Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Sepsi Enikő
Cím (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000046/0022
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 23 [23]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000046/0022

OCR

s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) " A színházi kommunikáció alapja (fő meghatározója) lehet 1. auditív (szöveg, hangeffektek). 2. vizuális. A kinezika a gesztuson és az arckifejezésen keresztül történő kommunikáció tudománya. A testi kifejezés egy, az egyén által elsajátított és kultúrák szerint változó kódrendszernek van alávetve. A kép (színpadkép, látvány, gyakorta a festményszerű díszlet, állókép, élőkép, mozgókép) egyre fontosabb szerepet játszik a kortárs színházi gyakorlatban. A kép színháza a szöveg, fabula vagy akció fogalmai fölé kerekedett, s eljutott oda, hogy színpadi képek soraként értelmezi az előadást, sőt a nyelvi és aktáns anyagot is mint képeket kezeli. A színrevitel persze mindig képpé alakítás, de többé vagy kevésbé képekben gazdag, illetve „kepzeltetö”. A kep képzeletbeli és dematerializált dimenziójának keresése megújítja a drámai szöveg státuszát, üjraolvassa azt.*?° Aszerint, hogy az előadás melyiket részesíti előnyben, beszélhetünk különféle színházi elképzelésekről, iskolákról, korszakokról. FOGALOM-TISZTÁZÁSOK. A kortárs színházi gyakorlatot pontosabban leíró ,előadás" és , látvány" szavaink idegen nyelvű megfelelői sokat segítenek a színházi vizualitás megértésében: a spectacle, performance, Vorstellung, Aufführung, Darstellung kifejezéseket használjuk a , darab" helyett. A cultural performance fogalma az etnoszcenológia tárgya, jelentése: látványra építő tevékenységi vagy viselkedési formák. A külső megfigyelői pozícióban jelenlévő aktáns (Greimas) feltétele a cultural performance-nak (ezáltal a fogalomból kizárja a szertartást és a rituálét). A színházi látvány része a színész játéka, a színpad ikonikus természete, a színpadkép, a színpadon megjelenített képek. A szöveg ez esetben nem más, mint a dráma nyelvezete, szimbólumhasználata, az 3 L. Robert Wilson Persephone-rendezését Philipp Glass zenéjével. 3 L. még Pavis: Analyse des spectacles, Kép (1) szócikk. Megkülönböztetendő a drámából ismert képtől (tableau), mely a helyszín, a hangulat és a kor nagy váltásai alapján elkülönülő egység. + 21°

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
986.44 KB
Permalinkből jpg
022_000046/0022.jpg
Permalinkből OCR
022_000046/0022.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde