Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Sepsi Enikő
Cím (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000046/0039
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 40 [40]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000046/0039

OCR

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? vonalat, mely a gyerekek szemében a fejet a hajtások közt körbefutja, az alkony még fényes egén. Világos árnyak előtt más, fekete árnyak. De ha az ember a tükörbe meríti kezét és felkavarja a vizet, madarak és gyümölcsök árnyéka összefolyik." Kibédi Varga Áron A realizmus alakzatai című tanulmányában idézi az idősebb Plinius egy másik anekdotáját, melyben Timotheos Iphigeneia feláldozásának történetét festi meg, s elhatározza, hogy Agamemnon fájdalommal teli tekintetét kendővel leplezi, mert festő nem képes megjeleníteni azt a fájdalmat, amely a lánya halálát elrendelni kénytelen király és a kivégzést megállítani kívánó apa lelkében egyszemélyben feszül (ti. Agamemnonéban). Nem csupán Ihimotheos kendője, amint arra Kibédi felhívja a figyelmet, hanem Yves Bonnefoy tócsája is a megmutatható és az ábrázolható közötti határvonalat szimbolizálja, mely Lyotard szerint" éppenséggel a kortárs művészet sajátja. Kibédi Vargával ellentétben viszont úgy gondolom, Bonnefoy-Zeuxisz nem a hallgatást választja, mert a szöveg nem az általa idézett résznél fejeződik be. Bonnefoy a tükörfelszínt választja, nem engedve a valóság-próbából sem: a érompe-l'œil nem jár csalódással, a harc lehetősége a tócsában is fennáll; vagyis a műalkotás kellemetlen és fájdalmas madár-tesztjének a víztükör, a kortárs tükörirodalom is ki van téve. A madarak sötét és a szőlők világos árnyait összefogó tócsa rilkei értelemben vett nyitott forma az , előrevivő" vers és az , összefoglaló" próza" határmezsgyéjén szólal meg, az elmondható fabula jelenléte térbe és időbe, vagyis a végességbe helyezi a szöveget. A költői beszéd Bonnefoy számára nem más, mint az érzékelhető világgal autentikus kapcsolatba való kerülés, a legelemibbel, a pillanatnyival, amely nemcsak 10 Francois Lyotard: Linhumain. Causeries sur le temps, Paris, Galilée, 1988. “L. az Istenitélethez (Ordalie) irt szerz6i Jegyzetet in Yves Bonnefoy: Kép és jelenlet, ford. az Eötvös Collegium forditömühelye, szerk., bevezetö tan. és jegyzetek Sepsi Enikő, Budapest, Argumentum Kiadó, 2007, 153-156. + 38 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
977.9 KB
Permalinkből jpg
022_000046/0039.jpg
Permalinkből OCR
022_000046/0039.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde