Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000047/0000

Poetic Rituality in Theater and Literature

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13039), Vizuális művészetek, előadóművészetek, dizájn / Visual arts, performing arts, design (13046), Irodalomelmélet / Literary theory (13022)
Sorozat
Collection Károli
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000047/0014
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 15 [15]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000047/0014

OCR

RITUAL AND AESTHETIC PRESENTIVITY ——~<~o»—___ WOLFGANG BRAUNGART The ritual is a regulated and inherently structured act performed by or for a community. It is one of the fundamental forms of social activity and a universal cultural component that extends across all religions and societies. Ritual is performative; it allows an aesthetic experience and takes place as an event that carries sense and meaning, obviousness, and significance. Everything that people do or create as a cultural act or expression is connected to cultural semantics. It’s the same with the ritual. One can differentiate between the various types of ritual on the basis of form, meaning, and social function. Literature can participate in all types of rituals in various ways: semantically, thematically, socio-functionally, and structurally. The dimension of understanding a ritual is decisively connected with aesthetic explicitness, clarity, the performativity of the aesthetic, and the convincing nature of its overall appearance, which inscribe “significance” to the ritual. Literature makes use of the entire spectrum of expression inherent to the ritual. INTRODUCTION Everything that is articulated culturally must show itself in a specific way: clothes, furniture, texts, buildings, music, everyday objects, goods, actions — everything. The way in which something appears and is articulated creates aesthetic meaning: aesthetic, not conceptual meaning. This can never be achieved by any concept (Kant); but it is no less important and significant. All aesthetic meaning is inscribed in cultural-historical order of meaning. The dimension of literature that relates to this aesthetic meaning or generates aesthetic meaning is usually referred to as “form.” “Form,” of course, is a category central to literature’ — as it is to ritual. ! Dieter Burdorf: Poetik der Form: Eine Begriffs- und Problemgeschichte, Stuttgart/Weimar, Metzler, 2001. +13 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1830 px
Kép magassága
2834 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
894.01 KB
Permalinkből jpg
022_000047/0014.jpg
Permalinkből OCR
022_000047/0014.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde