OCR
DoBRovA ZITA" — SZIVÁK JUDIT? PEDAGÓGUSNAK KÉSZÜLŐ HALLGATÓK, ILLETVE PEDAGÓGUSOK TANULÁSÁNAK EREDMÉNYEI A SZAKMAI KÖNYVKLUBOKBAN ÁBSZTRAKT A nemzetközi szakirodalom tanúbizonysága szerint több olyan forma támogathatja sikeresen a pedagógusképzésben résztvevők vagy a pályán lévő pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését, melyek az olvasás szakmai növekedéshez nyújtott lehetőségét a közös tudásépítés lehetőségével kombinálják, ilyenek például a szakmai könyvklubok is. Jelen írás huszonhét, az utóbbi harminc évben megjelent tanulmány tanulságait összegzi két fő tartalmi fókusszal. Először a szakmai könyvklubok működésének jellegzetességeit, módszertani elemeit mutatja be röviden, majd az elemzéshez neovigotszkijánus megközelítést rendelve az ezekben a sajátos tanulási környezetekben folyó reflektív-kollaboratív munka tanulási eredményeit foglalja össze. Az elemzés feltárja, hogyan nyújt szakmai felkészülést vagy fejlődést gazdagító lehetőséget a könyvklub a hallgatóknak és pedagógusoknak a részvételen alapuló tanulásra, az elképzelések (illetve az ezek hátterében álló értékek, célok) artikulálására és a személyes ideák megosztására, az értelemadás és a megvalósítás közötti kapcsolat megteremtésére, a szakmai identitás (kijfejlődésének, erősödésének támogatására, illetve az érzelmek megélésén keresztül való tanulásra. Kulcsszavak: könyvklub, pedagógus, pedagógusképzés, folyamatos szakmai fejlődés BEVEZETÉS Jelen tanulmány célja, hogy a nemzetközi szakirodalom releváns kutatási eredményei alapján bemutassa, milyen tanulási eredményekkel járhat a pedagógusjelöltek és a pedagógusok számára a szakmai könyvklubokban való részvétel. De célunk az is, hogy felhívjuk a hazai szakmai közösség figyelmét is a könyvklubok nyújtotta lehetőségekre. ! ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola ? ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet