Szakirodalom

 

Adamikné Jászó Anna 2006. A nyelvi tudatosság fejlődése az anyanyelv elsajátítása során. Alkalmazott Nyelvtudomány. 6. 5–23.

Bak Mónika 2015. Magyar mint idegen nyelv a közoktatásban THL2 1–2. 84–92. 

Baker, Colin 2011. Foundation of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon, Multilingual Matters.

Bárdos Jenő 2000. Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.

Bárdos Jenő 2005. Élő nyelvtanítás-történet. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.

Bárdos Jenő 2007. Ekvivalenciák és kompetenciák a nyelvvizsgák világában. Educatio. 2. 231–242.

Bartha Csilla 1999. A kétnyelvűség alapkérdései. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.

Bartha Csilla 2002. Nyelvi hátrány és iskola. Iskolakultúra. 6–7. 84–93.

Bartha Csilla – Hámori Ágnes 2011. Cigány közösségek, nyelvi sokszínűség és az oktatás nyelvi kihívásai. Magyarországi helyzetkép. Európai Tükör. XVI/3. 107–131.

Bartha Csilla − Hámori Ágnes 2012. Stílus – interakció – diskurzus. Szociolingvisztikai szempontok és a beszédalkalmazkodás-elmélet lehetőségei a stílus vizsgálatában. In: Balázs Géza – Veszelszki Ágnes (szerk.) Nyelv és kultúra – kulturális nyelvészet. Budapest, Magyar Szemiotikai Társaság. 191–198.

Baeumer, Thomas – Linberg, Tobias – Rossbach, Hans-Guenther 2013. Data on Early Child Education and Care Learning Environments in Germany. International Journal of Child Care and Education Policy. Vol. 7. No. 1. 24–42.

https://doi.org/10.1007/2288-6729-7-1-24

Biber, Douglas – Johansson, Stieg – Leech, Geoffrey – Conrad, Susan – Finegan, Edward 1999. The Longman Grammar of Spoken and Written English. London, Longman.

Bodolai Anna Borbála – Kováts András 2013. A nyelvtanulástól a politikai részvételig. Budapest, ICCR.

Borsos Levente 2014. Balassi-füzetek 3. Gordos Katalin: Kalandra fel! Ismertetés. THL2. 1. 129–132.

Currie, Janet 2001. Early childhood educational programs. Journal of Economic Perspectives. 15/2. 213–238.

https://doi.org/10.1257/jep.15.2.213

Cs. Czachesz, Erzsébet 1998. Olvasás és pedagógia. Szeged, Mozaik Oktatási Stúdió.

Csabay Katalin 1993. Lexi. Iskola-előkészítő mesetankönyv 5–7 éveseknek. Budapest, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó.

Csonka Csilla 2006. A magyar mint idegen nyelv tanulója. In: Hegedűs Rita és Nádor Orsolya (szerk.): Magyar nyelvmester. A magyar mint idegen nyelv – hungarológiai alapismeretek. Budapest, Tinta Könyvkiadó. 161–169.

Csontos Nóra – Dér Csilla Ilona 2018. Pragmatika. Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó.

Derdák Tibor – Varga Aranka 2008. Az iskola nyelvezete – idegen nyelv. Regio – Kisebbség, politika, társadalom 1996. 7. évf. 2.sz.

https://efolyoirat.oszk.hu/00000/00036/00025/pdf/07.pdf [2016. 12. 16.]

Dóczi Brigitta 2015. Szókincsfejlesztés a 21. században IKT-eszközökkel. In Antalné Szabó Ágnes (szerk.): Szakpedagógiai körkép II. Idegennyelv-pedagógiai tanulmányok. ELTE BTK Budapest. http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_3.pdf. [2020. 04. 09.]

Dóla Mónika 2018. Közös alap és formulaszerű elemsorok a magyar szóbeli nyelvvizsga beszélgetéseiben mint interkulturális kommunikációban. Hungarológiai Évkönyv 1. 9–37.

Dumas, Christelle – Lefranc, Arnaud 2010. Early schooling and later outcomes: Evidence from preschool extension in France. Thema Working Paper no. 2010-07. France, Université de Cergy Pontoise.

Éder Zoltán 1991. A magyar mint idegen nyelv diszciplináris helye. In: Nádor Orsolya (szerk.): A magyar mint idegen nyelv fogalma. Hungarológiai ismerettár 6. http://mek.oszk.hu/01200/01282/01282.htm [2019. 02. 22.]

Erdei Gyula 2002. A posztkommunikatív idegennyelv-oktatáshoz. In: Kárpáti Eszter – Szűcs Tibor (szerk.): Nyelvpedagógia. Iskolakultúra könyvek 12. 47–52.

Faludi Julianna – Schmidt Ildikó 2013. Nyelv és munkaerőpiac. Bevándorlás és integráció Dániában. In: Bodolai A. Borbála – Kováts András (szerk.) A nyelvtanulástól a politikai részvételig. Budapest, ICCR. 131–153.

Fazekasné Fenyvesi Margit – Józsa Krisztián – Nagy József – Vidákovich Tibor 2002. Az alapkészségek fejlődése 4–8 éves korban. Budapest, OKÉV KÁOKSZI. 

Feischmidt Margit – Nyíri Pál (szerk.) 2006. Nem kívánt gyerekek? Migráns gyerekek a Magyar közoktatásban. Budapest, Nemzeti-etnikai Kisebbségkutató Intézet.

Gardner, Robert C. – MacIntyre, Peter D. 1991. An instrumental motivation in language study: Who says it isn’t effective? Studies in Second Language Acquisition. 13. 57–72.

https://doi.org/10.1017/S0272263100009724

Giay Béla – Nádor Orsolya (szerk.) 1998. Magyar mint idegen nyelv/hungarológia. Pécs – Budapest, Janus Pannonius Tudományegyetem – Teleki Alapítvány.

Giles, Howard – Coupland, Justine – Coupland, Nikolas 1991. Communication, context, and consequence. In: Giles, Howard – Coupland, Justine – Coupland, Nikolas (eds.) Contexts of Accomodation. Cambridge – New York – Melbourne, Cambridge University Press. 1–69.

Gormly, William T. – Phillips, Deborah – Gayer, Ted 2008. Preschool programs can boost school readiness. Science, 320. 1723–1724.

https://doi.org/10.1126/science.1156019

Gósy Mária 2002. A beszédészlelés és a beszédmegértés folyamatának zavarai. (A beszédfeldolgozás hibás működése. A beszédfeldolgozási zavar megjelenési formái. A beszédfeldolgozás zavarának okai. A beszédfeldolgozás zavarainak osztályozása) In: Martonné Tamás Márta (szerk.) Fejlesztő pedagógia. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó. 121–126.

Gósy Mária 2017. Anyanyelv-elsajátítás: kutatási irányok, módszerek, lehetőségek. Gyermeknyelv 9. 9–33.

Grosjean, Francois 1989. „Neurolinguists, Beware! The bilingual is not two monolinguals in one person.” Brain and Language 36. 3–15. 

https://doi.org/10.1016/0093-934X(89)90048-5

Havnes, Tarjei – Mogstad, Magne 2011. No Child Left Behind: Subsidized Child Care and Children’s Long-Run Outcomes. American Economic Journal: Economic Policy 2. 97–129.

https://doi.org/10.1257/pol.3.2.97

Hegyi Endre 1967. Hogyan tanítsuk idegen nyelvként a magyart? Egységes jegyzet. Budapest, Tankönyvkiadó.

Hegyi Endre 1991. A modern nyelvtudomány és a korszerű nyelvoktatás. In: Nádor Orsolya (szerk.): A magyar mint idegen nyelv fogalma. Hungarológiai ismerettár 6. http://mek.oszk.hu/01200/01282/01282.htm [2019. 02. 22.]

Herzog-Punzenberger, Barbara 2016. Successful Integration of Migrant Children in EU Member States: Examples of Good practice. Linz, NESET II ad hoc question 1. 1–17.

Hornyák Mária 2003. Első óvodánk története (Buda-Krisztinaváros) 1828-1867. Martonvásár, Brunszvik Teréz Szellemi hagyatéka Alapítvány.

Hunston, Susan 2002. Pattern grammar, language teaching, and linguistic variation: applications of a corpus-driven grammar. In: Reppen, Randi – Biber, Douglas – Fitzmaurice, Susan (eds.): Using Corpora to Explore Linguistic Variation. Amsterdam, John Benjamins. 167–183.

https://doi.org/10.1075/scl.9.11hun

Hunya Márta (2014): Reflektív pedagógus – reflektív gyakorlat. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/publikacio/reflektiv-pedagogus-reflektiv-gyakorlat [2018. 09.18.]

Józsa Krisztián 2016. Kihívások és lehetőségek az óvodai fejlesztésben. Iskolakultúra 26. évf. 4. sz. 59–74.

Kolczonay Katalin – Pomogáts Béla (Szerk.) 1996. Huszonöt esztendő az Anyanyelvi Konferenciák történetében. Budapest, Nemzetközi Hungarológiai Központ.

Kovács Tünde 2019. Nyelvi játékok. Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem –L’Harmattan Kiadó. 

Lukács Ágnes – Győri Miklós – Rózsa Sándor 2013. TROG-H: új sztenderdizált módszer a nyelvtani megértés fejlődésének vizsgálatára. Gyógypedagógiai Szemle 41. évf. 1. 1–22.

Magyarország, 2016. 2017. Budapest, Központi Statisztikai Hivatal

Mathur, Smita – Parameswaran, Gowri 2012. School Readiness for Young Migrant Children: The challenge and the Outlook. International Scholarly Reserach Network. 1–9.

https://doi.org/10.5402/2012/847502

Medgyes Péter 1995. A kommunikatív irányzat erős és gyönge értelmezése. In: Nádor Orsolya (szerk.) 2019. Régi és újabb nyelvoktatási módszerek. Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó.

Medgyes Péter 1997. A nyelvtanár. Budapest, Corvina Könyvkiadó.

Melhuish, Edward 2012. Research on Early Childhood education in the UK.

Melhuish, Edward 2014. The impact of early childhood education and care on emproved wellbeing. London, United Kingdom, British Academy. 33–43.

Mewald, Claudia (2015): Lexical Range and Communicative Competence of Learners in Bilingual Schools in Lower Austria. Global Education Review, vol 2. 2. https://ger.mercy.edu/index.php/ger/article/view/107 [2020. 04. 09.]

Murphy, A. Victoria – Evangelou, Maria 2016. (Eds) Early Childhood Education in English for Speakers of Other Languages. London, British Council.

Miera, Frauke 2007. German Education Policy and the Challenge of Migration. Frankfurt, EMILIE Project.

Molnár Balázs – Pálfi Sándor – Szerepi Sándor – Vargáné Nagy Anikó 2015. Kisgyermekkori nevelés Magyarországon. Educatio 3. 121–128. 

Moret, Joelle – Fibbi, Rosita 2010. Kinder mit Migrationshintergrund von 0 bis 6 Jahren: wie können Eltern partiziperen? Bern, Schweizerische Konferenz der kantonalen Erziehungsdirektoren.

Mudra Viktória – Nagyházi Bernadette (2007): Nézzünk körül az iskolában! www.sulinovadatbank.hu [2009. 01.18.]

M. Pintér Tibor – Wéber Katalin 2019. Mérés és értékelés: magyar mint idegen nyelv. Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó.

Nádor Orsolya (Szerk.) 2000. Nyelvünk és Kultúránk 1–110 Bibliográfia. Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága - Anyanyelvi Konferencia.

Nádor Orsolya 2003. Nyelvek és kultúrák találkozása – a magyar mint idegen nyelv szemszögéből. Hungarológiai Évkönyv. 4. 172–181.

Nádor Orsolya 2018. Tanított (anya)nyelvünk. Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó. 

Nádor Orsolya (szerk.) 2019. Régi és újabb nyelvoktatási módszerek. Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó.

Nagy József – Fazekasné Fenyvesi Margit – Józsa Krisztián – Vidákovich Tibor 2016. Szeged, Differenciált fejlődésvizsgáló rendszer. Tesztrendszer, kézikönyv, fejlődési útmutató. Mozaik Kiadó.

Nagy Károly 1970. Magyar iskolák, magyar tanítás az Amerikai Egyesült Államokban. In: Kolczonay Katalin – Pomogáts Béla (szerk): Huszonöt esztendő az Anyanyelvi Konferenciák történetében (Dokumentumok). Budapest, Nemzetközi Hungarológiai Központ. 19–26.

Nagyházi Bernadette 2006. A magyar mint idegen nyelv oktatásának nehézségei különleges nyelvtanítási-nyelvtanulási helyzetben. – Gyermekek magyarnyelv-oktatásának tapasztalatai Kaposvárott 1996–2003 között. THL2 2. évf. 1–2. 128–136.

Nagyházi Bernadette 2008. Legyél jó! – Grammatikai ismeretek tanítása induktív módon a magyar mint idegen nyelvi órán. In: Gecső Tamás – Sárdi Csilla (szerk.): Jel és jelentés. Budapest, Tinta Könyvkiadó. 217–223.

Nagyházi Bernadette 2010. A dialógus alapú magyarnyelv-oktatás és módszerei kisiskolásoknak a szóbeli kezdő szakaszban. In: Benczéné Fekete Andrea (szerk.): 50 éves a felsőfokú tanítóképzés. Kaposvár, KE PK. 202–214.

Nagyházi Bernadette 2018. Hogyan tanítsuk idegen nyelvként a magyart – gyerekeknek? Hungarológiai Évkönyv 19. 74–84.

Pelcz Katalin – Szita Szilvia 2012. Szókártyák használata a magyar mint idegen nyelv oktatásában. THL2 1–2. 76–85.

Nemzeti Közoktatási Törvény. Letöltve: 2018. július 2.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1100190.TV

Schmidt Ildikó 2011. A Thomas Mann Gymnasium – Deutsche Schule Budapest kéttannyelvű-e? „Kultúrák találkozása” és az idegen nyelvi kompetencia fejlesztése. Modern Nyelvoktatás XVII. 53–65.

Schmidt Ildikó 2012. Forma és funkció kapcsolata a magyar köztes nyelvben. Hungarológiai Évkönyv 13. 43–51.

Schmidt Ildikó 2018a. Bevándorló gyerekek közoktatásbeli integrációja a befogadó iskola szempontjából. In: Dégi Zsuzsanna – Tankó Enikő – Tódor Erika-Mária (szerk.) Nyelvi tájkép, nyelvi sokszínűség. Sepsiszentgyörgy, Románia, Sapientia EMTE Csíkszeredai Karának Humántudományok Tanszéke. 151-163.

Schmidt Ildikó 2018b Nyelvelsajátítás vagy nyelvtanulás? Óvodáskorú bevándorló kisgyermekek magyar nyelvi fejlesztése. Gyermeknevelés 3. 26–33.

Schmidt Ildikó 2019a. Migráns gyermekek nyelvi integrációja a magyar közoktatásban. (Esettanulmány: egy afgán testvérpár egy budapesti iskolában). Doktori (PhD) disszertáció kézirata. Pécs, Pécsi Tudományegyetem.

Schmidt Ildikó 2019b. Tankönyvhasználati szokások magyar mint idegen nyelv tanárok körében. Kézirat.

Schmidt Ildikó 2019c. A magyar írás és olvasás tanítása – az alfabetizálás folyamata. Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó.

Schmidt Ildikó 2020. Literacy Teaching to Students Socialised in Different Visual Culture. 3rd International Conference: Literacy and Contemporary Society: Identities, Texts, Institutions“. Ciprus, Nicosia.

Schmidt Ildikó 2020. Bilingvis gyermekek nyelvhasználati önreflexiói. (Megjelenés alatt)

Sinclair, John McH. 1991. Corpus Concordance Collocation. Oxford, Oxford University Press. 

Szépe György – Derényi András (szerk.) 1999. Nyelv, hatalom, egyenlőség. Corvina Kiadó

Szita Szilvia – Pelcz Katalin 2017. Modellalapú nyelvoktatás – Természetes nyelvhasználat a tanteremben és a tantermen kívül. THL2. 1–2. 262–269.

Skutnabb-Kangas, Tove 1984. Bilingualism or Not: The Education of Minorities. Clevedon, Avon, Multilingual Matters.

Skuntnabb-Kangas, Tove 1997. Nyelv, oktatás, kisebbségek. Budapest, Teleki László Alapítvány Könyvtára. (Kisebbségi adattár VIII.)

Vermeki Boglárka 2019. Fejlődés és fejlesztés az óvodában - Módszertani segédanyag a kompetenciaalapú óvodai neveléshez. Kovács Erika (szerk.) Fókuszban: Idegen anyanyelvű gyerek a csoportban. Budapest, Raabe Klett Oktatási Tanácsadó és Kiadó Kft. 1–8.

Widlok, Beate – Petravić, Ana – Org, Helgi –Romcea, Rodica 2010. Korai idegennyelv-tanulás – „Nürnbergi Ajánlások”. Goethe-Institut e.V., München.

http://www.goethe.de/ins/hu/bud/pro/bkd/korai_idegennyelvtanulas.pdf . [2020. 04. 09.]


 

 

Tananyagok

 

Baumann Tímea 2018. Miről van szó? Pécs, Pécsi Tudományegyetem ÁOK Nemzetközi Oktatási Központ.

Baumann Tímea 2018. Hangrend, fonetikai munakfüzet. Pécs, Pécsi Tudományegyetem ÁOK Nemzetközi Oktatási Központ.

Durst Péter 2017. Lépésenként magyarul. Szeged, Szerzői Kiadás.

Frittmann Lászlóné 1973. Tarka lepke. Budapest, Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága - Anyanyelvi Konferencia.

Gordos Katalin – Varga Virág 2011. Miénk a vár! Balassi-Füzetek 1. Budapest, Balassi Intézet.

Gordos Katalin – Varga Virág 2012. Ünnepeljünk együtt! Balassi-Füzetek 2. Budapest, Balassi Intézet.

 Gordos Katalin 2013. Kalandra fel! Balassi-Füzetek 3. Budapest, Balassi Intézet.

Maróti Orsolya – Sipos Linda 2015. Mesélj nekem! Balassi-Füzetek 4. Budapest, Balassi Intézet.

Bándli Judit – Gordos Katalin – Maróti Orsolya 2015. Játssz velünk! Balassi-Füzetek 5. Budapest, Balassi Intézet.

Dovala Márta 1987. Süni kalandjai. Budapest, Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága - Anyanyelvi Konferencia. 

Ginter Károly 1973. Hogy mondjuk helyesen? Budapest, Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága - Anyanyelvi Konferencia.

Ginter Károly 1987. Magyar beszélgetések. Budapest, Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága - Anyanyelvi Konferencia.

Gróf Annamária – Varga Csilla – Szende Virág – Vidéki Erzsébet 2006. Kiliki a Földön 1. Budapest, Akadémiai Kiadó

Gróf Annamária – Varga Csilla – Szende Virág – Vidéki Erzsébet 2015. Kiliki a Földön 2. Budapest, Akadémiai Kiadó

Kiss Gabriella – Molnár Ilona 2011. Jó szórakozást magyarul! Budapest, Molilla Könyv.

Lukács - Somos Júlia, Ottucsák Melinda A. és Székely Orsolya 2019 Mi a téma? Olvassunk együtt Zahrával és Ziával! Budapest, Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya Jezsuita Menekültszolgálat.

Schmidt Ildikó 2018. Betűrend, alfabetizáló munkafüzet. Pécs, Pécsi Tudományegyetem ÁOK Nemzetközi Oktatási Központ.

Szende Aladár 1971. Magyar szavak világa. Budapest, Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága - Anyanyelvi Konferencia.

Szende Aladár 1987. Aranyablak. Budapest, Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága - Anyanyelvi Konferencia.

Szita Szilvia – Pelcz Katalin 2013. MagyarOK A1+. Pécs, Pécsi Tudományegyetem ÁOK Nemzetközi Oktatási Központ.

Szita Szilvia – Pelcz Katalin 2014. MagyarOK A2+. Pécs, Pécsi Tudományegyetem ÁOK Nemzetközi Oktatási Központ.

Walsch Mester Ágnes – Kovács Renáta 2018. Variációk négy témára. Pécs, Pécsi Tudományegyetem ÁOK Nemzetközi Oktatási Központ.

Walsch Mester Ágnes – Kovács Renáta 2018. Variációk újabb négy témára. Pécs, Pécsi Tudományegyetem ÁOK Nemzetközi Oktatási Központ.