Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Sepsi Enikő
Cím (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000046/0021
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 22 [22]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000046/0021

OCR

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? beri kommunikációt (a szereplők közti kommunikációt) magában az emberi kommunikációban, a színészek kommunikációjában ábrázolják. A szemiológia és az információelmélet kommunikáció-fogalmának megfelel-e az, ami a színházban, a színpad és nézőtér között történik (a közönséggel való kommunikáció, a közönség bevonása, ezek összemosása a köznapi szóhasználatunk részei)? Amennyiben a kommunikáció kölcsönös információcsere, amelyben a néző az adott kódot használó vevővé (befogadóvá) válik, akkor a színpad és nézőtér között zajló történés nem nevezhető kommunikációnak. (A visszajelzésre ugyanis a néző leginkább a taps, a fütty vagy a tojásdobálás eszközeivel rendelkezik.) Amennyiben hatásgyakorlásként fogjuk fel a kommunikációt, akkor ez már a színházra is alkalmazható: valamilyen módon , érint" bennünket az előadás. Ebben a kommunikációs folyamatban az adó és a vevő egyidejűleg van jelen (a jelteremtés egy időben történik a kommunikációval). A szemiológiai kutatások még nem alakították ki az előadás befogadásának általános elméletét (modelljét). Pedig a recepciókutatások általában elérték azt, hogy — az irodalomtudományból kiindulva — a műalkotást létrehozó szerzőről (pozitivista kritika), a műalkotás műegészére (új kritika, strukturalizmus) és a befogadóra (olvasó, néző, megfigyelő) helyezte a hangsúlyt.?? A konkrét világ (melyet a színen látunk) és a képzeletbeli világ (melyet a szinen megjelenöben felismerünk, benne megismerünk) az akciö itt és mostjában kapcsolódik össze. A pontszerü mozdulatlansägok egymásutánjában a színész és a tárgyak teste biztosítja a kontinuitást. Az idő és tér egysége a regényben Bahtyin szerint a ,,kronotoposz”. A színházban az itt és most élménye leírható ezzel a kronotoposzfogalommal.?? 2 Patrice Pavis: Színházi szótár, ford. Gulyás Adrienne, Molnár Zsófia, Rideg Zsófia, Sepsi Enikő, Budapest, 2006, LHarmattan, Kommunikáció szócikk. 3 Sepsi Enikő: Pilinszky János költészete a hatvanas-hetvenes években és Robert Wilson színháza, in Tasi József (szerk.): Merre, hogyan? Tanulmányok Pilinszky Jánosról, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 1997, 144; 139-153; Patrice Pavis: Analyse des spectacles, Paris, Nathan, 1996, 139. (magyarul: Elöadaselemzes, ford. Jäkfalvi Magdolna, Budapest, Balassi Kiadó, 2003.) + 20 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.05 MB
Permalinkből jpg
022_000046/0021.jpg
Permalinkből OCR
022_000046/0021.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde