OCR
SZIVÄK JUDIT' — URBAN KriszTAN? — Rapos Nora? A REFLEKTIV GONDOLKODAS ES A SZERVEZETI TUDAS FEJLESZTÉSÉNEK ÖSSZEFÜGGÉSEI A MAGYAR MESTERPEDAGÓGUSOK PROGRAMJAIBAN ABSZTRAKT Az iskolai szervezetek olyan komplex, dinamikus rendszereket hoznak létre, melyek egyrészt hatást gyakorolnak a benne dolgozó pedagógusok munkájára, másrészt a pedagógusok is aktívan alakítják az iskola szervezeti tudását pedagógiai gyakorlatuk során. Ennek ismeretében felvethető, hogy az egyéni pedagógus reflektív gondolkodása mint tudásmenedzsment forma képes az iskola szervezeti tudásának fejlesztését támogatni. Tanulmányunkban felvázoljuk, hogy a magyar mesterpedagógusok terveiben milyen módon ragadható meg a reflektív gondolkodás és a szervezetfejlesztési célok közti kapcsolat, összesen 813 mesterprogram vizsgálatán keresztül. Kvantitatív elemzésünk során feltártuk, hogy az egyes pedagógusra jellemző reflektív gondolkodás milyen összefüggésben áll az iskola szervezeti tudását fejlesztő célokkal. Eredményeink alapján megállapítható, hogy a reflektív gondolkodásról tanúskodó pedagógusok nagyobb valószínűséggel tekintenek túl saját szakmai céljaikon, így képesek lehetnek a saját iskolai szervezetük szakmai tudásának gazdagítására is. Kulcsszavak: reflektív gondolkodás, mesterprogram, szervezeti tudás, folyamatos szakmai fejlődés, pedagógus életpályamodell BEVEZETÉS ! ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet : ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet : ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet