OCR
s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) " jelenik meg. Az empátia — ahogy azt Buda Béla definiálta a művészetekkel kapcsolatban — az értelmező segítségére lehet az adott értelmezői perspektíva megtalálásában. A művészetet mint vizuális kommunikációt a kognitív metafora fogalmán belül ezen értelmezői ely mentén elképzelő megközelítési mód új szakaszt nyithat a befogadáselméletek századának nevezett 20. század rendkívüli pluralitása után. A metafora-kutatások nagyon messze jutottak ahhoz, hogy azt sejthessük: lehetséges, hogy a metaforákban rejlik a platóni értelemben vett valóságos világ, a tényleges érzékelés nyelve. Vagyis lehetséges, hogy az anamorfózis maga is metafora. Az empátia pedig az összekapcsoltságot hozza ebbe a kognitív metaforába. Lehetséges, hogy ez volt Buda Béla rejtett szakralitása is, a ,csak másban moshatod meg arcodat" elve. Hiszen a neuropszichológia is lokalizálni próbálta a metaforaértelmezés központját. A kutatások arra engednek következtetni, hogy a vizualitásban determinált nyelvi metaforák kódolása és dekódolása a két agyfélteke együttes produkciója, kölcsönösen meghatározott, egymást erősítő összekapcsoltságuk révén." A kölcsönös meghatározottság teljesebb valóságértést jelenthet. 3° Fehér Katalin: Kép, nyelv, nyelvi kép, http://www.mediakutato.hu/cikk/2005_04_tel/06_kep (Letöltés: 2014. március 2.) «25 c