OCR
KEczZER GABRIELLA! — KováTs GERGELY? — RÓNAY ZOLTÁN? INNOVÁCIÓK A FELSŐOKTATÁSMENEDZSMENTBEN? Az egyetemvezetés trendjei és a hazai megoldások ABSZTRAKT A hazai felsőoktatás utóbbi éveit a modellváltás kérdésköre tematizálja. A kormányzati narratíva szerint a fenntartói, tulajdonosi jogok közérdekű vagyonkezelő alapítványok részére történő átadása az intézményi autonómia növelését jelenti és fokozza a működés hatékonyságát, valamint szorosabbra fűzi a társadalom és a munkaerőpiac kapcsolatát. Az intézményi autonómia és a professzionális intézményvezetés egymáshoz való viszonya azonban még Magyarországon sem új keletű dilemma, hiszen 2005-ben is már hasonló érveket hozott fela kormányzat az irányító testületek bevezetése mellett, illetve ez az érvelés jelent meg a Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégiai dokumentumokban a konzisztóriumok bevezetésének alátámasztására. Ezek az érvek sokszor hivatkoztak a nemzetközi tendenciákra vagy használtak ahhoz hasonló érvrendszert. Ezért indokoltnak tűnik áttekinteni a világban zajló folyamatokat és azok tükrében értékelni a hazai fejleményeket. Ennek érdekében a tanulmány első részében bemutatjuk azokat az elméleteket és nemzetközi trendeket, amelyek hatnak vagy hathatnak az egyetemi kormányzás — és azon belül elsősorban az irányító testületek (boardok) — nemzetközi modelljeinek formálódására. Így kitérünk egyebek mellett a menedzserizmus és a boardizmus elméletére is. A tanulmány második része számba veszi az egyetemi kormányzás testületi aspektusait Magyarországon, áttekintve az egyes vezető testületek változását és a jelenlegi helyzetet. Végül — reflektálva az éppen zajló folyamatokra — a tanulmány a modellváltást elemzi a nemzetközi minták és tapasztalatok fényében. Kulcsszavak: egyetemi kormänyzäs, modellvältäs, boardok, menedzserizmus, autonömia 1 Szegedi Tudomänyegyetem, Juhäsz Gyula Pedagöguskepzö Kar ® Budapesti Corvinus Egyetem, Vezetéstudományi Intézet és Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja 3: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar