Irodalom: Sepsi Enikő

Alter, Jean: Referencia és performansz, ford. Imre V. Szilvia – Imre Jé Zoltán, Theatron, I. évf., 1999/4–2000/1, 40–45.

Arnheim, Rudolf: Részletek a Film című könyvből, in Rudolf Arnheim: A film mint művészet, ford. Boris János, Budapest, Gondolat, 1985, 17–142.

Artaud, Antonin: A Kegyetlen Színház: Első kiáltvány, ford. Betlen János, in Antonin Artaud: A színház és az istenek: Válogatott írások, Budapest, Orpheusz, 1999, 183–194.

Balázs Béla: A film szelleme, ford. Berkes Ildikó, in Balázs Béla: A látható ember – A film szelleme, Budapest, Palatinus, 2005, 93–217.

Balázs Béla: A látható ember avagy a filmkultúra, in Balázs Béla: A látható ember – A film szelleme, Budapest, Palatinus, 2005, 7–92.

Bárdos László: Az átmenetiség alakzatai: Nemes Nagy Ágnes két prózaverse, Kortárs, XXVII. évf., 1983/6, 983–990.

Bazin, André: A fénykép ontológiája, ford. Baróti Dezső, in André Bazin: Mi a film? Esszék és tanulmányok, szerk. Zalán Vince, Budapest, Osiris, 2002, 16–23.

Benjamin, Walter: A műalkotás a technikai reprodukálhatóság korában, ford. Kurucz Andrea – Mélyi József, http://aura.c3.hu/walter_benjamin.html

Bíró Yvette: A kép: ez a titokzatos tárgy, ford. Dr. Tokaji András, in Gelencsér Gábor (szerk.): Képkorszak: Szöveggyűjtemény a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásához, Budapest, Korona, 1998, 181–187.

Deleuze, Gilles: A mozgás-kép: Film 1., ford. Kovács András Bálint, Budapest, Osiris, 2001.

Eco, Umberto: Bevezetés az erdőbe, ford. Schéry András in Umberto Eco: Hat séta a fikció erdejében, Budapest, Európa, 2007, 5–40.

Fischer-Lichte, Erika: A színház mint kulturális modell, ford. Meszlényi Gyöngyi, Theatron, I. évf., 1999/3, 67–80.

Foucault, Michel: Eltérő terek, ford. Sutyák Tibor, in Michel Foucault: Nyelv a végtelenhez: Tanulmányok, előadások, beszélgetések, szerk. Sutyák Tibor, Debrecen, Latin Betűk, 2000, 147–155.

Grotowski, Jeržy: A szegény színház felé, in Jerzy Grotowski: Színház és rituálé: Szövegek 1965–1969, Pályi András, Budapest–Pozsony, Kalligram, 1999, 9–21.

Grotowski, Jeržy: A színházi társulattól a vehiculum-művészetig, ford. Fejér Irén – Pászt Patrícia, Világszínház, XII. évf., 1998/3, 30–46.

Hartai László – Muhi Klára: Mozgóképkultúra és médiaismeret, Budapest, Korona, 1998.

Holmberg, Arthur: The Theatre of Robert Wilson, Cambridge, Cambridge University Press, 1997.

Ingarden, Roman: Néhány megjegyzés a filmművészetről, ford. Márkus Mária, in Kenedi János (szerk.): A film és a többi művészet, Budapest, Gondolat, 1977, 126–150.

Iser, Wolfgang: Az olvasás aktusa: Az esztétikai hatás elmélete, ford. Hárs Endre, in Kiss Attila Atilla – Kovács Sándor – Odorics Ferenc (szerk.): Testes könyv I., Szeged, Ictus és Jate, Irodalomelméleti Csoport, 1996, 241–264.

Kappanyos András: Az interpretáció érvényessége, Világosság, XLVIII. évf., 2007/2–3, 51–62.

Lehmann, Hans-Thies: Posztdramatikus színház, ford. Berecz Zsuzsa – Kricsfalusi Beatrix – Schein Gábor, Budapest, Balassi, 2009.

Lengyel Valéria: Elfordított látóhatár: A poétikai tér Nemes Nagy Ágnes költészetében, Budapest, L’Harmattan, 2015.

Merleau-Ponty, Maurice: A szem és a szellem, ford. Moldvay Tamás – Vajdovich Györgyi, in Bacsó Béla (szerk.): Fenomén és mű: Fenomenológia és esztétika, Budapest, Kijárat, 2002, 53–77.

Mészáros György: Pilinszky János színházesztétikája, Iskolakultúra, 16. évf., 2006/3, 44–61.

Pilinszky színházi és filmes víziójának továbbélése

  1. Müller Péter: A tekintet által formálódó test: A nézés teatralitása, in P. Müller Péter: Test és teatralitás, Budapest, Balassi, 2009, 100–119.
  2. Müller Péter: A test visszatér(ít)ése: Merleau-Ponty testfenomenológiája, in P. Müller Péter: Test és teatralitás, Budapest, Balassi, 2009, 26–39.

Nemes Nagy Ágnes: A költői kép, in Nemes Nagy Ágnes: Szó és szótlanság: Összegyűjtött esszék I., Budapest, Magvető, 1989.

Panofsky, Erwin: A mozgókép stílusa és közege, ford. Erdélyi Ágnes, in Kenedi János (szerk.): A film és a többi művészet, Budapest, Gondolat, 1977, 151–177.

Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999.

Pilinszky János: Széppróza, Budapest, Századvég, 1993.

Schechner, Richard: From Ritual to Theater and Back: the Efficacy-Entertainment Braid, in Richard Schechner: Performance Theory, London – New York, Routledge, 1988. [1977.]

Schein Gábor: Poétikai kísérlet az Újhold költészetében, Budapest, Universitas, 1998.

Sepsi Enikő: Poetic Images, Presence, and the Theater of Kenotic Rituals, London – New York, Routledge, Taylor & Francis Group, 2021. https://doi.org/10.4324/9781003163930

Sepsi Enikő: Le « théâtre » immobile de János Pilinszky – lu dans l’optique de Mallarmé, Simone Weil et Robert Wilson, Párizs, L’Harmattan, 2014.

Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2015.

Sontag, Susan: Film és színház, ford. Koós Anna, in Kenedi János (szerk.): A film és a többi művészet, Budapest, Gondolat, 1977, 352–378.

States, Bert O.: The Phenomenological Attitude, in Janelle G. Reinelt – Joseph R. Roach (eds.):(szerk.): Critical Theory and Performance, Ann Arbor, The University of Michigan Press, 1992, 369–379.

 

 

Irodalom: Visky András

Artaud, Antonin: A színház és az istenek, ford. Betlen János, Budapest, Orpheusz, 1999.

Badiou, Alain: Szent Pál. Az egyetemesség apostola, ford. Csordás Gábor, Budapest, Typotex, 2012.

Beckett, Samuel: Összes drámái, ford. Bart István és mtsai., Budapest, Európa, 1998.

Derrida, Jacques: Esszé a névről, ford. Boros János, Csordás Gábor, Orbán Jolán, Pécs, Jelenkor, 1995.

Ingarden, Roman: Az irodalmi mű, ford. Bonyhai Gábor, Budapest, Gondolat, 1977.

Kertész Imre: Gályanapló, Budapest, Holnap, 1992.

Klenk, Liam: Robert Wilson, the Master of Experimental Theatre, TheatreArtLife, 2020. szeptember 9. https://www.theatreartlife.com/artistic/robert-wilson-the-master-of-experimental-theater/

Lehmann, Hans-Thies: Posztdramatikus színház, ford. Berecz Zsuzsa, Kricsfalusi Beatrix, Schein Gábor, Budapest, Balassi, 2009.

Órigenész: Kommentár az Énekek énekéhez, ford. Pesthy Mónika, Budapest, Atlantisz, 1993.

Pilinszky János: A mélypont ünnepélye, Budapest, Szépirodalmi, 1984.

Pilinszky János: Beszélgetések Sheryl Suttonnal. Egy párbeszéd regénye, Budapest, Magvető, 2020.

Szondi, Peter: A modern dráma elmélete, Budapest, Gondolat, 1997.

Visky András: Mire való a színház? Útban a theatrum theologicum felé, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2020.

 

 

Irodalom: Iványi Bence

Amaral, Ana Maria: Entre o Real e o Não Real. Considerações sobre a Estética do Boneco, in Ana Maria Amaral: Teatro de Animação, São Caetano do Sul, Ateliê Editorial, 1997, 25–40.

Amaral, Ana Maria: Teatro de Animação, in Ana Maria Amaral: Teatro de Animação, São Caetano do Sul, Ateliê Editorial, 1997, 21–24.

Billington, Michael: K is for Jan Kott, The Guardian, 2012. február 21., https://www.theguardian.com/stage/2012/feb/21/jan-kott-a-z-of-modern-drama

Camus, Albert: A lázadó ember, ford. Fázsy Anikó, Budapest, Bethlen Gábor Könyvkiadó, 1993.

Claudel, Paul: Az Angyali Üdvözlet, ford. Semjén Gyula, in Gúthy Andor (szerk.): Válogatás Paul Claudel műveiből, Budapest, Szent István Társulat, 1982, 303–421.

Eco, Umberto: A szépség, ford. Barna Imre, in Umberto Eco: Óriások vállán. Milanesiana-előadások 2001–2015, Budapest, Kossuth, 2019, 27–52.

Eruli, Brunella: A bábjáték és a tárgyszínház alkalmazása a kortárs előadóművészetben, ford. Szántó Viktória, Art Limes, XIII. évf., 2016/2 (Báb-tár XXI), 63–67.

Fischer-Lichte, Erika: A performativitás esztétikája, ford. Kiss Gabriella, Budapest, Balassi, 2009.

Gadamer, Hans-Georg: Igazság és módszer. Egy filozófiai hermeneutika vázlata, ford. Bonyhai Gábor, Budapest, Gondolat, 1984.

Gágyor Péter: Az eretnek és a színház. Jegyzetek a próbaszünetekből, Dunaszerdahely, Vámbéry Polgári Társulás, 2020.

Han, Byung-Chul: A szép megmentése, ford. Csordás Gábor, Budapest, Typotex, 2021.

Hartmann, Nicolai: Esztétika, ford. Bonyhai Gábor, Budapest, Magyar Helikon, 1977.

Heidegger, Martin: A műalkotás eredete, ford. Bacsó Béla, in Martin Heidegger: Rejtekutak, Budapest, Osiris, 2006, 9–69.

Jurkowski, Henryk: Towards a Theatre of Objects, in Henryk Jurkowiski: Aspects of Puppet Theatre, ed. Francis, Penny, New York, Palgrave Macmillan, 2013, 69–75. https://doi.org/10.1007/978-1-137-33845-7_2

Kotte, Andreas: Bevezetés a színháztudományba, ford. Berta Erzsébet, Edit Kotte, Budapest, Balassi, 2015.

Misztériumok bábszínháza

Lehmann, Hans-Thies: Posztdramatikus színház, ford. Berecz Zsuzsa, Kricsfalusi Beatrix, Schein Gábor, Budapest, Balassi, 2009.

  1. Müller Péter: A színház vége avagy az applikáció művészete, in P. Müller Péter: A maszktól a halálszínházig. Színházi írások, Budapest, Kijárat, 2010, 210–224.
  2. Müller Péter: Pilinszky János víziója a jelenlét színházáról, Literatura, XLVI. évf., 2020/4, 430–446.

Nánay István: Hit és befőtt. Paul Claudel: Angyali üdvözlet, Stúdió K, Revizor, 2019. április 2., https://revizoronline.com/hu/cikk/7789/paul-claudel-angyali-udvozlet-studio-k

Palmer, Richard E.: „Hermeneuein–hermeneia” – Ókori szavak használatának mai jelentősége, ford. Kállay Géza, in Fabiny Tibor (szerk.): A hermeneutika elmélete. Tanulmányok, Szeged, JATEPress, 1998, 59–75.

Pavis, Patrice: Színházi szótár, ford. Gulyás Adrienn, Molnár Zsófia, Rideg Zsófia, Sepsi Enikő, Budapest, L’Harmattan, 2006.

Pilinszky János: A művészi szép, in Pilinszky János: Esszék, cikkek, vál. Bende József, Budapest, Magvető, 2019, 644.

Pilinszky János: A szerelem sivataga, in Pilinszky János: Összes versei, szerk. Hafner Zoltán, Budapest, Magvető, 2015, 53–54.

Pilinszky János: Beszélgetések Sheryl Suttonnal. Egy párbeszéd regénye, Budapest, Magvető, 2020.

Pilinszky János: Új színház született, in Pilinszky János: Esszék, cikkek, vál. Bende József, Budapest, Magvető, 2019, 571–575.

Prontvai Vera: Barakkból a végtelenbe. Pilinszky színházeszménye és Visky András Caravaggio terminál című drámája, Vigília, 81. évf., 2016/10, 745–751.

Ricoeur, Paul: Mi a szöveg?, ford. Jeney Éva, in Paul Ricoeur: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok, szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Budapest, Osiris, 1999, 9–33.

Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2015.

Szenteczki Zita: A nagy kapituláció, Symbolon, vol. 22, 2021, 197–204.

Sztanyiszlavszkij, Konsztantyin: A cselekvés. „Ha”. „Adott körülmények”, ford. Morcsányi Géza, in Jákfalvi Magdolna (szerk.): Színházi antológia. XX. század, Budapest, Balassi, 2000, 54–70.

Turbuly Lilla: Haute couture vagy prêt-à-porter, Kútszéli Stílus, 2021. október 29., https://www.kutszelistilus.hu/szinhaz/kritika/852-turbuly-lilla-haute-couture-vagy-pr-t-porter

Vető Miklós: Simone Weil vallásos metafizikája, ford. Bende József, Budapest, L’Harmattan, 2005.

Visky András: Végre beszél. Újabb megfontolások az autista dramaturgiáról, in Visky András: Mire való a színház? Útban a theatrum theologicum felé, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2020, 45–51.

Watts, Alan: Mítosz és rítus a kereszténységben, ford. Umenhoffer István, Budapest, Polaris, 2020.

Weil, Simone: Ahol elrejlik az Isten, ford. Reisinger János, in Simone Weil: Ami személyes, és ami szent. Válogatott írások, vál. Reisinger János, Budapest, Vigília, 1998, 105–172.

Hivatkozott előadások

Claudel, Paul: Angyali üdvözlet. Az égi és a földi szerelemről, rendezte: Szenteczki Zita, bemutató: Stúdió K Színház, Budapest, 2019. február 23.

Kárpáti Péter – Stork Natasa – Zsótér Sándor: A nagy kapituláció, rendezte: Kárpáti Péter, bemutató: Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest, 2020. október 7.

 

 

Irodalom: Prontvai Vera

Fekete Valéria (szerk.): A színház és az istenek, szerk. Budapest, Orpheusz, 1999.

Lehmann, Hans-Thies: Posztdramatikus színház, Budapest, Balassi, 2009.

Maczák Ibolya: Papírdarabok. Pilinszky János drámaírói munkássága, Budapest, Balassi, 2015.

Merre, hogyan? Tanulmányok Pilinszky Jánosról, szerk. Tasi József, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 1997.

Pavis, Patrice: Színházi szótár, Budapest, L’Harmattan, 2006.

Pálfi Ágnes: „Hát ismerhetem én az isteni gondviselés útját?”, Hamlet vs. Raszkolnyikov, Szcenárium, IX. évf., 2021/5, 51–68.

Pilinszky János összes versei, szerk. Hafner Zoltán, Budapest, Magvető, 2015.

Pilinszky János: Naplók, töredékek, Budapest, Osiris, 1995.

Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999.

Pilinszky János: Széppróza, szerk. Hafner Zoltán, Budapest, Osiris, 2004.

Poetic rituality in theater and literature, szerk. Domokos Johanna – Sepsi Enikő, Budapest–Párizs, KRE–L’Harmattan, 2020.

Ricoeur, Paul: Az élő metafora, ford. Földes Györgyi, Budapest, Osiris, 2006.

Sepsi Enikő: A poétikus rituálé tanúja, Pilinszky János – ma, Magyar Napló, 2021/11, 1–6. 38 Pilinszky János összes versei, 143.

Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2015, Seregi Tamás: Paul Ricoeur cselekvésantológiája, Világosság, 2007/1, 43–64.

Pálfi Ágnes – Szász Zsolt: Figyeljünk a titkos erővonalakra! Gyorsjelentés az idei MITEM-ről, Szcenárium, V. évf., 2017/5, 17–37.

Szőcs Géza: Passió, Budapest, Magvető, 1999.

Visky András: A kudarc, Alföld, 2021/10, 30–40. https://doi.org/10.33895/mtk-2022.16.03

Visky András: Mi a dramaturg? A névtelenségben rejlő alkotói szabadság, Elhangzott 2016. március 2-án az MTA Székház Kistermében, https://mta.hu/data/dokumentumok/szima/szekfoglalok/Visky_Andras_Mi_a_dramaturg.pdf (Letöltés: 2021. november 27.)

Hivatkozott színielőadások, film- és hanganyagok

Borbély Szilárd: Halotti pompa (színdarab), Debreceni Csokonai Színház, Debrecen. A bemutató dátuma: 2009. január 30. Debreceni Csokonai Színház, Zsámbéki Színház és Művészeti Színház, Zsámbék. A bemutató dátuma: 2008. szeptember 12. Színészek: Ráckevei Anna, Újhelyi Kinga, Bicskei István, Csikos Sándor, Edelényi Vivien, Kiss Gergely Máté, Varga József, Oleg Zsukovszkij, ifj. Vidnyánszky Attila. Zene: Pál István. Rendező: Vidnyánszky Attila. Dramaturg: Rideg Zsófia.

Csíksomlyói passió (színdarab), 18. századi ferences iskoladrámák és Szőcs Géza Passió című műve alapján, Nemzeti Színház, Budapest. A bemutató dátuma: 2017. március 10. Színészek: Barta Ágnes, Tóth Auguszta, Berecz András, Berettyán Nándor, Horváth Lajos Ottó, Rácz József, Rátóti Zoltán. Rendező: Vidnyánszky Attila. Koreográfus: Zsuráfszky Zoltán. Dramaturg: Szász Zsolt.

Dosztojevszkij, Fjodor Mihajlovics: Bűn és bűnhődés (hanganyag), in Prontvai Vera (szerk.): A titkok kapuja, Budapest, Mária Rádió, 2021. https://www.mariaradio.hu/musor/554/A_titkok_kapuja (Letöltés: 2021. november 4.)

Dosztojevszkij, Fjodor Mihajlovics: Bűn és bűnhődés (színdarab), Alekszandrinszkij Színház, Szentpétervár, Oroszország. A bemutató dátuma: 2016/2017-es évad. Az előadás megtekinthető volt Budapesten a Nemzeti Színházban a MITEM keretein belül 2017-én április 23-án. Színészek: Alekszandr Polamisev, Marija Kuznyecova, Vaszilisza Alekszejeva, Vitalij Kovalenko, Dmitrjiv Liszenkov, Anna Blinova, Szergej Parsin, Viktorija Vorobjova, Viktor Suraljov, Valentyin Zaharov, Ivan Jefremov. Rendező: Vidnyánszky Attila.

Raszkolnyikov találkozása a krokodillal (film), rend. Mispál Attila. 2018. július 11., Esztergomi Várszínház.

Zelei Miklós: Zoltán újratemetve, Nemzeti Színház és a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház produkciója, Budapest. A bemutató dátuma: 2014. november 17. Színészek: Béres Ildikó, Tarpai Viktória, Vass Magdolna, Ivaskovics Viktor, Melnyicsuk Oleg, Kacsur András, Rácz József, Szabó Imre. Rendező: Vidnyánszky Attila.

 

 

Irodalom: Maczák Ibolya

Balázs István: Kurtág, Holmi, VII. évf., 1995/2, 184–203.

Bán Zoltán András: Későre jár – Pilinszky János: Végkifejlett: versek és színművek, Beszélő, 3. évf., 1998/5, 97–99.

Beszélgetés Ingrid Fichieux-vel, in Bogyai Katalin (összeáll.): In memoriam Pilinszky, Budapest, Officia Nova, 1990, 131–133.

Breuer János: Zenei krónika, Népszabadság, LXXI. évf., 246. szám, 1971. október 19., 7.

Burján Ágnes: Rilke és Pilinszky arcképversei, Vigilia, LXXXIV. évf., 2019/10, 759–764.

Claudel, Paul: Kolombusz Kristóf könyve, I, ford. Galamb György, Vigilia, XXXIII. évf., 1968/7, 459–476.

Claudel, Paul: Kolombusz Kristóf könyve, II, ford. Galamb György, Vigilia, XXXIII. évf., 1968/8, 537–550.

Kárpáti János: Bemutatók krónikája, Muzsika, XX. évf., 1977/3, 24–27.

Kroó György: Kurtág Négy Capricció-ja, Élet és Irodalom, XV. évf., 34. szám, 1971. augusztus 21., 13.

Kurtág György – Bálint István: Négy capriccio: Op. 9: Szoprán hangra és zenekarra, Budapest, Editio Musica, 1973.

Lukács Ágota: Filmtekercs Pilinszky János táborhegyi felvételeivel, Irodalmi Magazin, IX. évf., 2021/3, 43–46.

Ménesi Heléna: A szemgödör mélye – Az autista dramaturgia vizsgálata Pilinszky János Síremlék című drámájában, in Doma Petra (szerk.): SZITU Kötet 2017, Budapest, ELTE Eötvös Collegium, 2018, 65–83.

Pilinszky János: Vasárnap Esztergomban, in Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Publicisztikai_irasok-129

Pilinszky János: Ünnepi levél helyett, in Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Publicisztikai_irasok-129

Pilinszky János: Gyerekek és katonák, in Pilinszky János: Széppróza, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011, https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Szepproza-614

Pilinszky János: Hogyan és miért?, in Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Publicisztikai_irasok-129

Pilinszky János: Síremlék, in Pilinszky János: Széppróza, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Szepproza-614

Pilinszky János: Vasárnap Szentendrén, in Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Publicisztikai_irasok-129

Pilinszky János: Önéletrajzaim, Budapest, Magvető, 2021.

Pilinszky János: Önéletrajzaim, in Pilinszky János: Széppróza, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011, https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Szepproza-614

Pilinszky János – Nádor Tamás: „Én is egy szempár vagyok”, in Pilinszky János: Beszélgetések, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Beszelgetesek-876

Rilke, Rainer Maria: Malte Laurids Brigge feljegyzései, ford. Görgey Gábor, in Rainer Maria Rilke: Malte Laurids Brigge feljegyzései és egyéb szépprózai írások, Budapest, Fekete Sas, 2002, 264–425.

Rilke, Rainer Maria: Levelek, 4. köt., ford. Báthori Csaba, Budapest, Napkút, 2014.

Sándorfi Edina: Az ál-arc és a fal poétikája: a látás-írás-olvasás mediális alakváltozatai, figurái a Malte Laurids Brigge feljegyzései-ben, Palimpszeszt, IX. évf., 1998/3. http://magyar-irodalom.elte.hu/palimpszeszt/11_szam/06.htm

Az antilop legendája

Séchehaye, Marguerite-Albert: Journal d’une schizophrène, Párizs, P. U. F., 1950.

Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson

műveinek tükrében, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2015.

Torma István (szerk.): Pest megye régészeti topográfiája. A budai és szentendrei járás, Budapest, Akadémiai, 1986.

Vígh Éva (szerk.): Állatszimbólumtár A–Z, Budapest, Balassi, 2019.

 

 

Irodalom: Hernádi Mária

Bécsy Tamás: Rítus és dráma, Budapest, Mécs, 1992.

Hankovszky Tamás: Pilinszky János evangéliumi esztétikája, Budapest, Kairosz, 2011.

Jung, Carl Gustav: Az ember és szimbólumai, ford. Matolcsi Ágnes, Budapest, Göncöl, 1993.

Kékesi Kun Árpád: A rendezés színháza, Budapest, Osiris, 2007.

Pályi András: Wilson és Pilinszky, Jelenkor, XXXI. évf., 1988/4, 321–326.

Pilinszky János összes versei, Budapest, Osiris, 1996.

Pilinszky János: Széppróza, Budapest, Osiris, 1996.

Pilinszky János: Tanulmányok, esszék, cikkek, 1. köt., Budapest, Századvég, 1993.

Sepsi Enikő: Csend-élet a színházban. Pilinszky János színházának liturgikus „begyökerezettsége”, Vigilia, LXVI. évf., 2001/11, 856–863.

Tarján Tamás: Pilinszky, a színműíró, Iskolakultúra, VII. évf., 1997/4, 103–106.

 

 

Irodalom Horváth Zsuzsa

Ádám Ottó: Manipuláció a nézővel, Színház, II. évf., 1969/4. http://epa.uz.ua/03000/03040/00027/pdf/EPA03040_szinhaz_1969_04_045-048.pdf

Hankovszky Tamás: Pilinszky János evangéliumi esztétikája. Teremtő képzelet és metafizika, Budapest, Kairosz, 2011.

Koltai Tamás: Ádám Ottó szép színháza, in Koltai Tamás: Színházfaggató. Tanulmányok a mai magyar színházról, Budapest, Gondolat, 1978, 53–125.

Koltai Tamás: Színház és manipuláció, Színház, II. évf., 1969/5. http://www.epa.hu/03000/03040/00028/pdf/EPA03040_szinhaz_1969_05.pdf

László Ferenc: Egy jól megcsinált élet – Ádám Ottó (1928–2010), Magyar Narancs, 2010. április 22. https://magyarnarancs.hu/konyv/egy_jol_megcsinalt_elet_-_adam_otto_1928-2010-73626

Maczák Ibolya: Papírdarabok. Pilinszky János drámaírói munkássága, Budapest, Balassi, 2015.

Maczák Ibolya: Pilinszky a színpadon, Tiszatáj, 2021. november 17. https://tiszatajonline.hu/szinhaz/pilinszky-a-szinpadon/

  1. Mandl Erika: Pilinszky János színházi esszéinek és dramaturgiájának hatása a kortárs

magyar színházi kísérletekre, in Sepsi Enikő – Maczák Ibolya (szerk.): Pilinszky János

színházi és filmes víziója ma, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2022, 155–174.

  1. Müller Péter: Pilinszky János víziója a jelenlét színházáról, Literatura, XLVI. évf., 2020/4, 430–446.

Nánay István: A szépség és a harmónia elkötelezettje. Ádám Ottóról (1928–2010), Színház, 2010/7. http://szinhaz.net/2010/07/28/nanay-istvan-a-szepseg-es-a-harmonia-elkotelezettje/

Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2010. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Publicisztikai_irasok-129

Pilinszky János: Tanulmányok, esszék, cikkek, 1–2. köt., Budapest, Századvég, 1993.

Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2015.

Tüskés Tibor: Pilinszky János, IV., Jelenkor, XXIX. évf., 1986/2, 151–158.

 

 

Irodalom: N. Mandl Erika

Bátki Mihály: Ördögök, Film Színház Muzsika, XVIII. évf., 1975/1, 10.

Béládi Miklós (szerk.): A magyar irodalom története 1945–1975, II./1–2., Budapest, Akadémiai, 1986. https://mek.oszk.hu/02200/02227/html/02/478.html (Letöltés: 2021. október 20.)

Csetneki Gábor: Az Universitas együttes Pilinszky-bemutatója, Vigilia, XLVI. évf., 1981/12, 899–902.

Dosztojevszkij – Wajda, Andrzej: Ördögök. Az előadás műsorfüzete, Kaposvár, Csiky Gergely Színház, 1975.

Erdődy Edit: Pilinszky János: Élőképek, Vigilia, LIV. évf., 1989/9, 714.

Futaky Hajna: Németh Antal Pécsett, Jelenkor, 1993/1, 62–78.

Hevesi Sándor: Az ismeretlen közönség, Hevesi Sándor színházi műhelytanulmányai, Budapest, Népművelési Propaganda Iroda, 1976.

Horváth Zsuzsa: Pilinszky János, a színikritikus, in Sepsi Enikő – Maczák Ibolya (szerk.): Pilinszky János színházi és filmes víziója ma, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2022, 139–153.

Kintli Borbála: A csillagok mozgásának esztétikája – Pilinszky János színháza, VIII. EMV – Esztétika – Mi végre?, konferencia, ELTE BTK Esztétika Tanszék, 2015. április 27. http://emvkonferencia.blog.hu/2015/04/27/kintli_borbala_a_csillagok_mozgasanak_esztetikaja_pilinszky_janos_szinhaza.

Pilinszky János színházi esszéinek és dramaturgiájának hatása

Kiss Gabriella: Ács János: Munkásoperett, 1985, http://theatron.hu/philther/munkasoperett/

Lukácsy András: Ördögök, Magyar Hírlap, 1975. február 7., 6.

Maczák Ibolya: Papírdarabok. Pilinszky János drámaírói munkássága. Budapest, Balassi, 2015.

  1. Mandl Erika: A fények dramaturgiája. A világítás szerepe Németh Antal „látványszínházában” [The Dramaturgy of Lights. The Role of Lighting in Antal Németh’s „Spectacle-Theatre”], Symbolon – Revista de Stiinte Teatrale – Színháztudományi Szemle, XIII. évf., 2012/22, 37–42.
  2. Mandl Erika: Színház a magyar sajtóban a két világháború között, Budapest, Argumentum, 2012.

Mészáros György: Pilinszky János színházesztétikája, Iskolakultúra, XVI. évf., 2006/3, 44–61.

Mihályi Gábor: A Kaposvár-jelenség, Budapest, Múzsák Közművelődési, 1984.

Molnár Gál Péter: Ördögök, Népszabadság, XIX. évf., 1975/2, 79.

Nádas Péter: A kaposvári „Ördögök”, Vigilia, XL. évf., 1975/8, 567–572.

Németh Antal: A pécsi irodalmi színpad munkája, kézirat, 1960. június, lelőhely: Németh Antal hagyatéka, OSZK Kézirattár, F63.

Németh Antal: Javaslat egy felolvasó színház létesítéshez, kézirat, 1960. július, lelőhely: Németh Antal hagyatéka, OSZK Kézirattár, F63.

Németh Antal: Új színházat! Tanulmányok, vél., szerk. Koltai Tamás, Budapest, Múzsák, 1988.

  1. Müller Péter: Pilinszky János víziója a jelenlét színházáról, Literatura, XXXXVI. évf., 2020/4, 430–445.

Pályi András: Az Élőképek kettős színpada, Színház, XII. évf., 1980/8, 15–17.

Peterdi Nagy László: Az Ördögök, Nagyvilág, XX. évf., 1975/9, 1412–1414.

Pilinszky János, Széppróza, szerk., gond. Hafner Zoltán, Budapest, Magvető, 2015.

Pilinszky János: Beszélgetések, szerk., gond. Hafner Zoltán, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2010. https://konyvtar.dia.hu/html/muvek/PILINSZKY/pilinszky00989_kv.html

Pilinszky János: Esszék, cikkek, vál., jegyz. Bende József, Budapest, Magvető, 2019.

Pilinszky János: Pilinszky János összegyűjtött versei, szerk. Domokos Mátyás, Mikóczi Vilmosné, Jelenits István, Budapest, Szépirodalmi, 1987. https://mek.oszk.hu/01000/01016/01016htm#h3_159 (Letöltés: 2021. november 20.)

Pilinszky János: Publicisztikai írások, szerk., jegyz. Hafner Zoltán, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2010. https://konyvtar.dia.hu/html/muvek/PILINSZKY/pilinszky00373/pilinszky00666/pilinszky00666.html

Pilinszky János: Törőcsik Mari a színpadon, Vigília, LXIII. évf., 1998/3, 222–223.

Prontvai Vera: Barakkból a végtelenbe. Pilinszky színházeszménye és Visky András Caravaggio terminál című drámája, Vigilia, LXXXI. évf., 2016/10, 745–751.

Radnóti Zsuzsa: Gyerekek és katonák. Pilinszky János, a drámaíró, in Radnóti Zsuzsa: Cselekvés-nosztalgia, Budapest, Magvető, 1985, 97–121.

Radnóti Zsuzsa: Ki vagy te. Kornis Mihály drámáiról, Jelenkor, XXVII. évf., 1984/10, 877–878.

Saád Katalin: A képzőművészet titkos jelenléte. Pauer Gyula színpadképeiről, Színház, VIII. évf., 1975/5, 30.

Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza, Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2015, https://media.harmattan.hu/webbook/sepsi-pilinszky/parts/05_2.html

Spiró György: Két fiatal rendező, Nagyvilág, XX. évf., 1975/5, 782–785.

Sziládi János: Jegyzetek szovjet bemutatókról, Színház, VIII. évf., 1975/6, 9.

Tarján Tamás: Kihantolás, Népszabadság, XXXII. évf., 1988. február 23., 3.

Troszt Tibor: Ördögök, Somogyi Néplap, XXIV. évf., 1975. január, 159.

Visky András: Az eltűnt valóság nyomában. A barakkdramaturgia lehetőségei, in Visky András: Mire való a színház? Útban a theatrum theologikum felé, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2020. 71–81.

Képek jegyzéke

  1. kép. Visconti: Rocco és fivérei 1. (francia-olasz filmdráma, 1960) https://todosobrecine2.webcindario.com/roco.html
  2. kép. Visconti: Rocco és fivérei 2. (francia-olasz filmdráma, 1960) https://mediaklikk.hu/2015/03/09/rocco-es-fiverei/
  3. kép. Sötét sziluettek díszítik át az Ördögök színpadát (Beke László felvétele), in Saád Katalin: A képzőművészet titkos jelenléte: Pauer Gyula színpadképeiről, Színház, VII. évf., 1975/5, 31.
  4. kép. A kaposvári Ördögök színpadképe a szekrénnyel, melyben Kirillov „lakik” (Reviczky Gábor és Breznyik Péter) (Somogyi József felv.), in Böszörményi Katalin: Még egyszer az ördögök díszletéről, Színház, VII. évf., 1975/6, 21.
  5. kép. Kornis Mihály: Kozma (Kaposvári Csiky Gergely Színház), jelenetfotó: Molnár Piroska, Pogány Judit és Máté Gábor, Fotó: Fábián József, in Róna Katalin: Kozma, Film Színház Muzsika, 1986. szeptember 27., 4.
  6. kép. Kornis Mihály: Kozma, Pesti Színház, 1988. február 11., jelenetfotó: Pap Vera, Törőcsik Mari, Eszenyi Enikő, [címlapfotó], Színház, XX. évf., 1988/7.
  7. kép. Kornis Mihály: Kozma, Pesti Színház, 1988. február 11., jelenetfotó: Törőcsik Mari (Ikládi László felvétele), in Földes Anna: Élethazugságaink igazsága. Kornis Mihály tragédiája a Pesti Színházban, Színház, XX. évf., 1988/7, 8.
  8. kép. Kornis Mihály: Kozma, Pesti Színház, 1988. február 11., jelenetfotó: Reviczky Gábor és Törőcsik Mari. (Ikládi László felvétele), Földes Anna: Élethazugságaink igazsága. Kornis Mihály tragédiája a Pesti Színházban, Színház, XX. évf., 1988/7, 7.

 

 

Bende József (szerk.): Pilinszky János: Beszélgetések Sheryl Suttonnal – Egy párbeszéd regénye, Budapest, Magvető, 2020.

Beney Zsuzsa: Pilinszky Pilinszky-verset mond, Élet és Irodalom, XXIV. évf., 15. szám, 1980. április 12., 13.

Bódy Gábor: Önéletrajz, Filmkultúra, XXVII. évf., 1986/2, 8.

Czigány György: A hang tekintete, in Czigány György: Csak a derű óráit számolom…, Budapest, Zeneműkiadó, 1981, 120.

Fodor András: Pilinszky Jánosról – szerzői estjén, Élet és Irodalom, XIX. évf., 1975. január 18., 12.

Hafner Zoltán (szerk.): Levelek Pilinszkynek, Tatabánya, József Attila Megyei Könyvtár, 2012.

Hafner Zoltán (szerk.): Pilinszky János: Beszélgetések, Budapest, Századvég, 1994.

Hafner Zoltán (szerk.): Pilinszky János: Naplók, töredékek, Budapest, Osiris, 1995.

Hafner Zoltán (szerk.): Pilinszky János összegyűjtött levelei, Budapest, Osiris, 1997.

Hafner Zoltán (szerk.): Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999.

Hafner Zoltán (szerk.): Pilinszky János: Széppróza, Budapest, Osiris, 1996.

Hafner Zoltán – Herner János – Kucsera András (szerk.): Pilinszky fényképei, Budapest, Pesti Szalon, 1995, XLV, XLIX–LVI.

Izinger Katalin – Pallag Zoltán (szerk.): Pilinszky és Fehérvár, 2015. június 6 – október 31., kiállítási katalógus, A Szent István Király Múzeum közleményei D-sorozat 341. szám, Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum, 2015.

Jelenits István (szerk.): Pilinszky János: Versek, Budapest, Századvég, 1992.

Karádi Zsolt: Pilinszky, Duras, Robbe-Grillet, Szabolcs-Szatmár-Beregi Szemle, LVI. évf., 2021/4, 40–48.

Kocsis Zoltán (szerk.): Szabadesés – Pilinszky János emlékére, LP, Budapest, Hungaroton, 1986.

Kovács Erika: „Mindenből költészet lesz és csend…”. Pilinszky-emlékek, dokumentumok, Budapest, Osiris, 2003.

Kovács Péter: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat közelmúltjából, Szombathely, Életünk, 1992, 111–112.

Kovács Péter: Pilinszky közelében, Budapest, Vigilia, 2015, 179.

Kovács Péter: Schaár Erzsébet, Budapest, Gondolat, 1995, 34–35.

Kovács Péter – Kovalovszky Márta: Schaár Erzsébet, Budapest, N&n galéria, 2003.

Kőháti Zsolt: A művészi remeklés morálja – Pilinszky János: A mélypont ünnepélye, Filmkultúra, XXVI. évf., 1985/5, 74–77.

Körmendy Kinga: Pilinszky János kéziratos hagyatéka, Budapest, MTA Könyvtára, 1996.

Kroó András: Pilinszky János: Ők, Népszabadság, XXXIX. évf., 205. szám, 1981. szeptember 2., 7.

Melczer Tibor: A költő szaval – Jegyzetek Pilinszky János lemezeiről, Jelenkor, XXV. évf., 1982/7, 151–153.

Moldován Domokos: Hat magyar költő Angliában, képriport, Kortárs, XXIV. évf. 1980/7, 1113–1118.

Pilinszky János: (A) (M) (X), Jelenkor, VI. évf., 1963/7, 662–668.

Pilinszky, János: Großstadt-Ikonen – Ausgewählte Dichtungen und Essays, Übers., Eva Czjzek, Roman Czjzek, Jeannie Ebner, Gerhard Fritsch und Éva Vajda, Salzburg, Otto Müller Verlag, 1971.

Sándor Zsuzsanna: Saját pszichoanalízis – Szurdi András saját gyerekkorról és diktatúráról, 168.hu, 2019. október 24., https://168.hu/kultura/szurdi-andras-film-konyv-torteneleAAm- 176153

Schaár Erzsébet – Pilinszky János: Tér és kapcsolat, Budapest, Magvető, 1975.

Szigethy Gábor: Bódy Gábor Psychéje, Filmvilág, XXIII. évf., 1980/12, 5.

Szilágyi Gábor: A látvány ereje. Bódy Gábor: Nárcisz és Psyché, Filmkultúra, XXI. évf., 1980/6, 19–22.

Szüts Dénes: Doktor „Aranycsillag”…, Népszava, IC. évf., 20. szám, 1971. január 24., 4.

Vajda Miklós: Éj volt, egy síró magyar költővel az ágyon, in uő: Éj volt, egy síró magyar költővel az ágyon – Portrék, Budapest, Magvető, 2012, 79–95.

Vajda Miklós: Utazó költészet, Kortárs, XXIV. évf., 1980/7, 1110–1112

 

Irodalom: Sebők Melinda

Maczák Ibolya: Papírdarabok. Pilinszky János drámaírói munkássága, Budapest, Balassi, 2015.

  1. Müller Péter: Pilinszky János víziója a jelenlét színházáról, Literatura, XLVI. évf., 2020/4, 430–446.

Pilinszky János összes versei, Budapest, Osiris, 2001.

Pilinszky János: Naplók, töredékek, Budapest, Osiris, 1995.

Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999.

Pilinszky János: Széppróza, Budapest, Osiris, 1998.

Pilinszky János: Tanulmányok, esszék, cikkek, 2. köt., Budapest, Századvég, 1993.

Rónay György: Modern katolikus irodalmunk kérdéséhez, in Bende József (szerk.): Interjúk, nyilatkozatok, vallomások, Budapest, Vigilia, 2004, 320–328.

Rónay László: Isten nem halt meg. A huszadik századi magyar spirituális líra, Budapest, Szent István Társulat, 2002.

Schein Gábor, Poétikai kísérlet az Újhold költészetében, Budapest, Universitas, 1998.

Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében, Budapest, KRE–L’Harmattan, 2015.

Szabó Ferenc: Napfogyatkozás – kereszténység és modernség, Róma, Ugo Detti Nyomdája, 1991.

Török Endre (szerk.): Beszélgetések Pilinszky Jánossal, Budapest, Magvető, 1983.

Tüskés Tibor: Pilinszky János alkotásai és vallomásai tükrében, Budapest, Szépirodalmi, 1986.

Weil, Simone: Kegyelem és nehézkedés, ford. Pilinszky János, Budapest, Vigilia, 1994.