- Titel
- Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása
- Title (EN)
- Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
- Autor
- Bethlenfalvy Ádám
- Peer review
- Kucserka Zsófia
- Date
- 2020
- Place
- Budapest
- Zusammenfassung
- A tantermi dráma különlegesen gazdag lehetőségeket kínál történetek osztálytermi feldolgozására. Ennek a cselekvésre, részvételre és alkotásra épülő műfajnak az elméletét és gyakorlatát járja körbe Bethlenfalvy Ádám kötete. A könyv a tantermi dráma négy összetevőjét elemzi: a jelteremtést és jelentésalkotást; a fikció és valóság viszonyát; a szituáció és a kontextus fogalmát; és a vizsgálódás nézőpontját meghatározó keretet. Az elméletet minden ponton gyakorlatban kipróbálható példák teszik érthetővé. Ezután a történetek, szövegek vizsgálatának hét stratégiáját mutatja be. Ezek lehetővé teszik, hogy a történeteket anélkül vessék alá alkotó vizsgálatnak, hogy azok zárt egysége sérülne. A stratégiákat bemutató drámaórák a közoktatás teljes életkori spektrumát lefedik.
Három részletes drámaóravázlatot kínál a szerző saját gyakorlatából, a többi példa neves külföldi szakemberek munkájából ad ízelítőt. Végül a drámaórák vezetésével kapcsolatban kínál gyakorlati irányelveket a szerző.
A Dráma a tanteremben olyan érdeklődőknek, tanároknak szól, akik szívesen ismerkednek az alkotó megértés drámapedagógiai lehetőségeivel, elméleteivel, módjaival.
- Summary (EN)
- Classroom Drama is a book that offers a variety of possibilities that can be used in the enactive exploration of narratives in the school. Adam Bethlenfalvy's book explores the theory and practice of a drama based approach, that builds on action, participation and creation. The book presents the four pillars of Classroom Drama: the use of signing in creation and meaning making; the relationship of fiction and reality; the concepts of context and situation; and the concept of frame that helps define different perspectives in exploration. Each theoretical element is accompanied by practices that can be implemented in the classroom. This section is followed by seven different strategies of exploring narratives. The startegies offer creative engagment with the narratives without distructing their coherence or structure. The drama lessons offered as examples of the strategies cover all age-groups in school. Three detailed examples are from the author's own practice, while others are examples from leading parctitioners in the field. Finally, the book offers advice on facilitating the drama lessons.
- Herausgeber
- L'Harmattan
- Co-publisher
- Károli Gáspár Református Egyetem
- Type of publication
- monográfia
- Field of science
- Pedagógia / Pedagogy (12910)
- Stichwort
- drámapedagógia | színházi nevelés | művészeti nevelés | narratíva | oktatás
- Format
- Text
- ISBN
- 978-963-414-718-3
- Series
- Károli könyvek. Monográfia
- Sprache
- magyar
- Edition
- Első kiadás
- Rechte
- CC BY-NC-ND 4.0