OCR
János, a király? Az István, a király politikai olvasatai PINTÉR KÁROLY Az 1983 augusztusában bemutatott István, a király egyedülálló siker a magyar populáris kultúra történetében: bemutatásától kezdve a közönség szeretete és rajongása övezte, a városligeti szabadtéri előadásból készült filmet több mint egymilliós tömeg nézte meg a mozikban, a dupla lemezalbum pedig minden idők legnagyobb magyarországi eladási rekordját érte el: a megjelenését követően több mint egymillió példány kelt el belőle, azaz gyémántlemez lett." A rendszerváltás évében, 1990 szeptemberében nagyszabású produkció formájában, az Illés együttes koncertjét megelőzően mutatták be a zenés drámát a Népstadionban (javarészt az eredeti szereplőgárdával, ám jóval látványosabb kivitelben, historizáló kosztümök, óriási méretű Szent Korona és egyéb látványelemek felhasználásával), és ezzel kvázi hivatalosan is a nemzeti rockopera rangjára emelkedett a magyar köztudatban, amit azóta is szilárdan őriz, átlag öt-tíz évente megrendezett újabb és újabb bemutatói rendre telt házakat vonzanak. Kockázat nélkül kijelenthetjük, hogy Szörényi Levente és Bródy János alkotása teljes mértékben kanonizálódott, a magyar kultúra közkincsévé vált. I Jávorszky Béla Szilárd: Koppány, a szupersztár, Népszabadság, 2002. aug. 19. http://www. jbsz.hu/hosszabbak/regmult-200003-/463-istvan-a-kiraly-koppany-a-szupersztar (Letöltés ideje: 2019. 03. I5.); Csatári Bence: Az ész a fontos, nem a haj: A Kádár-rendszer könnyűzenei politikája, Budapest, Jaffa, 2015, 277.