OCR
FEHÉRVÁRI ANIKÓ" — SZÉLL KRISZTIÁN" MÉLTÁNYOSSÁG AZ OKTATÁSBAN ÁBSZTRAKT Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy mennyiben jár együtt a tanulói eredményesség és a méltányosság, illetve mit tehet az oktatáspolitika a méltányosság javításában. Magyarországra vonatkozéan a PISA-felmérések legrelevansabb eredménye és megállapítása az, hogy hazánkban rendkívül erős a családi háttér hatása a tanulói teljesítményekre, továbbá nálunk a legnagyobb az egyes iskolák közötti különbségekből adédé teljesitményszérédäs. À nemzetkôzi ôsszehasonlitás rámutat arra, hogy az OECD-átlagnál alacsonyabb magyar teszteredmények nem függetlenek attól, hogy a családi háttér teljesítményre gyakorolt hatása jelentősen meghaladja az OECD-átlagot. Vagyis a társadalmi háttérből eredő egyenlőtlenségek mérséklése nagy valószínűséggel javítaná a tanulói teljesítményeket, az eredményességet. Ennek egyik lehetséges eszköze a szülő és az iskola közelítése, a szülők aktív bevonása az iskolai életbe, a szülői szerepvállalás ösztönzése, erősítése. A PISA eredményei egyértelműen megerősítik ezt, hiszen a szülői gondoskodás és érdeklődés, a gyermekkel együtt eltöltött idő, a tanulási, művelődési szokások kisgyermekkori előkészítése, támogatása mind-mind pozitívan befolyásolja a későbbi iskolai életutat. Fontos kiemelni, hogy a társadalmi háttér jellemzői befolyásolják azt, hogy a szülő mennyit foglalkozott otthon gyermekével az iskoláskor előtt, ugyanakkor a háttérjellemzők kiszűrése után is megmarad a szülői támogatás pozitív hatása. Kulcsszavak: tanulói eredményesség, méltányosság, PISA, családi háttér BEVEZETÉS Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben 2014-ben született az OECD az oktatásról című kötet, melyben igyekeztünk összefoglalni mindazt a szerteágazó kutatás-fejlesztési területet, melyet a szervezet az oktatás teljes spektrumán, a közoktatástól ! Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Intézet