. kép] Pieter Lastman (1583-1633): József eladja a gabonát Egyiptomban, 1612, olaj, fa, 58 x 87 cm, Dublin, The National Gallery of Ireland

 

[2.162. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669) Pieter Lastman nyomán: József eladja a gabonát Egyiptomban, 1637, fekete kréta, fehér fedőfestés, papír, 317 x 465 mm, Bécs, Albertina

 

[2.163. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Szent István mártíromsága, 1625, olaj, fa, 89,5 x 123,6 cm, Lyon, Musée des Beaux-Arts

 

[2.164. kép] Ismeretlen tanítvány (Salomon de Koninck?) Pieter Lastman után: Szent István mártíromsága, é.n., fekete kréta, papír, 295 x 364 mm, Berlin, Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin

 

[2.165. kép] Adam Elsheimer (1578-1610): Szent István mártíromsága, 1603-1604 k., olaj, rézlemez, 34,7 x 28,6 cm, Edinburgh, Scottish National Gallery

 

[2.166. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jézus bemutatása a templomban, 1628k., olaj, fa, 55,4 x 43,7 cm, Hamburg, Kunsthalle

 

[2.167. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jézus bemutatása a templomban, 1631, olaj, fa, 60,9 x 47,9 cm, Hága, Mauritshuis

 

[2.168. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az emmausi vacsora, 1654, rézkarc, hidegtű, papír, 216 x 165 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[2.169. kép] Lorenzo Lotto (1480-1556): Krisztus és a házasságtörő asszony, 1520-as évek, olaj, vászon, 124 x 156 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[2.170. kép] Rocco Marconi (1490-1529): Krisztus és a házasságtörő asszony, 1525, olaj, vászon, 131 x 197 cm, Velence, Galleria dell’Accademia

 

[2.171. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Krisztus és a házasságtörő asszony, 1659-60, három színnel biszterezet tollrajz, barna tinta, 70 x 202 mm, München, Graphische Sammlung

 

[2.172. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jézus és a házasságtörő asszony, 1644, röntgenfelvétel a bal alsó sarokból eltüntetett repoussoir-alakok nyomaival

 

[2.173. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Szent család a függönnyel, 1646, olaj, fa, 46,8 x 68,4 cm, Kassel, Gemäldegalerie Alte Meister

 

[2.174. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669) (korábban Rembrandtnak tulajdonítva): Az emmausi vacsora, 1648, olaj, vászon, 89,5 x 111,5 cm, Koppenhága, Statens Museum

 

[2.175. kép] Philippe de Champaigne (1602-1674): Veronika kendője, 1640 k. olaj, vászon, 64,5 x 49 cm, Brighton, Brighton Museum and Art Gallery

 

[2.176. kép] Emanuel de Witte (1617-1692): Istentisztelet a delfti Ouderkerkben, 1651-52, olaj, fa, 73 x 60 cm, Ottawa, The National Gallery of Art

 

[2.177. kép] Charles Le Brun (1619-1690) tervei alapján: L’Histoire du Roi, A 370 x 576 cm méretű leszőtt szőnyeg részlete, 1673, Versailles, Château de Versailles

 

[2.178. kép] Cornelis Gijsbrechts (1630-1683): Quodlibet trompe l’oeil

1664, olaj, vászon, 101,9 x 83 cm, Ghent, Museum voor Schone Kunsten

 

[2.179. kép] Cornelis Gijsbrechts (1630-1683): Trompe l’oeil csendélet, 1663, olaj, vászon, 96 x 75 cm, Carcassonne, Musée des Beaux-Arts

 

[2.180. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669) (?): Jézus eltűnik az emmausi tanítványok elől, 1648-49, toll, biszter, fehér fedőfestés, papír, 198 x 185 mm, Cambridge, The Fitzwilliam Museum

 

[2.181. kép] Rembrandt tanítványa (?): Iphigenia (vagy Jephta lánya?) feláldozása 1655 k., toll, biszter, papír, 187 x327 mm, London, The British Museum

 

 

HARMADIK  RÉSZ: DRÁMAELEMZÉSEK

 

[3.01. kép] Hendrick Goltzius (1558-1617): Andromeda, 1583, rézmetszet, papír, 185 x 146 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.02. kép] Jan Saenredam (1565-1607) Goltzius nyomán: Andromeda, 1601, rézmetszet, papír, 255x 175 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.03. kép] Joachim A. Wtewael (1566-1638): Perszeusz és Androméda, 1611, olaj, vászon, 180 x150 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[3.04. kép] Tiziano (1488 k.-1576): Perszeusz és Androméda, 1554-1556, olaj, vászon, 185 x 199 cm, London, The Wallace Colllection

 

[3.05. kép] Peter Paul Rubens (1577-1640): Androméda, 1638-39, olaj, fa, 189 x 94 cm, Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[3.06. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Androméda [2.58. kép] részlete

 

[3.07. kép] Charles Le Brun (1619-1690): La douleur aigüe, Conférences sur Expression générele et particuliere, 1668 nyomán Martin Engelbrecht (1684-1756), 1732, rézmetszet, papír, 391 x 248 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[3.08. kép] Peter Paul Rubens (1577-1640): Bathseba, 1635 k., olaj, fa, 175 x 12 cm, Drezda, Gemäldegalerie Alte Meister

 

[3.09. kép] Willem Drost (1633-1659): Bathseba, 1654 k., olaj, vászon, 103 x 87 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[3.10. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Bathseba fürdője, 1643, olaj, papír, fa, 37,4 x 42,3 cm, New York, The Metropolitan Museum of Art, Benjamin Altman hagyatéka

 

[3.11. kép] Govaert Flinck (1615-1660): Bathseba fürdője, 1635, olaj, vászon, Tula, Állami Képzőművészeti Múzeum

 

[3.12. kép] Jan Lievens (1607-1674): Bathseba Dávid levelét olvassa, 1631 k., olaj, vászon, 76,5 x 58,5 cm, magángyűjtemény

 

[3.13. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jan Six portréja, 1647, rézkarc, hidegtű, papír, 272 x 211 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.14. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): „Six hídja”, 1645, rézkarc, papír, 130 x 224 mm, Washington DC, The National Gallery of Art, Rosenwald Gyűjtemény

 

[3.15. kép] Domenico Ghirlandaio (1448-1494): Keresztelő Szent János születése (részlet: az ún. „Nimfa”), 1486, freskó, 450 cm széles, Firenze, Sta Maria Novella, Cappella Tornabuoni

 

[3.16. kép] Ismeretlen mester (Timomakhosz nyomán?) Medea gyermekeivel, i.sz. 62-79 k., freskó, 127 x 104 cm, Egykor Pompei, Casa dei Dioscuri, ma Nápoly, Museo Archeologico Nazionale

 

[3.17. kép] 17. századi színpadi reptető szerkezet (rekonstrukció)

 

[3.18. kép]: Medea megöli gyermekeit és elrepül sárkányok vontatta kocsiján; az ún. Medea-szarkofág középső panelreliefjének részlete, Róma, i.sz. 140-150 k., Berlin, Pergamonmuseum

 

[3.19. kép]: Illusztráció Jan de Vos (1610-1667) Medea c. tragédiájához, Amsterdam, 1667, Forrás: Gombrich 1981, 320.

 

[3.20. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A kufárok kiűzése a templomból, 1635, rézkarc, papír, 137 x 168 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.21. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Mordecháj diadala, 1641 k., rézkarc, hidegtű, papír, 176 x 220 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.22 kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Iaszón és Kreusza esküvője (Medea), az [1.10. kép] részlete

 

[3.23. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Iaszón és Kreusza esküvője (Medea), az [1.10. kép] részlete

 

[3.24. kép] A templomtér virtuális alaprajzának rekonstrukciója a Iaszón és Kreusza esküvője (Medea) c. képen [1.10. kép] Rényi András rekonstrukciója

 

[3.25. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Péter és Pál meggyógyítják a sántát a Templom kapujában, 1659, rézkarc, hidegtű, papír, 180 x 217 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.26. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Iaszón és Kreusza esküvője (Medea), az [1.10. kép] részlete

 

[3.27. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Juno, 1662-65, olaj, vászon, 127 x 107,5 cm, Los Angeles, Hammer Museum

 

[3.28. kép] Rembrandt antik istenségeket (Vénusz és Cupido, Juno és Pallas Athéné) ábrázoló, 1657 k. megkezdett munkáinak méret és tekintet-deixis szerint lehetséges egységes elrendezése (A RRP rekonstrukciója) KÉP FORRÁSA?

 

[3.29. kép]: Edgar Degas (1834-1917): Két táncosnő belép a színpadra, 1877-1878, pasztell, monotípia, papír, 181 x 350 mm, Cambridge MA, Harvard Art Museum, Grenville L. Winthrop hagyatéka

 

[3.30. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Juno és Medea; a Iaszón és Kreusza esküvője (Medea) c. kép [1.10. kép] részlete

 

[3.31. kép] Nicolaes Maes (1634-1693): A hallgatózó, 1657, olaj, vászon, 92,5 x 122 cm, Dordrecht, Dordrechts Museum

 

[3.32. kép] Nicolaes Maes (1634-1693): A hallgatózó, 1655, olaj, fa, 46,3 x 72,2 cm, magángyűjtemény

 

[3.33. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Krisztus Emmausban, 1628 k., olaj, vászon, 39 x 42 cm, Párizs, Musée Jacquemart-André

 

[3.34. kép] Adam Elsheimer (1578-1610): Jupiter és Merkúr Philemon és Baucis házában, 1608-9 k., olaj, rézlemez, 169 x 224 mm, Drezda, Staatliche Kunstsammlungen

 

[3.35. kép] Hendrick Goudt (1583-1648) Adam Elsheimer nyomán: Jupiter és Merkúr Philemon és Baucis házában, 1612, rézmetszet, papír, 228 x 240 mm, magángyűjtemény

 

[3. 36. kép] Caravaggio (1571-1610): Az emmausi vacsora, 1605, olaj, tempera, vászon, 141 x 196,2 cm, London, The National Gallery

 

[3.37. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Krisztus Emmausban [3.33. kép] részlete

 

[3.38. kép] Aegidius Sadeler II (1570 k.-1629): Tintoretto Utolsó vacsorája (1566) a velencei S. Trovasoban, é.n., rézmetszet, papír, 251 x 420 mm, Philadelphia, Pennsylvania, The Philadelphia Museum of Art

 

[3.39. kép] Jan Lievens (1607-1674): Lázár feltámasztása, 1630-1631, rézkarc, papír, 356 x 331 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.40. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Lázár feltámasztása/Sírbatétel, 1630, átdolgozva 1635 k., vöröskréta, fehér fedőfesték, papír, 280 x 203 mm, London, The British Museum

 

[3.41. kép] Giovanni Benedetto Castiglione (1609-1664): Lázár feltámasztása 1645-1650, rézmetszet, papír, 220 x 314 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[3.42. kép] Salvatore Castiglione (1620-1676): Lázár feltámasztása, 1645, rézkarc, papír, 111 x 181 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[3.43. kép] Johann Georg Trautmann (1713-1769): Lázár feltámasztása, 1759 k,. rézkarc, 210 x 167 mm, Philadelphia, Pennsylvania, The Philadelphia Museum of Art

 

[3.44. kép] John Bulwer (1606-1656): Chirologia and Chironomia (az exclamationem aptat ábrája), London: Thomas Harper, 1644., Washington D.C., Folger Shakespeare Library

 

[3.45. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Hitetlen Tamás, 1634, olaj, fa, 53 x 50 cm, Moszkva, Állami Puskin Képzőművészeti Múzeum

 

[3.46. kép] Caravaggio (1571-1610): Hitetlen Tamás, 1602-1603, olaj, vászon, 107 x 146 cm, Potsdam, Schloss Sanssouci

 

[3.47. kép] Hendrik ter Brugghen (1588-1629): Hitetlen Tamás, 1622, olaj, vászon, 108,8 x 136,5 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.48. kép] Matthias Stom (1600 k.-1652): Hitetlen Tamás, 1641-49, olaj, vászon, 125 x 99 cm, Madrid, Museo del Prado

 

[3.49. kép] Rembrandtvan Rijn (1606-1669): Krisztus tanítványai között, 1634, fekete és vörös kréta, toll, biszter, barna, sárga, vörös és fehér fedő festék, papír, 357 x 478 mm, Haarlem, Teylers Museum

 

[3.50. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Krisztus megjelenik az apostoloknak, 1656, rézkarc, papír, 162 x 211 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.51. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Hitetlen Tamás, 1654 k., toll, barna tinta, papír, 150 x 240 mm, Párizs, Musée du Louvre

 

[3.52. kép] Hieronymus Cock (1518-1570) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Bél és a sárkány története, Daniel regi suo Cyro declara se similachra manufacta non coler („Dániel kijelenti királyának, Kürosznak hogy a kézzel csinált hasonmást ő nem tiszteli”) 1565, rézmetszet, 200 x 246 mm, London, The British Museum

 

[3.53. kép] Hieronymus Cock (1518-1570) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Rex Danielem ad Belum ducit ostendens quam multa comedat bibatque, („A király Bélhez vezeti Dánielt hogy megmutassa, milyen sokat eszik és iszik”), 1565, rézmetszet, papír, 200 x 246 mm, London, The British Museum

 

[3.54. kép] Hieronymus Cock (1518-1570) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Daniel beneficio cribrati cineris interitum sacerdotum machinatur, („Rostált hamu révén Dániel kieszközli a papok bukását”), 1565, rézmetszet, papír, 200 x 246 mm, London, The British Museum

 

[3.55. kép] Hieronymus Cock (1518-1570) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Cibos Belo appositos a sacerdotibus uxoribus et liberis de nocte consumuntur („A Bélnek kihelyezett ételt éjszaka a papok, feleségeik és gyerekeik fogyasztják el”), 1565, rézmetszet, papír, 200 x 246 mm, London, The British Museum

 

[3.56. kép] Hieronymus Cock (1518-1570) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Daniel ostendens Regi clandestinum introitum dolum sacerdotum aperit („Dániel felfedi a papokat és megmutatja a királynak a rejtett bejáratot”), 1565, rézmetszet, papír, 200 x 246 mm, London, The British Museum

 

[3.57. kép] Hieronymus Cock (1518-1570) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Rex iratus sacerdotes interficere iubet, Danielque Belum cum templo subuertit (A király parancsot ad a papok megölésére, Dániel leromboltatja a szobrot a templommal”), 1565, rézmetszet, papír, 200 x 246 mm, London, The British Museum

 

[3.58. kép] Philips Galle (1537-1512) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Olympy Iovis Simulacrum. Az olympiai Zeus szobor; Az ókori világ hét csodája c. sorozatból, 1572, rézmetszet, papír, 212 x 262 mm, Washington DC, The National Gallery of Art

 

[3.59. kép] Peter Paul Rubens (1577-1640): Az eucharisztia győzelme az idolátria fölött , 1626, olaj, fa, 86 x 105 cm, Madrid, Museo del Prado

 

[3.60. kép] a [3.59. kép] részlete

 

[3.61. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Mordecháj diadala, 1641, rézkarc, hidegtű, papír, 176 x 200 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.62. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Mária halála, 1639, rézkarc, hidegtű, papír, 410 x 314 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.63. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jézus bemutatása a templomban (“Simeon éneke”), 1639, rézkarc, hidegtű, papír, 213 x 290 mm

Honolulu, The Honolulu Museum of Art

 

[3.64. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Menekülés Egyiptomba, 1644, rézkarc, hidegtű, papír, 92 x 59 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.65. kép] A [3.61. kép] részlete  

 

[3.66. kép] Lucas van Leyden (1494-1533): Mordecháj diadala, 1515, rézmetszet, papír, 210 x 287 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[3.67. kép] Pieter Lastman (1583-1633): Mordecháj diadala, 1624, olaj, vászon, 58 x 83 cm, Amszterdam, Museum van het Rembrandthuis

 

[3.68. kép] Rembrandt (?) – Gerbrand van den Eeckhout (1621-1674) (?): Mordecháj diadala Lastman nyomán, 1664?, toll, ecset, papír, korábban: Bréma, Kunsthalle

 

[3.69 kép] Carel Fabritius (1622-1654)(?) Rembrandt nyomán: Mordecháj diadala, 1640 k., toll, papír, 188 x 263 mm, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich

 

[3.70. kép] Gerbrand van den Eeckhout (1621-1674): Mordecháj diadala, 1664, olaj, vászon, 99 x 124,5 cm, Mount Stuart, Bute Collection

 

[3.71. kép] Jacob Matham (1571-1631): Tintoretto Szent Márk csodája festményének (1548) reprodukciója, 1590-1599 k., rézmetszet, papír, 428 x 590 mm, Koppenhága, Statens Museum fur Kunst

 

[3.72. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A Mordecháj diadala [3.62. kép] oldalfordítva

 

[3.73. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Krisztust a sírhoz viszik, 1645 k., rézkarc, hidegtű, papír, 132 x 107 mm, London, The British Museum

 

[3.74. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az amszterdami polgárőrség lövész-milíciája kivonul Frans Banning Cocq kapitány és Willem van Ruytenburgh hadnagy vezetésével („Éjjeli őrjárat”), 1642, olaj, vászon, 363 x 438 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.75. kép] Gerrit Lundens (1622-1686) kisméretű másolata Rembrandt „Éjjeli őrjárat”-áról a csonkolás arányainak jelölésével, 1642-1655, olaj, vászon, 66,5 x 85,5 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.76. kép] A [3.61. kép] részlete

 

[3.77. kép] A [3.61. kép] részlete

 

[3.78. kép] A [3.61. kép] részlete  

 

[3.79. kép] Philips Galle (1537-1612) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Ahasvérus parancsba adja Hámánnak, hogy ünnepelje Mordechájt, Az Eszter könyv-illusztráció-sorozatának (Hollstein Vol. VIII, 248-277) 7. lapja, 1564, rézmetszet, papír, 206 x 250 mm, Brüsszel, Bibliothèque Royale de Belgique

 

[3.80. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Keresztelő Szent János fejevétele, 1640, rézkarc, hidegtű, papír, 127 x 102 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.81. kép] Anthonis van Dyck (1559-1641): I. Károly angol király Monseigneur de St. Antoine kíséretében, 1633, olaj, vászon, 370 x 265 cm, Windsor, Windsor Castle, The Queen’s Gallery

 

[3.82. kép] Richard Houston (1721?-1775) Rembrandt van Rijn (1606-1669) nyomán: Hámán bukása, Kiadta: John Boydell, 1775, mezzotinto, papír, 505 x 356 mm, London, The British Museum

 

[3.83. kép] Rembrandt műhelye: Hámán elítélése, 1635-1660, olaj, vászon, 236 x 186 cm, Bukarest, Muzeul Național de Artă al României

 

[3.84. kép] Pieter Lastman (1580-1633): Dávid és Uriás, 1619, olaj, fa, 51,1 x 61,3 cm, Detroit, Detroit Institute of Arts

 

[3.85. kép] Pieter Lastman (1580-1633): Dávid és Uriás, 1619, olaj, fa, 42,8 x 63,3 cm, New York, The Leiden Collection

 

[3.86. kép] Christoph Weigel (1654-1725): Ahasvérus parancsba adja Hámánnak, hogy ünnepelje Mordechájt, rézmetszet, papír, Christoph Weigel: Biblia Ectypa, Augsburg, 1695, Varsó, Biblioteka Narodowa

 

[3.87. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Önarckép, 1652, olaj, vászon, 112 x 81,5 cm, Bécs, Kunsthistorisches Museum

 

[3.88. kép] Ismeretlen pompeiji festő: Iphigenia feláldozása, talán Timanthés (i.e. 4. sz.) nyomán , i.sz. 60-79 k., freskó, 140 x138 cm, Nápoly, Museo Archeologico Nazionale

 

[3.89. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Péter tagadása, 1660, olaj, vászon, 154 x 169 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.90. kép] Philips Galle (1537-1612) Maerten van Heemskerck (1498-1574) nyomán: Sámson menyegzője, 1560 k., rézmetszet, papír, átm. 267 mm, Forrás: Hollstein VII, 74, no. 35

 

[3.91. kép] id. Pieter Brueghel (1525-1669): Parasztlakodalom, 1566-69, olaj, fa, 114 x 164 cm, Bécs, Kunsthistorisches Museum

 

[3.92. kép] Pieter van der Heyden (1530-1572) id. Pieter Brueghel nyomán: Parasztlakodalom, 1570 után, rézmetszet, papír, 380 x 433 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[3.93. kép] Giovanni Pietro da Birago(1473-1513): Leonardo Utolsó vacsorája kutyával , 1500 k., rézmetszet, papír, 213 x 440 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[3.94. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Vázlat Leonardo Utolsó vacsorája nyomán (részlet), 1635, vörös kréta, fehér fedő, papír, 362 x 475 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art, Robert Lehman Gyűjtemény

 

[3.95. kép] Jacob Gerritsz. Van Hasselt (1598-1674): Sámson lakodalma (?): Jochum Berntsen van Haecken és felesége, Grietje Hermans van Hasselt kettős portrait historié-ja, 1636, olaj, vászon, 102 x 135 cm, Utrecht, Centraal Museum

 

[3.96. kép] Jan Pynas (1583-1631): Péter tagadása, 1629, barna tinta, szépia, papír, 205 x 325 mm, Amszterdam, P. de Boer Foundation

 

[3.97. kép] Caravaggio (1571-1610): Péter tagadása, 1609-1610, olaj, vászon, 94 x 125 cm, New York, Metropolitan Museum of Art

 

[3.98. kép] Az ún. „Fáklyafény” mestere (Jacomo Mester): Péter tagadása, 1630-as évek, olaj, vászon, 95,5 x 127 cm, Pennsylvania, Pennsylvania State University, Palmer Museum of Art

 

[3.99. kép] Dirck van Baburen (1595-1624): Péter tagadása, 1624, olaj, vászon, 87 x 105 cm, Krakkó, Muzeum Narodowe w Krakowie

 

[3.100. kép] Jusepe de Ribera (1579-1620): Péter tagadása, 1615-1616, olaj, vászon, 163 x 233 cm, Róma, Galleria Nazionale d’Arte Antica, Palazzo Corsini

 

[3.101. kép] Bartolommeo Manfredi (1582-1622): Péter tagadása, 1615-1616, olaj, vászon, 166 x 232 cm, Braunschweig, Herzog Anton Ulrich Museum

 

[3.102. kép] Nicolas Tournier (1590-1639): Péter tagadása, 1625-1626, olaj, vászon, 172 x 252 cm, Madrid, Museo del Prado

 

[3.103. kép] Georges de la Tour (1593-1652): Péter tagadása, 1650, olaj, vászon, 120 x 161 cm, Nantes, Musée des Beaux-Arts

 

[3.104. kép] Carlo Saraceni (1579-1620): Péter tagadása, 1610-1615, olaj, vászon, n. a., Róma, Pinacoteca Vaticana

 

[3.105. kép] A [3.102. kép] részlete

 

[3.106. kép] Gerrit van Honthorst (1592-1656): Péter tagadása, 1612-1620, olaj, vászon, 150 x 197 cm, Rennes, Musée des Beaux-Arts

 

[3.107. kép] Gerard Seghers (1591-1651): Péter tagadása, 1620, olaj, vászon, 136 x 112,5 cm, magángyűjtemény

 

[3.108. kép] Andries Pauli (1600-1639): Péter tagadása, metszetmásolata Gerard Seghers festménye [3.107. kép] nyomán, 1620-1639 k., rézmetszet, papír, 284 x 236 mm, Philadelphia, The Philadelphia Museum of Art

 

[3.109. kép] Gerard Seghers (1591-1651): Péter tagadása, 1623, olaj, vászon, 157,5 x 227,3 cm, Raleigh, North Carolina Museum of Art

 

[3.110. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Péter tagadása, 1655, biszterezett toll, barna tinta, fehér fedőfesték, papír, 180 x 255 mm, Párizs, École des Beaux-Arts

 

[3.111. kép] Rembrandt-tanítvány: Péter tagadása, vöröstinta toll, fehér fedőfesték, papír, 76 x 116 mm, Weimar, Goethe Nationalmuseum

 

[3.112. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Péter tagadása, 1660, toll, papír, 84 x 111 mm, Madrid, Biblioteca Nacional

 

[3.113. kép] A Péter tagadása vásznának valószínű eredeti mérete és a Körülmetélés elhelyezkedése a levágott sávon (Ernst van de Wetering rekonstrukciója) RRP. Corpus VI

 

[3.114. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A tékozló fiú hazatérése, 1660-1663, olaj, vászon, 262 x 206 cm, Szentpétervár, Ermitázs

 

[3.115. kép] Philip Galle (1537-1612) Maerten van Heemskerck (1498-1574) rajza után: A tékozló fiú hazatérése, 1562, rézmetszet, papír, 207 x 250 mm, Brüsszel, Bibliothèque Royale de Belgique

 

[3.116. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A tékozló fiú hazatérése, 1636, rézkarc, papír, 156 x 138 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[3.117. kép] Dirck Volckertz Coornhert (1522-1590) Maerten van Heemskerck után: A tékozló fiú hazatérése, 1548 k., fametszet, papír, 247 x 185 mm, Washington DC, The National Gallery of Art

 

[3.118. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A tékozló fiú hazatérése, 1642 k., toll, ecset, barna tinta és biszter, fehér fedőfesték, papír, 191 x 227 mm, Haarlem, Teylers Museum

 

[3.119. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A tékozló fiú hazatérése, 1656-57, toll, ecset, barna tinta és biszter, fehér fedőfesték, papír, 188 x 267 mm, Drezda, Kupferstichkabinett

 

[3.120. kép] Cornelisz. Anthonisz. (1505k.-1553): A tékozló fiú hazatérése, a Példabeszéd a tékozló fiúról c. sorozatból, 1535-45, fametszet, papír, 243 x 295 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.121. kép] Lucas van Leyden (1494-1533): A tékozló fiú hazatérése, 1510, rézmetszet, papír, 179 x 244 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[3.122. kép] Cornelisz. Anthonisz. (1505k.-1553): A Szeretet átöleli a hazatért fiút, a Példabeszéd a tékozló fiúról c. sorozat zárólapja, 1535-45, fametszet, papír, 243 x 295 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.123. kép] Cornelis Massijs (1510-1562): A tékozló fiú hazatérése, 1538, olaj, fa, 74,5 x 99,5 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.124. kép] Jan Steen (1625/26-1679): A tékozló fiú hazatérése, 1668-1669, olaj, vászon, 120 x 95 cm, Montreal, The Montreal Museum of Fine Arts

 

[3.125. kép] Jacob de Wet (1610-1671 után): A tékozló fiú hazatérése, é.n., olaj, fa, 49,5 x 44, 5 cm, lappang

 

[3.126. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A tékozló fiú hazatérése [3.114. kép] in situ, Szentpétervár, Ermitázs

 

[3.127. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Saul és Dávid, 1645-1652 között, olaj, vászon, 130 x 164,5 cm, Hága, Mauritshuis

 

[3.128. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A tékozló fiú hazatérése, a [3.114. kép] részlete

 

[3.129. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): „A zsidó menyasszony” (Izsák és Rebekka), 1665 körül, olaj, vászon, 121,5 x 166,5 cm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[3.130. kép] Gerard Terborch (1617-1681): A levél, 1660-1665, olaj, vászon, 79,9 x 68 cm, London, The Royal Collection

 

[3.131. kép] Willem Kalf (1617-1681): Csendélet vizeskancsóval, edényekkel és gránátalmával, 1640-es évek, olaj, vászon, 40,7x 81,3 cm, Los Angeles, J. Paul Getty Museum

 

[3.132. kép] Jan Vermeer (1582-1666): Fiatal lány gitárral (A gitárjátékos), 1670-1672, olaj, vászon, 53 x 46,3 cm, London, Kenwood House

 

[3.133. kép] Frans Hals (1583-1666): Jan Asselyn, 1652-1654, olaj, fa, 84,5 x 66x 5 cm, Budapest, Szépművészeti Múzeum

 

[3.134. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jákobnak megmutatják József véres köntösét, 1637-39, toll, barna tinta, lavírozás, papír, 172 x 155 mm, Berlin, Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin

 

 

NEGYEDIK RÉSZ: REMBRANDT ÉS A KÉP HERMENEUTIKÁJA

 

[4.01. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Szent Jeromos itáliai tájban, 1646, rézkarc, hidegtű, papír, 260 x 212 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.02. kép]: Joachim Patinir (1480k. -1524): Szent Jeromos a pusztában, 1515, olaj, fa, 127 x 78 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[4.03 kép]: Joannes (1528/32–1605) és Lucas van Doetecum (1530-1605): Szent Jeromos a pusztában id. Pieter Bruegel nyomán, 1555-57 k., rézmetszet, karcolótű, papír, 305 x 430 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.04. kép]: Cornelis Cort (1533-1578): Szent Jeromos a pusztában Tiziano nyomán, 1565, rézmetszet, karcolótű, papír, 313 x 282 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.05. kép]: Cornelis Cort Tiziano nyomán A. [4.04 kép] részlete

 

[4.06. kép]: Velencei mester (korábban Domenico Campagnolának tulajdonítva), Rembrandt által átdolgozva: Dombos táj házakkal és vizimalommal, 16. század, toll, nádtoll, világos- sötétbarna és fekete tinta,barna-szürke lavírozás, fedőfehér, barna papír, 159 x 277 mm, Budapest, Szépművészeti Múzeum

 

[4.07. kép]: A [4.03. kép] részlete

 

[4.08. kép]: A [4.01. kép] részlete

 

[4.09. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Abraham Francen arcképe, 1657, rézkarc, hidegtű, papír, 156x 230 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.10. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Szent Jeromos sötét szobában, 1642, rézkarc, hidegtű, papír, 150 x 170 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.11. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Szent Jeromos itáliai tájban (előkészítő rajz a B.104-hez, 4.01. kép), 1646, vörös tinta, toll, barna tus, fehér fedőfesték, papír, 252 x 208 mm, Hamburg, Kunsthalle

 

[4.12. kép]: Jan Lievens (1607-1674): Bűnbánó Szent Jeromos, 1631, rézkarc, papír, 320 x 275 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.13. kép]: Ferdinand Bol (1616-1680): Bűnbánó Szent Jeromos, 1644, rézkarc, hidegtű, papír, 286 x 247 mm, Chicago, The Art Institute of Chicago

 

[4.14. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az olvasó Titus, 1656-57, olaj, vászon, 70,5 x 64 cm, Bécs, Kunsthitorisches Museum

 

[4.15. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Menekülés Egyiptomba, 1651, rézkarc, hidegtű, papír, 127 x 110 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.16. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Menekülés Egyiptomba: éjszakai változat, 1651, rézkarc, hidegtű, papír, 127 x 110 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.17. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): A három fa, 1643, rézkarc, hidegtű, papír, 211 x 283 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

[4.18. kép]: Marcanatonio Raimondi (1480-1534): Páris ítélete Raffaello nyomán, 1555-1557 k., rézmetszet, papír, 291 x 437 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.19. kép]: a [4.18. kép] részlete

 

[4.20. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669: Levétel a keresztről, 1632-33, olaj, fa, 89,6 x 65 cm, München, Alte Pinakothek

 

[4.21. kép]: Lukas Vostermann (1595-1675): Levétel a keresztről Rubens oltárképe nyomán, 1620, rézmetszet, papír, 584 x 435 mm, London, Victoria and Albert Museum

 

[4.22. kép]: Joris van Vliet (1606–1669): Levétel a keresztről Rembrandt festménye [4.20. kép] nyomán, 1633, rézkarc. metszőkés, papír, 522 x 383 mm, Minneapolis, The Minneapolis Institute of Art

[4.23. kép] Paul Cézanne (1839-1906): A kertész Vallier portréja, 1906, olaj, vászon, 65 x 54 cm, Zürich, Stiftung Sammlung E. G. Bührle

 

[4.24. kép]: A [4.01. kép] részlete

 

[4.25. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Szent Ferenc imádkozik egy fa mögött, 1657, rézkarc, hidegtű, papír, 181 x 245 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.26. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jan Cornelis Sylvius prédikátor emlékére, 1646, rézkarc, hidegtű, papír, 278 x 188 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.27. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jan Cornelis Sylvius prédikátor portréja, 1633, rézkarc, papír, 155 x 142 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.28. kép] Jan van de Velde (1593-1641) Frans Hals nyomán: Pieter Schrijvers (Petrus Schriverius) arcképe, 1626, rézkarc, papír, 156 x 270 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.29. kép]: Jan van de Velde (1593-1641) Hendrick Gerritsz. Pot (1581-1657) nyomán: Bernardus Paludanus portréja, 1629, rézkarc, papír, 264 x 172 mm, London, The British Museum

 

[4.30. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jan Lutma portréja, 1656, rézkarc, hidegtű, papír, 198 x 149 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.31. kép]: Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jan Uytenbogaert remonstráns prédikátor portréja, 1635, rézkarc, hidegtű, papír, 224 x 187 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.32. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Six hídja, 1645, rézkarc, papír, 130 x 224 mm, Washington D.C., The National Gallery

 

[4.33. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Házak és parasztudvar rajzolóval, 1645 k., rézkarc, papír, 130 x 208 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.34. kép] Melchior Lorcknak (vagy Lorichsnak) (1527 k.-1583): Konstantinápoly körpanorámája (részlet), 1559, 42,5 x 1127,5 cm (21 rajz), Leiden, Universiteit Leiden

 

[4.35. kép] A [4.34. kép] részlete

 

[4.36. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az Omval, 1645, rézkarc, hidegtű, papír, 186 x 227 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.37. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Amstel folyó, 1640 k., barna tinta, toll, papír, 109 x 177 mm, Wroclaw, Muzeum Książąt Lubomirskich

 

[4.38. kép] Hendrik Goltzius (1558-1617): Haarlem környéki táj, 1603, toll, barna tinta, 79 x 199 mm, Párizs, Institut Néerlandais, Frits Lugt Gyűjtemény

 

[4.39. kép]: Hercules Seghersen (1589 k.-1638 k.): Tájkép folyóparti várossal, 1627-29 között, olaj, fa, 27 x 36 cm, Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[4.40. kép] Philips Koninck (1619-1688): Holland táj, 1647, olaj, fa, 38 x 52 cm, London, Victoria and Albert Museum

 

[4.41. kép] Hendrik Goltzius (1558-1617): Dűne Haarlem közelében, 1603, toll, barna tinta, papír, 91 x 154 mm, Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen

 

[4.42. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Amszterdam látképe észak-nyugatról, 1640 k., rézkarc, papír, 113 x 155 mm, London, The British Museum

 

[4.43. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Táj tanyával és szénapajtával, 1641, rézkarc, hidegtű, papír, 129 x 321 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.44. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Egy birtok fák között, 1640-41 k., toll, biszter, papír, 105 x 195 mm, Drezda, Kupferstichkabinett

 

[4.45. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az aranymérő birtoka, 1651, rézkarc, hidegtű, papír, 121 x 319 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.46. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Kis szürke tájkép: ház és fák egy tó mellett, 1640 k., rézkarc, hidegtű, papír, 380 x 820 mm, London, The British Museum

 

[4.47. kép] A [4.17. kép] részlete

 

[4.48. kép] A [4.17. kép] részlete

 

[4.49. kép] Pieter Cornelisz Hooft (1581-1647): Emblemata Amatoria, 29. embléma, 1611, Forrás: Emblem Project Utrecht

 

[4.50. kép] David Vinkcboons (1576-1629): Öreg horgász lánnyal, 1608, rajz, 253 x 226 mm, Párizs, Institut Néerlandais

 

[4.51. kép] A [4.17. kép] részlete

 

[4.52. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): „Jézus a kereszten két lator között” („A három kereszt”), III. fázis, 1653, hidegtű, papír, 394 x 456 mm, Boston, Museum of Fine Arts Boston

 

[4.53. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): „Jézus a kereszten két lator között” („A három kereszt”), IV. fázis, 1653, hidegtű, papír, 382 x 451 mm Philadelphia, The Philadelphia Museum of Art

 

[4.54. kép] Játékkocka B. mestere (1530k.-1560): A százados megtérése, 1532, rézmetszet, papír, 215 x 150 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.55. kép] Michelangelo Buonarroti Simoni (1475-1564): Rondanini-Pietà, 1564, márvány, 1,9 m magas, Milánó, Castello Sforzesco

 

[4.56. kép] Pisanello (Antonio Pisano) (1395-1455): Gianfrancesco Gonzaga, 1445-47 k. (kései öntvény), rézmedál, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.57. kép] Aby Warburg (1866-1929): Mnemosyne-atlaszának 74. táblája, Korabeli felvétel, London, The Warburg Institute

 

[4.58. kép] Bertoldo di Giovanni (1420 után -1491): Keresztrefeszítés, 1470-es évek, bronz, 60,5 x 61,5 cm, Firenze, Museo Nazionale del Bargello

 

[4.59. kép] A [4.52. kép] részlete

 

[4.60. kép] A [4.52. kép] részlete

 

[4.61. kép] Lucas van Leyden (1494-1533): Kálvária (Golgota), 1517, rézmetszet, papír, 292 x 419 mm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.62. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Jézus a Getsemáné-kertben (Fájdalom a kertben), 1657 k., rézkarc, hidegtű, papír, 109 x 83 mm, London, The British Museum

 

[4.63. kép] A [4.53. kép] részlete

 

[4.64. kép] A [4.53. kép] részlete

 

[4.65. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Az angyal megjelenik a pásztoroknak, 1634, rézkarc, hidegtű, vésőütés, papír, 263 x 220 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.66. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Önarckép két körrel, 1665-1668, olaj, vászon, 143,5 x 125,2 cm, London, Kenwood House

 

[4.67. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Önarckép festőállvánnyal, 1660, olaj, vászon, 111 x 85 cm, Párizs, Musée du Louvre

 

[4.68. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Nevető önarckép (Önarckép Zeuxisként), 1662 k., olaj, vászon, 82,5 x 65 cm, Köln, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud

 

[4.69. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): A festő műhelyében, 1628-1630, olaj, vászon, 24,8 x 31,7 cm, Boston, Museum of Fine Arts Boston

 

[4.70. kép] Molenaer, Jan Miense (1610-1668): A művész műterme, 1631, olaj, vászon, 86 x 127 cm, Berlin, Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

 

[4.71. kép] Samuel van Hoogstraten (1627-1678): Inleyding tot de hooge schoole der schilderkonst, Rotterdam, nyitólap, 1678, rézkarc, papír, Nijmegen, Universiteitsbibliotheek Radboud Universiteit Nijmegen

 

[4.72. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): „Kis Coppenol”, 1658 k., rézkarc, hidegtű, papír, 257 x 191 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.73. kép] Jan van de Velde I (1568-1623): Spieghel der Schryfkonste... (Művészeti írás tükre?) egy lapja, 1605, könyv, 22 x 34 x 3 cm, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

[4.74. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Lieven Willemsz. Van Coppenol, 1658 k., rézkarc, hidegtű, papír, 342 x 290 mm, Amszterdam, Rijksmuseum

 

[4.75. kép] Rembrandt-tanítvány Aert de Gelder (1645-1727): Önarckép Zeuxissal, 1685, olaj, vászon, 142 x 169 cm, Frankfurt am Main, Städelsches Kunstinstitut

 

[4.76. kép] Nicolas Poussin (1594-1665): Önarckép, 1650, olaj, vászon, 98 x 74 cm

Párizs, Musée du Louvre

 

[4.77. kép] Diego Velázquez (1599-1660): Las Meninas, 1656, olaj, vászon, 318 x 276 cm, Madrid, Museo el Prado

 

[4.78. kép] Rembrandt van Rijn (1606-1669): Nő szegfűvel, 1656, olaj, vászon, 78,6 x 67,8 cm, Koppenhága, Statens Museum for Kunst

 

[4.79. kép] René Magritte (1898-1967): La condition humaine, 1933, olaj, vászon, 100 x 81 cm, Washington D.C., The National Gallery of Art