Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Sepsi Enikő
Title (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000046/0033
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 34 [34]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000046/0033

OCR

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? rakkal kiizd6 szisziiphoszi — vagy esetleg prométheuszi — küzdelmet folytató Zeuxisz történetét. A forrástörténetnek több változata ismert. Vélhetően Zeuxisz festményei nyomán készült alkotások fennmaradtak az ókori Róma villáinak a falán. Cicero és az idősebb Plinius szerint Zeuxisz Krotón öt legszebb lányáról mintázva megfestette a trójai Helénát, emellett a Kentaur családot, Pénelopét, egy atlétát, a gyermek Herkulest, Jupitert stb. Az ókori szövegek mindösszesen 18 festményről tesznek említést. Állítólag (Verrius Flaccus szerint) egy öreg hölgy megfestésekor érte a halál, méghozzá úgy, hogy halálra nevette magát. Francois-André Vincent Zeuxis choisissant pour modele les plus belles filles de Crotone cimt 1789-es, XVI. Lajos megrendelésére készitett festménye a Louvre-ban található, és azt ábrázolja, amikor Zeuxisz Krotón öt legszebb lányát kiválasztja Heléna alakjának megformálására. Lukianosz Zeuxisz vagy Antiokhosz című írásában a legkiválóbb festőnek nevezi Zeuxiszt, aki témájában újszerű kísérletei között megfestett egy kentaurnőt, , melynek Athénban van most egy másolata, amelyet pontos mérték szerint készítettek az eredetiről". Lukianosz ezt a másolatot írja le egy ekphraszisz keretében, mely a valóságos vagy képzelt festmények nyelvi átültetésére szolgáló sajátos irodalmi műfaj. Ez az intertextuális metaműfaj az ókortól a 19. századig a képi sokszorosítás technikai problémái okán fontos társadalmi szereppel bírt. Az ekphraszisz egyrészt a kép hű fordítására, pontos leírására törekszik, másrészt a szerző nyelvi virtuózitásának bizonyítéka. Iyenformán az olvasó két művész munkáját is csodálhatja, egyrészt azét, aki a képet megfestette, másrészt azét, aki ilyen jól le tudta azt írni. Lukianosz először az alábbi tárgyilagos, majd egy elemző résszel írja le a Zeuxisz másolatot: A kentaurnő dús pázsiton nyúlik el a festményen, egész lórészével a földön fekszik, és hátsó lábait kinyújtja, nő-része pedig lágyan fölemelkedik, és könyökére támaszkodik; mellső lábait már nem nyújtja ki, mintha oldalára dőlne, hanem az egyiket, mintha térdelne, behúzott patával behajlítja, a másik viszont felemelve a földnek rugaszkodik, mint amikor a lovak ugrani készülnek. A csecsemők közül az .32 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.05 MB
Permalink zum JPG
022_000046/0033.jpg
Permalink zur OCR
022_000046/0033.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu